Avatar billede torbenmelander Nybegynder
03. juni 2004 - 19:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Brug af 4 COM porte samtidigt

Er der nogen der ved hvordan man får 4 COM porte til at køre samtidigt ... jeg kan ikke bruge et modem på COM1 og COM3 samtidigt pga. IRQ sharing ...

Jeg SKAL bruge 4 COM porte samtidigt på ÉN computer, kan det slet ikke lade sig gøre ?
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2004 - 20:00 #1
Kan du ikke i din BIOS selv vælge tildeling af IRQ? Hvilket styresystem?
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. juni 2004 - 20:03 #2
Dit bundkort har 2, og har http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=446&ProductCategoryID=298 kan du finde 2 ydeligere, og det giver 4 com porte.
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. juni 2004 - 20:05 #3
har = her
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2004 - 20:10 #4
Ekstra com-kort giver jo ikke flere ledige IRQ's, så mon ikke problemet er mere tildelingsmæssigt end fysisk ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juni 2004 - 20:12 #5
Vi bruger op til 6 comporte i samme computer på mit arbejde. Men vi bruger dem ikke samtidigt, da vores seriel kommunikation ikke er tidskritisk, kan vi sagtens vente på at en port er færdig, inden vi bruger den næste.

Du kan prøve med USB comporte, eller med at flytte IRQ, i BIOS eller i windows.
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
03. juni 2004 - 20:47 #6
Jeg har ikke mulighed for at tjekke BIOS nu ...
Det er Windows 2000 Server.
Bundkortet har 2... og jeg tilføjer en med USB (driveren er en COM port)...
Der er kun brugt 17 IRQ's i alt så der er nogle stykker endnu... Man kan ikke ændre i Windows vel ?
Ellers tjekker jeg BIOS i morgen ...
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
03. juni 2004 - 20:54 #7
Men hvordan kan jeg tvinge en IRQ for en USB port i Bios? Det kan man vel ikke ?
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
03. juni 2004 - 21:00 #8
Hvis det er en løsning at alle modems kører gennem en serial til usb converter så kan jeg købe convertere til dette, men jeg vil gerne ha' en forklaring på hvorfor dette skulle virke bedre først ... tak
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juni 2004 - 21:47 #9
Det kommer an på driveren der følger med udstyret. Jeg har set PCI og USB comporte man kan ændre irq på. Men dem vi bruger PT tillader det ikke.

Der findes også kort som disse: http://www.danbit.dk/moxa/Smartio_C104H.pdf
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
13. juni 2004 - 18:54 #10
Hmm, jeg prøvede med en Serial > USB converter og det hjalp lidt bortset fra at computeren blev temmelig sløv når to programmer arbejde på samme com-port samtidigt ...

Da der kommer en ny server og 1 uges tid hvor der er 4 COM-porte indbygget) må vi se om det hjælper på problemet ... ellers har vi overvejet at fjerne det ene modem (GSM) og få en mail2sms service hos suresms da vi derved også kan spare penge på sms-beskeder ...

Nå el_barto og james_t_dk må dele pointsne ...
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
13. juni 2004 - 18:57 #11
Hvis I altså gir et svar :)
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2004 - 19:17 #12
Ingen point til mig, ellers tak :)
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
04. september 2004 - 11:45 #13
Lukker ...