Avatar billede jensenoest Nybegynder
04. oktober 2004 - 14:13 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar - Zepto Znote 4050 eller Dell Inspiron 510M

Jeg er ved at købe bærbar for første gang og forespurgte igår på, hvad man skal se efter. Efter at have gennempløjet de forskellige indlæg her på siden og andre steder, fandt jeg frem til at det på grund af den gode omtale skulle være denne:

Zepto Znote 4050 Business
centrino 1.5 Ghz Pentium M(dothan) 400
2Mb cache
512 mb ram
15" TFT 1024 x 768 (fås m. 1400x1050 for + 495 kr)
40 GB HD
Combo dvd/cd-rw

men så var der også andre, der anbefalede Dell. Og derfor har jeg også kig på denne:

Dell Inspiron 510M Multimedia
centrino 1.5 Ghz Pentium M 705
1mb L2 cache, 400 mhz
15" xga 1024 x 768 (kan fås m. 1400x1050 for + 520 kr.)
512mb ddr-ram
40 Gb HD
combo dvd/cd-rw

Men nogle foreslog også:
Aser Travelmate 292LCi_ATI
centrino (?) 1.5 Ghz Pentium M
Cache ?
512 mb ddr-ram
15" TFT 1024 x 768
40 Gb HD
combo dvd/cd-rw

De har alle tre nogenlunde samme features, som jeg tror passer meget godt til mit behov : hjemmekontor (bogføring, netbank etc.), vedligeholdelse af web-shop, alm. internet brug og lidt spil.

Er der nogle anbefalinger og kommentarer, evt. andre BEDRE bud ??

mvh.
Avatar billede grook Nybegynder
04. oktober 2004 - 14:22 #1
vil sige: ikke køb dell... acer er en fed nok maskine til billige penge, men ved at den zepto znote den holder.. så hvis jeg var dig ville jeg købe den..
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. oktober 2004 - 15:00 #2
Du skriver spil - hvilke spil?
Avatar billede anddk Praktikant
04. oktober 2004 - 15:01 #3
Har selv købt en Zepto 4200 og den er jeg glad for.
Avatar billede jensenoest Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:18 #4
Jeg glemte at sige, at Zeptoen ligger på 7150,- + moms
Dell'en på 7090,- + moms
og Acer'en har jeg ikke pris på, men mon ikke det er nogenlunde det samme ?

som svar til John Stigers:
jeg spiller ikke store spil, mest arkade osv. Men for nogle år siden havde jeg en forkærlighed for et psykologisk spil. Det indeholdt både video (film) klip, tests (spørgetests) og animationsgrafik eller hvad det nu hedder (hvor man bevæger sig rundt i et hus f.eks.) a la Doom. Som du kan høre, er det ikke det, jeg gør mest i (har sgu ikke tid), men synes det er meget sjovt ind imellem.
Avatar billede jensenoest Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:19 #5
til grook:

hvorfor fraråder du Dell ? Mange andre er helt vilde med Dell.
Avatar billede grook Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:21 #6
måden de laver deres systemer jeg jeg meget imod.. synes det minder lidt om microsoft..
Avatar billede joaqin Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:21 #7
Dell er OK maskiner, men af erfaring m e g e t dårlig support, skal den bruges til spil/web shop mm. vil jeg anbefale dig at kikke efter en med "bedre" skærm, 1280x800 evt. 1400x1050.
Og en maskine der ikke har "delt" grafik, eksempel :ATI 9600 32/64 ram.
Centrino er personligt, under alle omstændigheder det bedste valg, bl.a. grundet meget god batterie tid mm. En 1,5 tilsvarer ca. 2,8 GHz P4.
Lykke til.
Mvh.
Joaqin
Avatar billede grook Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:22 #8
er = jeg :D
Avatar billede grook Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:22 #9
eller omvendt^^ sry
Avatar billede tgjensen Nybegynder
04. oktober 2004 - 15:46 #10
personligt ville jeg vælge dell da jeg imod alle andre syntes deres support er fremragende og det med deres system minder om microsoft forstår jeg heller ik? når man har kørt nyt imgae på er det lige som alle andre!
Avatar billede jensenoest Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:21 #11
til joagin:
"Og en maskine der ikke har "delt" grafik, eksempel :ATI 9600 32/64 ram."

kan du uddybe det lidt ? hvordan ser man om den har delt grafik ? Og er det nævnte et eksempel på, hvordan det IKKE skal være ?
Avatar billede jensenoest Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:44 #12
Og så er jeg i øvrigt enig i Dell's dårlige betjening. Supporten ved jeg ikke så meget om, men hvis den er lige så dårlig som deres kundeservice, så står det skidt til. I forrige uge prøvede jeg forgæves at komme igennem til dem to-tre gange, uden held men med over ½ times ventetid i tlf. Øf ! siger jeg bare. Hader sådan noget.

