Avatar billede steen_hansen Forsker
17. september 2004 - 21:20 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Den rigtige DirectX

Jeg har problemer med streger i kanten af vinduet, når bestemte spil afspilles, og jeg tror det er et spørgsmål om at få den rigtige DirectX-driver, som passer til skærmkortet. Der er tale om et WinFast Titanium 500 m/64 MB RAM.

Kortet fejler ellers intet, men hvis HitMan 2 og Pirates of the Caribbean bliver afspillet på pc'en, opstår der efter få minutter streger rundt om billedet (som ikke bliver afviklet i et fuldt vindue). Når der er tilstrækkeligt med dem, fryser Windows, og jeg kan hverken benytte Ctrl + Alt + Del eller noget andet. Jeg kan kun benytte reset-knappen. Se også http://www.include.dk/pirates.jpg

Nu har jeg prøvet at pille ved antialias, sætte ned fra 32 til 16 bit, en lavere opløsning m.m. Men lige fedt hjælper det.

Jeg sørger altid for at opdatere, også DirectX. Men jeg bliver i tvivl om det er den rigtige DirectX-driver.

Når jeg går ind i DirectX Diagnostic Tool, ser jeg under fanebladet "Display"

- The file nv4_disp.dll is not digitally signed, which means that it has not been tested by Microsoft's Windows Hardware Quality Labs (WHQL).  You may be able to get a WHQL logo'd driver from the hardware manufacturer.
- To test DirectDraw functionality, click the "Test DirectDraw" button above.
- Direct3D 7 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x887602eb (error code)
- Direct3D 8 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8007000e (Out of memory)
- Direct3D 9 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8007000e (Out of memory)

Spørgsmålet er, om I ved hvilken DirectX-driver der er den senest opdaterede og den rigtige? Jeg kører i øjeblikket med DirectX 9.0b (4.09.0000.0902)
Avatar billede arlet Juniormester
17. september 2004 - 21:23 #1
Avatar billede steen_hansen Forsker
17. september 2004 - 21:32 #2
arlet, jeg tror lige du er manden til opgaven :o)

Har du nogen idé om hvad det kan være? Prøver med den nyeste DirectX, men jeg tror ikke det er der problemet ligger. Det burde fungere fint nok med tidligere versioner.

Lige nu har jeg faktisk fået en ny fejl som gør, at spillet slet ikke vil starte: "Engine X har genereret en fejl ..." Den udspriinger åbenbart af, at DirectX ikke kan allokere nok hukommelse.
Avatar billede steen_hansen Forsker
17. september 2004 - 21:32 #3
COM+ Event System kunne ikke oprette en forekomst af abonnenten {6295DF2D-35EE-11D1-8707-00C04FD93327}. CoCreateInstanceEx returnerede HRESULT 80080005

Hvad betyder det?
Avatar billede arlet Juniormester
17. september 2004 - 21:34 #4
Jeg tror desværre ikke, jeg er manden til opgaven. Ved det faktisk ikke, hviste bare at der var kommet en c-version
Avatar billede steen_hansen Forsker
17. september 2004 - 21:43 #5
Ok, men du prøvede da :o)

Jeg må vente til der kommer en forbi med den gyldne løsning.
Avatar billede steen_hansen Forsker
17. september 2004 - 21:49 #6
Når jeg søger på {6295DF2D-35EE-11D1-8707-00C04FD93327} i registreringsdatabasen, får jeg RunAs-tjenesten og AppID frem nogle gange. Jeg vil tro spillet benytter RunAs, AppID kender jeg ikke (Application ID?). Og jeg kan ikke lige se hvad det skal betyde, eller hvad der skal til for at fixe det.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
17. september 2004 - 23:30 #7
Har du tjekket varmen på CPU, GFX etc.?
Jeg ville umligbart tro at det er varmeproblem på de grafikkort.
Avatar billede steen_hansen Forsker
17. september 2004 - 23:43 #8
Nej, jeg har ikke tjekket det. Har du et link til noget man kan downloade? Og hvor høj må temp. være?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
18. september 2004 - 08:29 #9
Hent speedfan : http://www.softpedia.com/public/cat/13/5/13-5-8.shtml
Jeg tror ikke der er måler på dit grafikkort, så det bliver du nød til at mærke med hånden, når du spiller spil eller film.
Og temp. må helts ikke overstige de 60-70 grader..
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 00:02 #10
dj, jeg tror ikke der er problemer med temperaturen. Du har ikke andre forslag? Jeg kunne godt forestille mig, at det har noget med de DirectX-drivere til det bestemte skærmkort at gøre. Men hvilken skal i så fald hentes og installeres?
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 00:03 #11
Jeg har lige prøvet at installere spillet under Win XP, og her går det hurtigt med at gå galt :o/
Avatar billede dj__christian Nybegynder
19. september 2004 - 00:37 #12
Nej... Tænker på livet løs :p
Har du haft din side af kabinettet og mærket om der var varmt?
Kører din/dine blæser på dit CPUC/Chipset/GFX kort?
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 01:01 #13
Ja, og der er ikke noget alarmerende, temperaturen er som den altid har været :/
Avatar billede dj__christian Nybegynder
19. september 2004 - 01:02 #14
Så er jeg sku også på bar bund...
Er det de rigtige driver du har installeret?
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 01:05 #15
Problemet startede med Hitman II (meget benyttet af en nevø, når han er på besøg). Og nu også Pirates of the Caribbean. Men ellers fungerer alt andet perfekt.

