Avatar billede sesam Nybegynder
08. september 2004 - 18:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

empirisk undersøgelse?

hvad er en empirisk undersøgelse?
Avatar billede morteeart Nybegynder
08. september 2004 - 19:09 #1
Avatar billede sesam Nybegynder
08. september 2004 - 19:12 #2
De siger ikke mig noget???

Hvad siger de dig?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
08. september 2004 - 19:15 #3
I en empirisk undersøgelse undersøges alle tilfælde. Skulle du finde gennemsnitlig skostørrelse i en skoleklasse, skal du således have fat i alle elever, også dem, der er syge i dag.
Avatar billede thomashove Nybegynder
08. september 2004 - 20:53 #4
og så det rigtige svar :-)

Empiri/empirisk :

Erfaring, erfaringslære, dvs. konklusionerne bygger på observerede data.

Empirisme (http://www.dr.dk/undervisning/arkiv/filosofi/ordbog.htm)
Erkendelsesteoretisk retning, der har som sit grundlag, at al erkendelse bygger på sanseerfaringer, hvorefter fornuften ordner disse erfaringer. Har sit udspring i Storbritannien, hvor John Locke (1632-1704), George Berkeley (1685-1753) og David Hume (171176) er de vigtigste repræsentanter. Prægede 1700-tallets filosofi, hvor empirismen indgik diskussioner med rationalismen (se denne).
Avatar billede sesam Nybegynder
08. september 2004 - 20:58 #5
Tak for hjælpen...
Det bekræfter mine gisninger om hvad det var...
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
08. september 2004 - 21:33 #6
Protest! Der blev ikke spurgt om empiri/empirisk/empirisme, der blev spurgt om empirisk undersøgelse - en fornuftig empirisk undersøgelse baseres på alle tilgængelige data. Se f.eks.
http://www.psy.ku.dk/karpatschof/Vt-met/2003/ref%2007-10/ref7-met.gr.begr.htm
At bede eksperten slå ord op i ordbøger er overkill...
Nå, man er vel en dårlig taber :-)
Avatar billede Borelli Nybegynder
20. februar 2016 - 22:43 #7
Der er som en flue på vægen. Fluen er dum og iagttager kun, uden ved sin tilstedeværelse, at have indflydelse på det iagttagede.
I en retssal i USA kan det iagttages, at en neger får 8 års fængsel for at få 10.000 $ op under neglene, mens en hvid får 3 måneders fængsel for at snuppe 10 millioner $. Det fænomen døbte man "hvite collor crime".I tyskland kalder man det "gold brille krim". I Danmark døbte vi det økonomisk kriminalitet.
Ved traditionel juridisk forskning, finder man at alle bankrøvere får den samme straf, og alle de der fifler lidt med nogle dokumenter, sidder ved en computer, også får den samme straf, og retfærdigheden sker således fyldest.
Disse kriminelle er jo i samme klan som dommerne. De bor de samme steder, er uddannet sammen, er i familie med advokater, samme "uniform", så det er svært at opleve dem som anderledes, eller kriminelle.