Avatar billede cerwin Nybegynder
19. juli 2004 - 13:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dreje billedet en kvart omgang til venstre

Jeg sidder med en IBM T56A fladskærm og har følgende spørgsmål:

Skærmen er monteret på en drejesokkel og på denne et ophæng der kan dreje 90 grader til højre (med uret).

Men hvis man drejer skærmen til højre, så er billedet jo pludselig på siden.

Så kommer spørgsmålet:

Kan man "dreje" skærmbilledet 90 grader (en kvart omgang) til venstre, så det står "rigtigt" selv når skærmen er drejet en kvart omgang?? Det ville lette brugen af især aflange hjemmesider, som jeg for tilfældet må scrolle ned igennem for at se. (Det være sig aviser og lignende hjemmesider med megen tekst)

Håber der kan findes en løsning.

Jeg ved ikke helt hvor svært spørgsmålet er, derfor starter jeg lige med at give medium antal points, jeg kan vel altid fylde flere på... :)

Alt det bedste
-Cerwin
Avatar billede fixxxer Nybegynder
19. juli 2004 - 13:38 #1
Hvis du har et nVidia grafikkort (GeForce etc.) så har den indbyggede driver bla. den mulighed.
Avatar billede cerwin Nybegynder
19. juli 2004 - 13:46 #2
Desværre, jeg har et "Intel 82815 Graphics Controller" grafikkort. Og det ser umiddelbart ikke ud til at kortet har den funktion indbygget...
Avatar billede fixxxer Nybegynder
19. juli 2004 - 14:08 #3
Så har jeg ingen bud på hvad du så kan gøre. Jeg tror ikke skærmen har sådan en mulighed, og det har du sikkert også selv kikket efter i den menufunktion.

Prøv at se om der ikke er nogle opdaterede driver til dit grafikkort, det kan jo være at Intel har lavet sådan en smart detalje.

Ellers er det vil ikke værre end at ofre de 200-300 kr på et "skærm"-kort fra nVidia eller ATI som jeg også mener har samme feature - hvis det altså kun skal vise internetsider m.m.
19. juli 2004 - 14:13 #4
Har du prøvet at kikke på CD'en der fulgte med til skærmen. Jeg kender ikke IBM's TFT'er, men jeg fandt en tilfældig IBM TFT på EDB-priser, og under programmel, står der Drivers/utilities, Pivot Software. Jeg TROR det er løsningen. Prøv evt.at læse manualen :)
19. juli 2004 - 14:39 #5
Yeps Pivot Software, bruges til at vende billedet :). så ehh frem med CD'en.
Avatar billede cerwin Nybegynder
19. juli 2004 - 14:49 #6
Jeg har ingen cd til skærmen, da jeg sidder på arbejdet.
Når noget skal re-installeres trækker man nemlig bare en spejling over netværket.

Men pivot software var et bud som jeg vil se nærmere på, tak for det ...!

-CERWIN
Avatar billede cerwin Nybegynder
19. juli 2004 - 15:36 #7
Tør jeg spørge, om det der Pivot er noget man kan downloade legalt eller SKAL man have det på cd fra ibm??
19. juli 2004 - 15:45 #8
Jeg har prøvet at lede efter det på IBM's hjemmeside uden held (Var bare nysgerrig).
Jeres IT-afdeling, må da have CD'erne liggende ??, ellers må du nok ud på nettet.
Avatar billede cerwin Nybegynder
19. juli 2004 - 16:01 #9
ja, du har nok ret, jeg kigger videre ...... Tak for det!
Avatar billede lede Nybegynder
19. juli 2004 - 17:43 #10
www.portrait.com
Der kan du få en prøveversion.
Men et lille tip, på www.samsung.se under "support" ude til højre.
Tryk derefter "monitorer", "TFT" + "mjukvara" hvorefter du et stykke nede finder flere udgaver af pivot software.

shhhhh...... den virker til alle skærme, men er der til de stakkels Samsung brugere der har smidt deres CD ud.
Avatar billede cerwin Nybegynder
20. juli 2004 - 15:25 #11
lede du får den. Efter mange timers kamp har jeg fået Samsungs pivot maskine til at virke!

Det krævede opdatering og geninstallation af skærm- og grafikkortdrivere men det gik til slut. Nu kan jeg se verden på skrå!!!