Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 12:18 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Ulogligt at bryde en simlock????

Hej alle

Har læst flere indlæg her på eksperten hvor folk udtaler at det er ulovligt at bryde simlocken på ens mobiltelefon.

For at få afklaret dette har jeg netop haft ringet til såvel, telestyrelsen, justitsministeriet samt kulturministeriet for at fohøre mig om hvordan sagerne står.

Telestyrelsen bekræftede mig at at der ikke i telelovgivningen findes nogle forbud.

Justitsministeriet henviste mig til kulturministeriet fordi der muligvis kunne være noget i lov om ophavsret.

Kulturministeriet afkræfter at Lov om ophavsret begrænser det.

Der er i lov om ophavsret §170 som handler om beskyttelse af koder til EDB, men en mobiltelefon er ikke inde i den kategori som §170 beskytter.

Derfor er det fuldt ud lovligt at bryde ens simlock.

Det eneste sted hvor det kan blive problematisk er i forhold til ens kontrakt med teleudbyderen. Det kan være et brud på kontrakten men er det ikke nødvendigvis.

Håber det afklarede hele området.

/Manhatten
Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 12:18 #1
Ulovligt that is i rubrikken :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
27. februar 2001 - 12:20 #2
så fik vi dét på plads :)
Avatar billede senj Nybegynder
27. februar 2001 - 12:21 #3
juhuu - så skal jeg være den første til at smide min gamle Ericson i fryseren i 20 dage.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. februar 2001 - 12:22 #4
Der var rart at vide. Godt arbejde. *S*
Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 12:24 #5
Men hvis i vil gøre det så husk selvfølgelig lige at tjekke at det ikke er kontraktbrud i.fl. jeres kontrakt med teleudbyderen :)
Avatar billede prodic Mester
27. februar 2001 - 12:24 #6
At bryde ens kode, er vel det samme som at sige at man bryder den kontrakt man laver med firmaet ved køb af en ny mob.
Men det kræver nok en kontrakt at kigge nærmere på for at afgøre det.
Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 12:24 #7
nikolajdu> Takker :)
Avatar billede einstein_jr. Nybegynder
27. februar 2001 - 12:24 #8
Kanooooon...... Fedt arbejde. Stor TAK!!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. februar 2001 - 12:28 #9
Det var så lidt. Det er sjældent at folk gør så meget ud af tingene og det har trods alt efterhånden en stor relevans herinde, da der dukker flere og flere Simlock spørgsmål op.
Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 12:30 #10
nikolaidu> Præcis derfor undersøgte jeg det også. Har skrevet en kort mail til Adminerne også så de kan tage stilling til det i forhold til evt. fremtidige spørgsmål.

/Manhatten
Avatar billede hobbez Nybegynder
27. februar 2001 - 12:45 #11
prodic har fat i noget >>

At bryde en simlock er jo ikke i sig selv ulovligt, men hvis man er bundet af kontrakten (og der i kontrakten står noget med at pille ved simlock eller telefonen i øvrigt) så er man på gyngende grund.

Simlock\'en er jo bare en måde at teleudbyderen kan sikre sig, at man ikke fristes til at bryde kontrakten.

MEGET meget groft kan det vel sammenlignes med at dirke naboens dør. Hvis jeg bare gør det for at se om jeg kan, og selvom det lykkes, ikke åbner døren, så er det nok tvivlsomt om jeg kan straffes for det, hvis jeg låser igen efter mig (når der ikke sker nogen skade).

Men hvis jeg åbner døren, eller forlader den ulåst så andre kan komme ind, er det nok ulovligt.

Og så vil jeg sikkert også have et helvedes besvær med at få overbevist nabo eller politi om, at jeg bare lige skulle prøve om jeg kunne :o)

Men straffes for at have låst en dør op og i uden at benytte mig af at døren var ulåst, det tvivler jeg stærkt på jeg kan.

/Rob
Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 12:49 #12
Hobbez> At bryde en kontrakt er ikke i sig selv ulovligt - det er aftalebrud og kan medføre erstatningsansvar. Men ulovligt er det ikke.

