Avatar billede kbruun Nybegynder
05. juli 2004 - 23:36 Der er 10 kommentarer

Detection af harddiske

Jeg har et bundkort, som er købt til en Athlon XP 1700 processor, og to ældre harddiske, en HP-brænder, et almindeligt CD-ROM drev og et diskettedrev. Harddisk'ene er på henhv. 2 og 16,5 Gb.
Jeg har sat harddisk'ene til master og slave, og masteren er formateret.
Hvordan kan det være at, når jeg starter computeren op, detecter den ikke nogen drev overhovedet ? Går jeg ind i BIOS og sætter den til Auto detect, sker der ikke noget.

Hvad har jeg gjort galt - kan det være harddisk'ene, der er for gamle ???
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. juli 2004 - 23:44 #1
1 ting ad gangen.
Prøv at jumpe 1 harddisk som master og sæt den på. Ses den så jump den næste enhed som slave og sæt den på. Fortsæt indtil alle er fundet.

Du har en konflikt et eller andet sted, eller også er ide kanalerne ikke enablet i bios. Prøv at "loade setup defaults" i bios, så er idekanalerne ihvertfald enablede og alle ide-enheder vil stå til auto. Prøv så ovennævnte med at sætte en enhed på ad gangen.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. juli 2004 - 23:44 #2
Tja - de kan jo være defekte.
Din maste HD skal jo sidde på den primære IDE.
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. juli 2004 - 23:51 #3
victor-1> Du har vist ikke styr på begreberne... En IDE harddisk harddisk bliver tilsluttet som enten master eller slave på en IDE kanal (IDE0, 1, ...). Der er INTET til hinder for, at en maskine booter på en slave disk på den sek. IDE kanal (IDE 1). En computer booter på den første disk efter følgende rækkefølge: Pri Master, Pri Slave, Sec Master, Sec Slave.

Tonnybrandt> Helt enig.

Test en disk ad gangen og vær sikker på at de er jumpet rigtigt.

Jeg ville pers. smide en 2GB disk ud. Den stammer helt tilbage fra ca' 96, og det er altså en mekanisk konstruktion, der bliver slidt med tiden. Chancen for fejl samt den ringe plads og performance er absolut ikke besværet værd.
Avatar billede kbruun Nybegynder
05. juli 2004 - 23:55 #4
Jeg har dobbelttjekket jumperne på HD'erne, og de sidder i den rigtige slot.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
06. juli 2004 - 00:00 #5
"jpvj" - sorry (har jeg normalt) :(
tror det er ved at være min sengetid. Har bare altid troet det jeg skrev og det har altid virket.

Godnat til alle her.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juli 2004 - 00:23 #6
victor-1 > Godnat *s*

kbruun > Når man har sådanne fejl som du har, er det god troubleshooting procedure at minimere fejlmulighederne, så du skal kun sætte en harddisk på og få den til at virke før du tilslutter andre drev.

Endvidere er der en anden fejlmulighed, som vi vist ikke har nævnt endnu, og det er hvordan du sætter ide-kablet på. Den røde streg på kablet skal vende mod strømtilslutningen på harddisken, og mod 1 tallet på bundkortet. Bundkortet har et 1-tal i den ene ende, og tallet 40 i den anden af ide-tilslutningen.
Avatar billede kbruun Nybegynder
06. juli 2004 - 00:44 #7
Har oz tjekket det med kablerne. Har lavet 4 computere før, men har aldrig stødt på dette probelm før :o(
Avatar billede kbruun Nybegynder
06. juli 2004 - 11:02 #8
man behøver altså ikke tilslutte CD og diskette samtidig ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juli 2004 - 12:19 #9
Nej, slet ikke. cdrom'er kan komme til senere.
I øjeblikket gælder det kun om at få bios til at se de forskellige enheder. Før det er sket, vil det alligevel være omsonst at forsøge at installere noget som helst på den pc.
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2004 - 14:52 #10
Helt enig med tonnybrandt.

Hvordan går det?