Fælles for begge spil er, at de åbner i dette vindue midt på skærmen. Jeg ved ikke om det er fordi det er en type spil, der bliver afviklet på en bestemt måde med bestemte krav til skærmkortet, eller at der er nul tolerance, hvis ikke det er producentens egenudviklede DirectX/DirectDraw-driver, der benyttes. Jeg er helt på bar bund.
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 01:06 #16
Ja, det havde jeg håbet du kunne hjælpe mig med :) Det her med HRESULT siger dig ikke noget?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
19. september 2004 - 01:15 #17
Har læst lidt på nettet.
Det har vist noget at kører med dine ram der er på dit grafikkort, men er ikke helt sikker endnu.
Hvordan står dine GFX indstillinger i bios?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
19. september 2004 - 01:18 #18
Har du prøvet og hentet de GFX driver der ligger på Windows Update?
Der er noget med dine ram på kortet, og så en af dine driver
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 01:18 #19
Må lige kigge, øjeblik ...
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 01:19 #20
Jeg har hentet samtlige opdateringer/opdaterede drivere fra Windows Update. Ligger du inde med et specifikt link?
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 01:30 #21
Jeg kan ikke finde noget som helst med GFX inde i BIOS, og jeg har aldrig kigget efter det før. Jeg plejer ellers at være nysgerrig nok :D

Hvor skulle der stå noget om GFX? Advanced/Chipset...?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
19. september 2004 - 01:31 #22
Hehe :p
De fleste der har problemer med det der, er fordi at deres AGP size (<- Eller hvordan det nu staves) enten er for stor eller for lille, og fordi den der hedder AGP Fastwrite er slået til.
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 01:53 #23
Ok, hvis du mener antallet af MB RAM, så er den sat rigtigt nok til 64 MB. Kigger lige igen ...
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 02:15 #24
dj, jeg satte min opløsning til 800 x 600. Da jeg startede spillet, fyldte spillet hele skærmen, og nu kører det perfekt, no problemos :o)

Som tak for din indsats får du pointene. Kan du ikke lægge et svar? :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 02:51 #25
Nej sq! Den frøs igen, men der gik dog meget længere tid :o(

Jeg er åben for forslag :o)
Avatar billede dj__christian Nybegynder
19. september 2004 - 10:28 #26
fryser den bare nu?
Eller er der stadig grafikfejl?
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. september 2004 - 22:40 #27
Nej, nu er der vist styr på det. Det er yderst sjældent jeg spiller spil, men nu har jeg prøvet Pirates i over 1½ time, og det fungerer problemløst. Jeg har vist - uden at vide det - presset grafikkortet til mere end det kunne følge med til. Da opløsning og farvedybde blev sat ned, fungerede det fint. Smid lige et svar, så du kan få noget for ulejligheden :o)
Avatar billede dj__christian Nybegynder
20. september 2004 - 18:51 #28
Det var da godt du har fundet ud af det..
Synes sku kun at jeg skal have halvdelen, for løste det jo ikke helt..
Avatar billede steen_hansen Forsker
20. september 2004 - 23:15 #29
Nej, jeg fandt selv løsningen (lå lige for :o)), men du får noget for besværet. Tak for hjælpen :o)