Avatar billede eflow Nybegynder
13. august 2004 - 18:59 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Død WD disk, nogen forslag?

Hej,

Tror desværer min disk den døede her for lidt siden, det er en Western digital 80 gb disk, det startede med det begyndte at lugte lidt brændt, og nu kan jeg ikke se den i bios, og den begynder at sig "klonk, klonk, klonk" så snart den starter op.

Har testet den i en anden maskine med samme resultat.

Nogen der har nogen forslag til en genoplivning?

Håber der er et par af jer der kan et par tricks, for jeg er virkeligt på spanden mht. den disk.

Mvh.
Bo Sørensen
Avatar billede zenorph Nybegynder
13. august 2004 - 19:11 #1
Der findes nogle firmaer som 'muligvis' kan redde dine data, men så vidt jeg er orienteret er det en ret dyr omgang. :-/

http://www.part-time.dk/

Har desværre ikke fundet nogle programmer i almindelig til selv at gøre det, men jeg tror da nok, at der findes et eller andet :-)

Skriver hvis jeg finder et.

<\\zenorph
Avatar billede bootie Nybegynder
13. august 2004 - 20:02 #2
Når skaden er så stor som den åbenbart lyder til at være så ikke engang bios kan finde disken tror jeg desværre at dine data er tabte. Klonk! lydene er sandsynligvis læsearmen der er gået i stykker. Hvis den ikke virker er der intet at gøre.
Jeg ved ikke om en sådan læsearm kan reparreres.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. august 2004 - 22:05 #3
eflow > lov mig ikke at grine, men mit forslag er at smid en den i en tætsluttende plasticpose og lægge den i fryseren natten over.
På grund af at metallet trækker sig sammen er der en svag chance for at du kan få liv i den længe nok til at få data ud af den.

Der var en artikel om tricket i et computerblad for nogle måneder siden.
Avatar billede eflow Nybegynder
14. august 2004 - 10:34 #4
tonnybrandt, er så meget ude og skide pga. det her, så jeg griner ikke, men prøver da forslaget.

Tror foresten jeg har fundet fejlen, for min 160gb maxtor disk er muligtvis også død, tror der er fejl i psu'en, de sad på samme forgræning. så hvis der har været fejlstrøm er det muligtvis det, men jeg hiver psu'en ud lidt senere idag og tjekker hvad jeg får af spændinger.

Men tak alle sammen for svarene, jeg vender tilbage imorgen.
Avatar billede eflow Nybegynder
14. august 2004 - 12:56 #5
Har kigget på psu'en nu, den giver fine spændinger uden belastning, med en belastning på omkring 9A på 12 volt giver den stadig fine spændinger, belastningen er opnået vha. 2 pærer til en bil på hver 55 watt.
Så jeg har lige nu ingen idé om hvorfor det skete, men smider hd'en i fryseren nu, så må vi se ...

Tak for hjælpen ind til videre...
Avatar billede eflow Nybegynder
15. august 2004 - 12:46 #6
Har prøvet harddisken efter den har været en tur i fryseren, og det hjælper ikke :(
Men damn, der røg alle de dokumenter og config filer, satans også...men rigtige mænd tager ikke backup, men græder til gængæld meget....så jeg vil sætte mig til at stor tude og lave et cron job til at lave månedlig backup her på boxen.

Men tak for hjælpen, i kan smide nogle svar, så skal i få nogle point :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
15. august 2004 - 13:28 #7
Det er rigtigt surt, og cron jobbet lyder som en rigtig godt ide.
Her kommer et svar fra mig..
Avatar billede zenorph Nybegynder
15. august 2004 - 13:34 #8
Sidste udvej vil nok være at indsende den til det firma jeg postede tidligere, men det er dyrt og helt uden garanti ! :-)

<\\zenorph
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. august 2004 - 19:38 #9
Takker for point :)
Avatar billede zenorph Nybegynder
16. august 2004 - 19:53 #10
Jep, tak :-)