Avatar billede 350hunde Nybegynder
23. juni 2004 - 18:44 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Mangler lidt hjælp til en batch fil..

ECHO OFF
cd "C:\"
MD "DOS-test"
cd "DOS-test"
md "opgave_5"
CD "opgave_5"
md "filer"
cd "filer"
ECHO mappen filer' eksistere, og du befinder dig ligenu inde i 'c:\DOS-test\Opgave_5\filer\'
tryk på en tast for at fortsætte...
PAUSE
cd\
cd "windows"
dir > c:\DOS-test\opgave_5\filer\filer.txt
DIR |more
----------------så langt er jeg nået
herefter skal autoexec.bat kopiers ind i fil mappen//
åbne den kopierede autoexec.bat i DOS EDIT//
hvoen laver jeg denne tilføjelse?? de andre funktioner skal der ikke tages hensyn til...
på forhånd tak
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 18:46 #1
copy c:\autoexec.bat c:\ c:\DOS-test\Opgave_5\filer\
c:\windows\command\edit c:\DOS-test\Opgave_5\filer\autoexec.bat
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 18:47 #2
Jeg valgte at bruge "c:\windows\command\edit" i stedet for bare "edit", hvis nu du ikke havde "c:\windows\command" i din path.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 18:48 #3
Du kan godt undlade at bruge "c:\windows\command" (som er en Windows 9x ting)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 18:51 #4
Hvis du vil (eller bare er lidt doven) kan du oprette mappen med:

md "c:\DOS-test\Opgave_5\filer\"

og navigere til mappen med:

cd "c:\DOS-test\Opgave_5\filer\"

Læg mærke til "" tegnene.. det er fordi DOS ikke kan håndtere mellemum i mappe/fil -navne..

f.eks.: "c:\mappenavn med mellemrum"
Avatar billede 350hunde Nybegynder
23. juni 2004 - 18:53 #5
har windows\command.. men det er osse en 9x jeg sidder ved..
btw. kom da ind i edit, men den kopierede ikke min autoexec til \filer.. =/ ??
Avatar billede 350hunde Nybegynder
23. juni 2004 - 18:55 #6
ok.. tak, ja det gør det jo en del nemmere.. hehe =)
Avatar billede 350hunde Nybegynder
23. juni 2004 - 18:57 #7
hvor er det lige 'sæt ind' funktionen er?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 18:58 #8
hmmm.. jeg ved ikke hvad der gik galt med denne linie :-)

copy c:\autoexec.bat c:\ c:\DOS-test\Opgave_5\filer\

Den skulle stå:

copy c:\autoexec.bat c:\DOS-test\Opgave_5\filer\autoexec.bat
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 18:58 #9
'sæt ind' funktionen? i edit-programmet? Prøv Rediger-menuen (dansk win) ellers Edit-menuen.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 19:00 #10
Så vidt jeg ved, kan man kun "indsætte" tekst, man har kopieret inde i selve Edit programmet. Dvs, hvis du kopiere noget i Notepad, kan du ikke sætte det ind i Edit.
Avatar billede 350hunde Nybegynder
23. juni 2004 - 19:05 #11
midlertidig filfejl under omdirigering
ugyldig mappe..
hmm... finder du nogle fejl?? den bladre heller ikke indholdet af \windows igennem..

ECHO OFF
cd "C:\"
MD "DOS-test"
cd "DOS-test"
md "opgave_5"
CD "opgave_5"
md "filer"
cd "filer"
ECHO mappen filer' eksistere, og du befinder dig ligenu inde i 'c:\DOS-test\Opgave_5\filer\'
tryk på en tast for at fortsætte...
PAUSE
cd\
cd "windows"
dir > c:\DOS-test\opgave_5\filer\filer.txt
DIR |more
copy c:\autoexec.bat c:\DOS-test\Opgave_5\filer\
c:\windows\command\edit c:\DOS-test\Opgave_5\filer\autoexec.bat
Avatar billede 350hunde Nybegynder
23. juni 2004 - 19:06 #12
nej nej.. ik i edit.. lige meget nu.. ^^
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 19:17 #13
Dette virker fint:

ECHO OFF
cd "C:\"
MD "DOS-test"
cd "DOS-test"
md "opgave_5"
CD "opgave_5"
md "filer"
cd "filer"
ECHO mappen filer' eksistere, og du befinder dig ligenu inde i 'c:\DOS-test\Opgave_5\filer\'
tryk på en tast for at fortsætte...
PAUSE
cd\
cd "windows"
dir > c:\DOS-test\opgave_5\filer\filer.txt
DIR |more
copy c:\autoexec.bat c:\DOS-test\Opgave_5\filer\
c:\windows\command\edit c:\DOS-test\Opgave_5\filer\autoexec.bat

Dog ville jeg nok bruge: dir /a /o ...
/a = inklusiv skjulte filer
/o = alfabetisk rækkefølge

1) Hvad skal du bruge "dir |more" til?
2) hvad får du af fejl?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 19:18 #14
rettelse:

echo tryk på en tast for at fortsætte...

du manglede et "echo"..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 19:21 #15
Lige en ting mere :-)

Når man bruger "pause", indsætter den en standard besked. Hvis du kun vil ha' at din besked skal vises, skal du gøre sådan her:

echo Tryk en tast for at fortsætte...
pause > nul
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 19:28 #16
Jeg smutter nok om en 5-10 minutter.. har et tophemmeligt projekt jeg skal tage hul på :-)
Avatar billede 350hunde Nybegynder
23. juni 2004 - 19:40 #17
dir |more = dos vil stoppe for hver skærmbillede der bliver fyldt med listen af filer og mapper, og vil først fortsætte når brugeren trykker på en tast...

nu er jeg godt nok blevet færdig med filen, den kommer med et par fejl meddelser, men virker efter hensigten, mangler dog kun at få vinduet til at lukke sig selv ved hjælp af tryk på en tast.. har dog osse en win NT 4.0 server opg. at tage fat på.. så det må være godt nok.. smider du den sidste respons samt et svar? =) og go sankt hans
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. juni 2004 - 19:44 #18
Hvis bat filen afvikles ved dobbelklik, kan du bruge dette i bunden af filen:

echo Tryk en tast for at afslutte..
pause > nul
cls

Ellers kan man vist tilføje "exit" som sidste linie..

Jeg spurgte tidligere (indlæg 23/06-2004 19:17:48) om fejl, men du svarede ikke :-)
Avatar billede 350hunde Nybegynder
23. juni 2004 - 19:58 #19
ohh.. sorry, forkert kommando eller filnavn.. i første skærm billede..
og i sidste 2 gange ugyldig mappe
men nu kan du lige se den hele.. den virker efter hensigten nu.. så accepter lige

ECHO OFF
cd "C:\"
MD "DOS-test"
cd "DOS-test"
md "opgave_5"
CD "opgave_5"
md "filer"
cd "filer"
ECHO mappen filer' eksistere, og du befinder dig ligenu inde i 'c:\DOS-test\Opgave_5\filer\'
tryk på en tast for at fortsætte...
PAUSE > nul
cd\
cd "windows"
dir > c:\DOS-test\opgave_5\filer\filer.txt
DIR |more
pause
copy c:\autoexec.bat c:\DOS-test\Opgave_5\filer\
c:\windows\command\edit c:\DOS-test\Opgave_5\filer\autoexec.bat
ECHO nu bliver alle filer som er lavet med batch filen slettet!!!!
del "c:\DOS-test\opgave_5\filer\filer.txt"
del "c:\DOS-test\opgave_5\filer\autoexec.bat"
rd "c:\DOS-test\opgave_5\filer"
cd..
rd "c:\DOS-test\opgave_5"
cd..
rd "c:\DOS-test"
echo batchfilen er hermed slut
echo Tryk en tast for at afslutte..
pause > nul
cls