Avatar billede rodfrugten Nybegynder
10. juli 2004 - 11:20 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Visa fup?

Jeg har fornylig fået trukket 19.95$ på min visa konto, som jeg har bestemt ikke selv har brugt. Min bank har sporet det til en hjemmeside der hedder www.glowdaddy.com, men jeg har lige været inde på siden og kigge og der er ingenting. Hvad mere er så aner jeg ikke hvordan fanden de har kunnet trække noget fra min Visa konto. Nogen der er bekendt med siden, og kan forklare sammenhængen?

- Rod
Avatar billede drsniper Nybegynder
10. juli 2004 - 11:31 #1
Da jeg arbejder i en bank, har jeg set dette mange gange. Du skal gøre en indsigelse mod posteringen i din bank. De sender så sagen videre til PBS, som sørger for alle korttransaktioner. Banken skal efter end sagsbehandling godtgøre de penge som er blevet trukket fra din konto (hvis det selvfølgelig viser sig at de er trukket uretmæssigt ;-)

Det er VIGTIGT at du handler med det samme! Hvis posteringen er ældre end 60 dage, får du højst sandsynligt ikke dine penge igen.

Hvordan det er sket, tror jeg godt du kan glemme at finde ud af. Det bliver en endeløs søgen.
Avatar billede espersen Novice
10. juli 2004 - 11:34 #2
enig med drsniper (er selv tidl. bankmand)

sammenhængen kan være:
Der har været eksempler på at man som kunde har accepteret at en leverandør gemmer krefitkort-oplysninger til brug for næste fakturering (har selv benuttet mig af den 1 gang eller 2 hos min tidligere webhost)
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
10. juli 2004 - 11:35 #3
Jeg har dem skam på sagen så jeg laver en indsigelse på mandag, de ville bare have mig til at tjekke siden, for at være sikker på at det ikke var noget jeg selv har lavet. Det er da hændt før at jeg har bestilt noget og glemt igen.

Har du erfaring med om det kan ske at gentage sig, altså skal jeg til at have spærret kortet eller er det ligemeget?

- Rodd
Avatar billede espersen Novice
10. juli 2004 - 11:40 #4
at spærre kortet er nok i skrivende stund overkill efter min mening - men en ofte og løbende kontrol af kontoen er anbefalelsesværdig...

Check lige om du har fået en faktura, hvor mailen måske er røget ind under spam ?!
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
10. juli 2004 - 11:43 #5
Har skam kigget efter en faktura. Bruger i øvrigt heller ikke spam filter.

- Rod
Avatar billede drsniper Nybegynder
10. juli 2004 - 12:00 #6
Du kan bruge utallige timer på at prøve at finde ud af hvad der er sket. Men mit bedste råd er stadig: Glem det. Du er langt fra den eneste dette er sket for.
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
10. juli 2004 - 14:56 #7
Godt nok, jeg lader det ligge, får alligevel nyt visa med en fancy chip i om ikke så længe. Tak for input.

- Rod
Avatar billede nae Nybegynder
13. juli 2004 - 01:00 #8
Lige et spørgsmål til jer bankmænd, hvad gør man hvis nogle opsnapper ens visa kort og bruger det på nettet. Kan man stoppe dem så de ikke tømmer hele kontoen?
Avatar billede drsniper Nybegynder
13. juli 2004 - 06:16 #9
PBS overvåger korttransaktioner døgnet rundt. Hvis de får mistanke om at der er misbrug på kortet, bliver det spærret. Du kan også selv vælge at spærre kortet og få lavet dig et nyt.

Bedste måde at undgå at få misbrugt sit kort er ved kun at bruge kortet på respekterede sites. Jeg har indtil dato foretaget over 100 køb på nettet og har alrdig fået mit kort misbrugt. Så med lidt sund fornuft skulle der ikke være nogle problemer.
Avatar billede nae Nybegynder
13. juli 2004 - 17:54 #10
Problemet er at jeg skal købe noget på en russisk side som bruger en betalinsside som hedder cyberplat.com er det noget nogle af jer kender?
Tak på forhånd
Avatar billede espersen Novice
13. juli 2004 - 18:31 #11
nix ; kender det ikke - men ser da tilforladeligt ud....