Avatar billede rudi1234 Nybegynder
11. juni 2004 - 18:20 Der er 10 kommentarer

Statistik - order by dag

Jeg har følgende tabel der logger ip og dato på besøgende:

CREATE TABLE `hits` (
  `date` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00',
  `ip` varchar(20) NOT NULL default ''
) TYPE=MyISAM;

Jeg vil gerne trække en visning ud hvor den sorterer først på dag (men IKKE på tidspunkt) og dernæst på IP. Fx så jeg kan skrive denne liste ud:

Hvordan skal det så lyde?

"select * from hits order by ...?"
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
11. juni 2004 - 18:23 #1
date ASC, ip ASC
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
11. juni 2004 - 18:31 #2
Jeg fik ikke nævnt at det ikke skal være order by, men nok nærmere group by. Problemet er at den skal opfatte disse to tidspunkter som ens:

date1 = 2004-12-05 12:00:00
date2 = 2004-12-05 16:00:00

Pointen er at når den opfatter dem som ens, så træder næste "group" i kraft; dvs. så sorterer den på IP.

Resultatet er at
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
11. juni 2004 - 18:33 #3
group by date order by date
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
11. juni 2004 - 18:34 #4
øhhh hov vist ikke helt godt ;D men prøv lige at forklare det engang til hehe
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
11. juni 2004 - 18:35 #5
glemte resten:

... Resultatet skal være at IPerne har flere hits om dagen, så udskrives der kun én linje for hver enkelt ip dagligt.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
11. juni 2004 - 18:35 #6
ehmn jeg tror ikke at du kan sætte dem til at opfattes som det samme eller grupperes i mysql-queryen, men en masse der ved mere en mig så vent til de kloge kommer
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
11. juni 2004 - 18:36 #7
"group by date order by date"... :o)

ja, men den skal ikke gruppere efter dato med tidspunkt, men kun "day"-delen af date-feltet.

Det er lidt kryptisk..!
Avatar billede sukos Juniormester
12. juni 2004 - 07:12 #8
Nemmeste er da vist at du laver et nyt felt, hvor du lægger tiden. I det nuværende datetime felt, skal så  være et date felt.
Avatar billede rudi1234 Nybegynder
12. juni 2004 - 09:20 #9
Ja, det tænkte jeg også..., men jeg holder lige spm. åbent lidt endnu... (jeg tager i øvrigt på ferie en uge frem, så jeg kan ikke svare før søndag...)

:o)
Avatar billede skyum Nybegynder
01. august 2004 - 17:32 #10
Prøv at skrive group by day(date) order by date, jeg har lige lavet en tilsvarende med et datetime felt, hvor jeg benyttede month(date)