/Manhatten
Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 12:51 #13
Hobbez> Du kan jo også slippe fri af kontrakten ved at købe din kode for 500 kr. hos de fleste og her bryder du jo reelt også ud af kontrakten.
Avatar billede prodic Mester
27. februar 2001 - 12:51 #14
Er der ikke nogen der har en kontrakt...det ville da afgøre den sag
Avatar billede kasseper Nybegynder
27. februar 2001 - 12:52 #15
hold da kæft et langt ude eksempel !!! LOL;)
Anyway så kan det sq ikke være et kontrakt brud, det man skrive under på er at man vil betale et abonnement hos udbyderen, ikke at man vil ringe på det, eller ikke vil ringe på andres abonnementer.

Det kan først komme på tale, hvis man lejer/leaser sin mobil, men det er der vist heller ikke ret
mange der gør.

Et mere relevant eksempel, ville måske være om man måtte bryde sin regionskode på sin DVD afspiller ??? Men det skulle vist heller ikke være ulovligt.
Avatar billede prodic Mester
27. februar 2001 - 12:52 #16
manhatten->Du bryder ikke en kontrakt ved at betale det beløb på 500,- hvis der i kontrakten står nævnt at det er beløbet der skal betales for at kontrakten ophæves...
Avatar billede hobbez Nybegynder
27. februar 2001 - 12:57 #17
manhattan >> Du har ret - det er ikke stafbart at bryde kontrakten, og derfor er min sammenligning langt ude. Men hvorfor spurgte du så Justitsministeriet? :o)

/Rob
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. februar 2001 - 13:01 #18
Jeg har en næsten ny kontrakt fra Telia lige ved hånden. Glor den lige i gennem.
Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 13:02 #19
I min kontrakt med Debitel (abonnementsaftalen) er simlocken ikke nævnt med et eneste ord.

På boksen til min mobil står der:

Denne telefon er tyverisikret med en simlock. Det betyder at der ikke kan riges fra telefonen med et andet telefonkort, hvis du er så uheldig at få din telefon stjålet. Telefonen virker altså kun med tilhørende debitel abonnement.
Skulle du ønske at få tyverisikringen fjernet, koster det et gebyr på 500 kr. Henvend dig i så fald til debitels kundeservice på 4366 9090.
Ved brud på emballagen accepteres ovennævnte betingelser.

Dvs. hvis jeg ønsker at få fjernet simlocken kan jeg betale mig fra det.

Hvis jeg selv gør det bryder jeg jeg ikke med ovennævnte betingelse. Jeg opfatter formuleringen skulle du ønske at få tyverisikringen fjernet som at hvis jeg vil have dem til det.

Men selvom det evt er kontraktbrud og min fortolkning forkert er det stadig ikke ulovligt.

/Manhatten
Avatar billede senj Nybegynder
27. februar 2001 - 13:03 #20
Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 13:04 #21
Hobbez> Ringede til Jutistsministeriets lovafd. for at sikre mig at der ikke var lovgivning som jeg havde overset. F.eks. i straffeloven eller lign.
Avatar billede prodic Mester
27. februar 2001 - 13:11 #22
manhatten->Har du evt. et lovnummer, da loven om ophavsret ikke indeholder en §170
Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 13:14 #23
Prodic> §170 fik jeg at vide over telefonen fra kulturministeriet. Prøver lige at finde det men har lidt probs med at komme ind på retsinfo lige nu.

o O (Kunne han have sagt 70 i stedet???)

/Manhatten
Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 13:29 #24
I Lov om ophavsret (LBK nr 706 af 29/09/1998) §78 står der:

Med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt omsætter eller i kommercielt øjemed besidder midler, hvis eneste formål er at lette ulovlig fjernelse eller omgåelse af tekniske indretninger, som måtte være anvendt til at beskytte et edb-program.

    Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på andre værker i digitaliseret form.

Det var denne paragraf han citerede for mig i telefonen. Beklager at jeg har hørt det som 170 i stedet for 78.

/Manhatten
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
27. februar 2001 - 13:41 #25

Avatar billede manhatten Nybegynder
27. februar 2001 - 15:58 #26
Lukker spørgsmålet men håber da at der stadig vil komme evt. kommentarer
Avatar billede -onslow- Nybegynder
01. april 2001 - 11:29 #27
fedt arbejde,
og hvordan jeg så fjerne min sim lock? lol
Avatar billede laxxe Nybegynder
29. april 2003 - 11:35 #28
Det kan du få os til :-) http://www.simlock.dk/