Avatar billede cyberz Nybegynder
11. august 2004 - 23:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Batch billedbeskærings program

Jeg kan ikke selv programmere, men har efterhånden en del steder hørt at folk mangler et program hvor de nemt kan skærer deres billeder fra digitalkamera'et til så de passer til deres fremkaldelser, som vist nok er 10x15 cm.

Nu syntes jeg det lyder interessant hvis det kunne lade sig gøre, og har også haft en del tanker omkring det, så hvis der er en der kunne hjælpe mig med en evt. løsning, ville det være genialt godt.

kontakt eller giv mig ideer, enten via en kommentar, eller endnu hurtigere via mailen resize@cyberz.dk

Det skulle være forholdsvist simpelt, men da jeg ikke kan programmere er der jo langt til simpelt..

Jeg er evt også villig til at give en del points for en sådan løsning, men det kan vi snakke om senere.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
12. august 2004 - 00:07 #1
Avatar billede cyberz Nybegynder
12. august 2004 - 14:36 #3
Disse værktøjer kendte jeg godt til, det skal være lidt smartere end dem, da man selv skal kunne vælge hvad der skal kunne skæres af billedet. Hvis man tager i 2 Mpix vil billedet være for højt hvis det skal fremkaldes i 10x50 cm. og ja man kan godt få et program til at resize og beskær det, men hvad hvis det går ud over noget af billedet (forestil dig et feriebillede med toppen af hovedet der er skåret af), eller man evt vil have fjernet mere end det.

Da ville det være smart hvis man valgte de filer der skal passes til, og det først billede kommer frem på skærmen, og man så har en firkant man kan flytte rundt på som markere hvilket område der skal beholdes. og man så evt med scroll eller + og - kan zoom'e billedet større eller mindre (uden af firkanten ændrer størrelse) så man kan vælge hvor meget der skal med. Og når man er tilfreds, så trykker man gem eller next eller noget.. og så kommer det næste billede, istedet for at man skal hive alle billederne ind igennem photoshop, og knoklepunkle for at ordne 100 billeder.

I disse tider hvor digital kamera'er er blevet monster populære og digital fremkaldelse også er ved at vinde flere og flere brugere til, er sådan et værktøj her jo et yderst MUST, fatter ikke at det ikke findes allerede...

Så jeg kunne nu bare ønske mig at én kunne tage udfordringen op og prøve. Jeg vil gerne være behjælpelig så vidt muligt. Jeg har selv arbejdet en del i grafik, så kan måske lave en det grafiske interface.

Skriv endelig...
Avatar billede bertelbrander Praktikant
12. august 2004 - 22:52 #4
Jeg arbejder pt. på et program der kan 80% af det du beskriver, resten, mest gui ting, vil være en formsag.
Jeg forventer at være færdig om et nogle dage, og vil så gøre source koden tilgængelig, det er skrevet i C++.
Hvis du eller en anden kan programmere lidt kan du/I selv prøve at lave resten, ellers er det muligt at jeg kan overtales og finde tid.
Avatar billede cyberz Nybegynder
15. august 2004 - 01:23 #5
Hej Bertelbrander. Det lyder da mega fedt... glæder mig til at se hvad du evt. kommer med.. min svorger kan programmere lidt, ved ikke om han programmere i C++, men min far programmere lidt gammelt C ... dog ikke visuelt.. men lad os se, glæder mig, skriv endelig en mail til mig på resize@cyberz.dk
Avatar billede knudgert Nybegynder
15. august 2004 - 01:41 #6
Du kunne prøve http://ekot.dk/JPEGCrops/
Kan sikkert det du ømsker.
Avatar billede cyberz Nybegynder
15. august 2004 - 01:48 #7
ikke dårligt... skal lige prøves engang imorgen, tak for tippet.. kunne godt ligne det jeg kigger efter :-)

nu må vi se..
Avatar billede cyberz Nybegynder
20. august 2004 - 21:52 #8
knudgert... det var bare perfekt, det er et genialt program, en af dem der havde spurgt efter det har allerede beskåret de fleste af de ferie billeder han havde, mens jeg sad og snakkede med ham... han blev bare så henrygt :)

Mange tak, det var perfekt!

Ligger du et svar ?
Avatar billede knudgert Nybegynder
22. august 2004 - 04:31 #9
Det gør jeg så - tak for points.
Avatar billede cyberz Nybegynder
13. september 2004 - 07:35 #10
hmm ligesom at der ikke skete mere her, så tager jeg selv point's'ene, hvis du vil ha' dem knudgert, så skriv til mig...