Avatar billede javanewbie Nybegynder
16. august 2004 - 20:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flyrute - eks. København - New York

Nogn der kan sige hvorfor man flyver over Grønland når man flyver mellem København og New York.

Jeg mener det er p.g.a. vindtunneler, mens en bekendt mener det er for at komme langt mod nord, hvor man kan få mere fremdrift uden at bruge mere brændstof, hvilket jeg har svært ved at se logikken i.

Nogen der kan give en fyldestgørende for det?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. august 2004 - 20:37 #1
Tror der er flere grunde. For det første kan man nødlande når man flyver via norge, island, grønland, new foundland. For det andet er der nogle predefinerede router der benytter sig at højt liggende jetstrømme hvor vinden kan blæse med op til ca 400 km/timen. Men finder lige dokumentation for den påstand.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. august 2004 - 20:49 #2
Her er svaret:
http://www.geocities.com/khlim777_my/asairwaysroutingissues.htm#5.%20%20Why%20trans-continental%20flights%20are%20curved?

Why trans-continental flights are curved?

Hello

I've been looking for an answer for my doubt in all internet, ant the most closer I´ve found was in your WEB site.

My question is, Why the transcontinental flights are curved?

You wrote that a 747 makes a straight line between TYO and LAX, but it appears to be curved. I understand in very well.

I flew from Frankfurt to Mexico City. On the monitors I saw that the aircraft went to the North, it flew over United Kingdom, Greenland, Canada, U.S. and Mexico, but it cross U.S. by the middle of it, (over Kansas). It may be same that TYO - LAX, but I still feel it went too far.

My sister traveled from LAX to Melbourne (or Sydney, I don't remember exactly), and she said that the monitors shown a route in "s" (to the North and then to the South)

Is it all the same? for describing a smallest distance between to points in a sphere?

Greetings:

Rolando Venegas

Hi Rolando,

If you have read my explanations in my earlier FAQs, Airlines will endeavor to fly the nearest air route to save cost, a straight line like how a crow will fly, so to speak.  Transcontinental flights are never curved but appears to be so on maps found on the Cabin TV screens or magazines because all the maps you see are not the real representation of the Globe.  A real and correct representation between two points is the air routes found on a Globe map.  The next time you see a curve route, tell yourself that it is actually a distorted representation only - it is in fact the shortest possible air route flown!  Of course, some routes are slightly curved due to the nature of the routes, mainly because it was designed to avoid or take advantage of strong jet streams, especially those air routes across the Atlantic Ocean.

Your description of the journey from Frankfurt to Mexico appears to be normal because, the Airline was attempting to fly a Great Circle route, which is the nearest route between two destinations on the earth.  It would be uneconomical to deliberately fly a longer route.

Your sister's description of a 'S' air route between Los Angeles and Melbourne is rather abnormal.  If it were so, the airplane was merely doing a minor air diversion due to weather, but definitely not a short air route at all!

Regards,

KH Lim.
Avatar billede nstenberg Nybegynder
16. august 2004 - 21:02 #3
Kun som et supplement til ovenforstående!

Eftersom Jorden jo er rund, forekommer nogle ruter også kurvede på alminderlige kort. Sådan er det jo. Jeg har desuden selv erfaret, at man flyver "uden om" pga. dårligt vejr (stærk modvindt osv.). Når vi får 3D-kort (rigtig lang tid ude i fremtiden), vil dette problem nok være ovre. :-)
Avatar billede krogsager Nybegynder
17. august 2004 - 01:56 #4
-prøv at tage en globus, og et elastik, det var det som overbeviste undertegnede :)

/krogsager
Avatar billede roenving Novice
17. august 2004 - 02:59 #5
Og storcirklen, som Lim omtaler ('Great Circle route') er en cirkel rundt om en kugle, som rammer to punkter på overfladen og som skærer kuglen midt over ('rammer midten') hvis man skærer langs med den !-)

Hvis du tager en næsten helt kuglerund appelsin, er det heller ikke svært at overbevise sig om fornuften i rejsen mod nord, for du kan som krogsager prøve med at forbinde to punkter, som ligger øverst på appelsinen, f.eks. med en elastik, og storcirklen, hvor du skærer den midt over kan selvfølgelig ikke laves ved kun at lave et vandret snit, du må skære skråt ned igennem midten, for at den bliver halveret !o]