Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
17. august 2004 - 17:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Andet grafikkort til rimelige penge?

Hej.
Jeg har tænkt lidt over at købe mig (endnu) et grafikkort til hælde i min nye pc. Ideen er at jeg gerne vil udvide skrivebordet til to skærme. Kortet skal være PCI da jeg allerede har et AGP kort. Hvilket grafikkort kan anbefales ? Hvor meget skal jeg betale for det ?

Den nuværende konfiguration er:

* AMD Athlon 64 3000+
* 512 Mb RAM
* GeForce FX 5200 AGP

- og en masse andet halløj...

Nogen der kan hjælpe mig ?
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 17:24 #1
du kan ikke køre med 2 grafikkort på den måde, er der ikke en DVI-udgang på dit grafikkort? så kan du nemlig bare koble den anden skærm på den med en konverter der som regel følger med.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
17. august 2004 - 17:43 #2
vel kan jeg så... lige nu kører jeg med et gammelt S3 Trio 64V+, men det understøtter kun 800x600 og det er lidt for lidt...
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
17. august 2004 - 17:44 #3
DVI? - er det TV-out ?
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 17:50 #4
nej det er et stik ligesom til det blå skærmstik, det er bare hvidt istedet, der plejer at følge en lille konverter med kortet, hvis det altså er på?
hvordan bærer du dig ad med at køre med et AGP og et PCI kort? du kan jo kun vælge enten det ene eller det andet i bios så vidt jeg ved.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
17. august 2004 - 17:51 #5
Jeg satte bare kortet i og så fungerede det... Jeg fik ikke nævnt at bundkortet er et EPoX 8HDA3+, men det gør vel ingen forskel...?
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
17. august 2004 - 17:53 #6
- og nej, der er ikke et DVI stik på grafikkortet...
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 17:55 #7
det vil sige at du har både AGP kortet og det gamle S3 i maskinen nu, og de kan begge køre samtidig?
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 17:58 #8
det forstår jeg altså slet ikke, det kan ikke lade sig gøre.. det er først med de nye PCI Express-kort man kan sætte 2 sammen på den måde, ellers har det ikke kunnet lade sig gøre med 2 samtidige grafikkort siden voodoo2 kortene var fremme i sin tid.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
17. august 2004 - 18:03 #9
Så det du siger er at det er et rent tilfælde at det fungerer og at jeg derfor ikke skal investere i endnu et grafikkort, da jeg ikke kan være sikker på at det vil fungere?
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 18:08 #10
for lige at være sikker på at vi snakker om det samme..
dit bundkort kan håndtere et grafikkort på enten AGP eller PCI, man vælger så i bios hvilket et af dem den skal køre med, den kan kun køre det ene af gangen, du kan ikke vælge begge dele.
for at kunne gøre som du spørger om, skal du købe et AGP kort med DVI udgang, så kan det ene kort håndtere begge skærme.

har du haft en skærm koblet på begge dine kort samtidig og der var billede på begge skærme?
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 18:09 #11
hvis du for eksempel vælger AGP i bios, slår den PCI-kortet fra og omvendt.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
17. august 2004 - 18:13 #12
Det kører lige nu... Jeg går ud fra at det må være AGP kortet der er valgt i BIOS. Da jeg satte PCI kortet i startede jeg computeren op og Windows XP fandt selv kortet og installerede drivere til det. Så gik jeg ind i egenskaber for Skærm, valgte PCI kortet og trykkede udvid skrivebordet til denne skærm...
Jeg kan sådan set også godt leve med det her men det irriterer mig at jeg kun kan køre 800x600 på PCI kortet...
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 18:21 #14
der er blandt andet et FX 5200 PCI til 565 kr.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
17. august 2004 - 18:23 #15
Det kunne jeg godt selv finde ud af... Det mit spørgsmål egentligt gik på var hvor meget jeg har brug for. - Om jeg skulle være opmærksom på et eller andet bestemt. Måske jeg formulerede mig uklart... :-)
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 18:27 #16
nå ok, jamen så længe du kun skal bruge det til at udvide skrivebordet med, kan du roligt gå efter det billigste, der er ikke noget specielt ellers ved dem, det eneste er slf at det skal være til PCI express hvis det er det du har, eller er der ikke forskel på dem, udover ekstra features som tv-out osv.
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
17. august 2004 - 18:30 #17
okay... så er det det jeg investerer i... 600 kr. skulle jeg nok kunne undvære for at udnytte den skærm lidt bedre... Takker...
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 18:32 #18
selv tak :)
de er godt nok blevet billige og kan alligevel gå op i en rimelig høj opløsning.
smider lige et svar hvis du skulle få lyst til at smide om dig med point :)
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
17. august 2004 - 18:46 #19
jamen så må jeg jo hellere smide nogen efter dig...
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 18:59 #20
takker :)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
17. august 2004 - 20:09 #21
>> nopsen måske er dette en hjælp ang. AGP/PCI i bios. Det der justeres er hvilket kort der skal bruges som primary adaper, og ikke hvilket kort der skal være aktivt og hvilket der er sat ud af drift.