Avatar billede mireigi Novice
05. juni 2004 - 01:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Config-filer til modemet

Har hørt noget om at man kan finde og uploade forskellige configurationsfiler til sit Stofa-modem, således at hastigheden kan sættes op til fx. 10 mBit... Er dette rigtigt, og i så fald, er det overhovedet lovligt?

Har læst et par emner herinde om Stofanet, men de handlede alle om flere brugere, hvilket jo er blevet erklæret ulovligt...

/MiReiGi
Avatar billede squashguy Nybegynder
05. juni 2004 - 10:26 #1
Selvfølgelig er det ulovligt at stjæle båndbredde.
Avatar billede squashguy Nybegynder
05. juni 2004 - 10:38 #2
At stjæle båndbredde er faktisk strafbart. Der har været aktioner i udlandet hvor FBI var indblandet.

At sætte en router op, og omgå familiepakken, er næppe strafbart; men blot et brud på din aftale.
Avatar billede mireigi Novice
05. juni 2004 - 19:15 #3
Ok... Takker for det... Ved du om det er muligt, gennem aftale med Stofanet at få ændret sin forbindelsen til fx. 10 mBit???

Ikke fordi jeg planlægger at gøre det... Det ville koste alt for meget om måneden... 1 mBit = 300 kr... 10 mBit = 3000 kr... Og forbruget er zappet væk på kort tid...

Som et ekstra spm. vil jeg lige høre... Er 2 mBit Tele2ADSL bedre mht. service og linje-udnyttelse end 2 mBit TDC-ADSL??? Ved godt at Tele2ADSL er billigere...

/MiReiGi
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juni 2004 - 19:20 #4
Forbindelsen er max. 1024 kbps - du kan ikke komme op på 10 Mbit.
Avatar billede mireigi Novice
05. juni 2004 - 21:01 #5
Ok... Havde bare fået det fortalt af en jeg kender som arbejder indenfor telebranchen... Skulle jo mene at han ved hvad han snakker om...

Nogen der kan/gider/vil svare på mit ekstra spm???

/MiReiGi
Avatar billede squashguy Nybegynder
05. juni 2004 - 22:50 #6
Hvis du kender en hos stofa, kan det da godt være du kan få tildelt en config, som man ikke umiddelbart kan betale sig til. De fleste udbydere har sådanne liggende, som kun bruges internt :)

Men begynde selv at fuske med disse konfigurationsfiler, kan jeg så ikke lige anbefale.

Ang det andet spm, så har jeg hørt bedst omtale af tdc ang oppetid/service.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. juni 2004 - 23:17 #7
de findes stadigvæk ikke ;)
Avatar billede squashguy Nybegynder
05. juni 2004 - 23:21 #8
john, hvad får dig til at sige det? når et kabelmodem går online, henter den en konfigurationsfil fra udbyderen, som fortæller hvor hurtigt det må download/uploade.
Avatar billede squashguy Nybegynder
05. juni 2004 - 23:23 #9
I hvert fald de steder hvor de bruger DOCSIS systemer, som de nok gør de fleste steder i dag..
Avatar billede squashguy Nybegynder
05. juni 2004 - 23:37 #10
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juni 2004 - 14:10 #11
Sjovt nok...

stofanet findes jo i forskellige hastigheder - hvis dit udsagn skulle passe, så er det et andet modem man bruger til f.eks. flatrate 512/128....

Det er det samme modem uanset hvilken forbindelse man har - det er ikke modemmet der bestemmer hastigheden - altså: Forbindelsen er max. 1024 kbps - du kan ikke komme op på 10 Mbit!
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juni 2004 - 14:16 #12
Har undersøgt sagen lidt, og det ser ud til du har ret - måske...

At pille ved sit modem kaldes at uncappe...


(jeg vil gøre opmærksom på at det er strengt ulovligt at pille ved modemmet, og kan resultere i opsigelse af abonnement - så at give en forklaring på HVORDAN man gør, er imod stofanets betingelser - så tænk jer om inden i linker løs...)
Avatar billede squashguy Nybegynder
06. juni 2004 - 14:47 #13
Jep, at "pille" hedder at uncappe. Det er også med vilje jeg ikke har smidt links :)

Hos udbyderen registreres mac adressen på modemet, ud fra denne bestemmes hvilken config modem downloader. Dette kan jo ændres, og det samme modem kan derfor opnå forskellige hastigheder.

Så modsat adsl, hvor det er udbyderes udstyr som sætter hastigheden, er det ved docsis, klientens modem der sætter hastigheden.
Avatar billede squashguy Nybegynder
06. juni 2004 - 15:05 #14
I udlandet går de somme tider lidt længere end bare til en simpel opsigelse :)

http://www.geek.com/news/geeknews/2002Nov/gee20021122017460.htm
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester