Avatar billede eagleeye Praktikant
17. august 2004 - 18:43 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

kopier kode fra en artikel virker ikke ordentligt

Jeg er ved at skrive en artikel og nu ville jeg gerne ligge lidt kode ind i artiklen så folk kan copy/paste og selv leje lidt med koden. Jeg vil også gerne havde folk let kan markere det copy/paste det ind i deres editor.

Problemet er at det ikke virker optimalt efter min mening. Hvis jeg pakker koden ind i en "pre" tags <pre> forsvinder linje skift og når man paster det ind i en editor bliver koden til en lang streng. Jeg har prøvet at ligge koden helt uden noget omkring. Så er linje skift rigtige, men alle indryk (mellemrum) forsvinder hvis der er flere efter hinanden, eksempelvis hvis jeg skriver:

if A=B then
  x=x+1
end if

bliver det til dette, og det går heller ikke:

if A=B then
x=x+1
end if

Jeg har prøve at copy/paste kode fra flere artikler og alle dem jeg har prøvet har samme problem som beskrevet.

Der er jo ikke noget problem at copy/paste det kode man ligger i spørgsmålene. Er løsningen måske en ny tag i artikler til kode eller formatere teksten på samme måde som teksten formateres i kommentarer og svar?

Er der nogle forslag til enten hvordan man skal skrive koden, eller hvordan man kan kopier det?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 19:32 #1
Jeg bruger:

<div><pre>
...
</pre></div>

i mine artikler.

Det kan læses (NS7 & IE5).

Og man kan copy paste fra det (diverse IDE & edtorer).
Avatar billede eagleeye Praktikant
17. august 2004 - 19:46 #2
Ok. Nu har jeg prøvet at kopier det fra FireFox og det virker uden problemer men kopier jeg det fra IE6 giver det problemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 21:05 #3
Browsere suk.

Hvis det er større stykker kode som er direkte brugbare (i modsætning til
kun at vise hvordan man gør noget), så kunnr du evt. lave et link hvor folk kan downloade en ZIP med det hele.
Avatar billede eagleeye Praktikant
17. august 2004 - 22:50 #4
Først havde jeg skrevet artiklen og det endte med der ikke var noget kode i den, kun nogle enkelte linjer rundt omkring. Så fik jeg den ide at ligge det kode ind, som jeg havde brugt til test, tilsidst i artiklen. Så folk kunne copy/paste noget kode at komme i gang med eller bare afprøve det.

Ja det var måske en ide men en zip fil, men koden er en samlig af små eksempeler vist i artiklen samlet på et sted så man kan se hvordan man kan lave det på forskellige måder. Hvis man vil bruge koden, kræver det afligevel tilpasning.

Ideen med at tage kode med var så folk havde et udgangspunkt som de forhåbenligt relativt let kunne få til at virker :) I stedet for de selv skulle kode det.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 22:53 #5
Jo men jeg synes da også at kode fragmenterne skulle være i artiklen men
du kunne supplere med et link til en ZIP, så kan folk se koden mens de læser
artiklen men stadig downloade das ganze molevitten hvis de vil det.
Avatar billede roenving Novice
17. august 2004 - 23:19 #6
Eller overvej, om ikke mit koncept med en "Working Demo's"-side er noget at bruge ved siden af, så kan du linke til den ...
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. august 2004 - 15:36 #7
Jeg har ikke glemt dette :)
Live demo bliver det ikke, måske en anden artikel en gang i fremtiden.

arne_v smid et svar, jeg har fået øjne op for at copy/paster fra en browser er meget afhængigt af hvilken browser man bruger. Jeg har valgt at korte ned i koden så det mest basale er med, så virkede det ikke så vildt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2004 - 15:38 #8
spm. i denne kategori plejer at være gratis
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. august 2004 - 15:42 #9
Ja ok, men jeg fik en forklaring på hvorfor det ikke virkede som jeg havde håbet :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2010 - 16:12 #10
lukker spørgsmålet
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2010 - 16:26 #11
hey - long time no see