Men nu her idag kom jeg nu igennem med det samme næsten, så det svinger åbenbart ret meget.
Avatar billede tgjensen Nybegynder
04. oktober 2004 - 18:27 #13
jeg må forsvare dell igen Deres kunder service sidder vist nok på amager deres support sidder samlet oppe i sverige lidt uden for stockholm hvor supporten for hele norden er samlet så de kan ikke sammenlignes
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. oktober 2004 - 19:57 #14
joaqin> "En 1,5 tilsvarer ca. 2,8 GHz P4."
regnestykket hedder Pentium M * 1.5 = P4 = ca. 2.2 GHh P4
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. oktober 2004 - 19:58 #15
jensenoest>
det er faktisk nemt at se om der er delt grafik på en bærbar:
Hvis der intet nævnes om grafikkort/grafikchip, så er det med delt grafik.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. oktober 2004 - 20:03 #16
Tag et kig på Znote 4200 - Power: http://www.zepto.dk/Configurator.aspx?ID=456
En større harddisk og lidt mere ram (helst 512) og du er yderst fornuftigt kørende - og denne model har grafikchip med dedikeret ram - det er så IKKE delt ;)
Avatar billede jensenoest Nybegynder
05. oktober 2004 - 13:01 #17
til john stigers:
Ja jeg har også kigget på den model, men den er måske lige i overkanten af mit behov - også prismæssigt lidt over, hvad jeg havde tænkt at bruge på en bærbar. Jeg tænker at jeg måske godt kan nøjes med et grafikkort på 64mb og en skærm opløsning på 1024 ??
Avatar billede jensenoest Nybegynder
05. oktober 2004 - 13:14 #18
til joagin:
jeg kan ikke give dig point, hvis du ikke skriver som "svar"
Avatar billede joaqin Nybegynder
05. oktober 2004 - 15:00 #19
Hej jensenoest
Undskyld forsinkelsen
Men har været væk det meste af dagen igår og idag
mvh joaqin
Avatar billede freehelp Praktikant
05. oktober 2004 - 17:04 #20
tgjensen-> Delle's support er ikke mere værd end hjælp fra en knægt på 5år :-D

Jeg har kontakt til dem 1-5 gange pr uge og de aner ofte ikke hvad de snakker om.

Deres standardkommentar er.

Vi vender tilbage med mere info
Avatar billede jensenoest Nybegynder
05. oktober 2004 - 17:48 #21
hov, nu kom jeg til at give mig selv points i stedet for joagin. Har du mulighed for at skrive svar igen ?
Avatar billede kox Nybegynder
05. oktober 2004 - 17:56 #22
jensenoest > så skal du oprette et spørgsmål med overskriften 'point til joagin' og lægge en reference til dette spørgsmål, og lægge en reference i dette spørgsmål til det nye du opretter... forvirret ? ;o)

freehelp > delvist enig. de par gange jeg selv har haft fat i dem har de været lidt, skal vi sige, tilbageholdende med at acceptere at det er materiellet den er gal med. men efter at jeg blev en anelse påståelig sendte de en mand dagen efter (standard billig service) og han havde ihvertfald styr på sagerne og reparerede på stedet...
Avatar billede jensenoest Nybegynder
05. oktober 2004 - 18:19 #23
mht service.....jeg havde egentlig besluttet mig for at købe en znote hos pc-direct, men jeg har ikke ligefrem haft nogen god oplevelse med at kommunikere med dem indtil videre. Nogen der har erfaringer med dem ?
Avatar billede jensenoest Nybegynder
05. oktober 2004 - 18:21 #24
til kox: glem det.... det kan jeg sgu ikke finde ud af....lyder meget kompliceret :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
05. oktober 2004 - 18:36 #25
Ville aldrig tage Dell
Avatar billede tgjensen Nybegynder
05. oktober 2004 - 23:01 #26
freehelp>> det firma hvor jeg er it supporter har vi ca 400 dell computer er dagligt i kontakt med deres support og den fewjler virkelig ikke noget syntes jeg men enten er jeg uheldig eller du er uheldig man ved aldr,.
Avatar billede freehelp Praktikant
06. oktober 2004 - 13:29 #27
Ikke en gang har jeg fået god support af dem!

Så vidt jeg husker hjalp jeg også dig med at finde en bærbar ikke?
Avatar billede tgjensen Nybegynder
06. oktober 2004 - 15:38 #28
havde et par spørgsmån om det men valgte dellda jeg som sagt er meget tilfreds med deres support osv.
Avatar billede tgjensen Nybegynder
06. oktober 2004 - 15:40 #29
og neh du har ikke hjulpet med med at finde en bærbar :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
06. oktober 2004 - 15:45 #30
Mente bare jeg hjalp dig under navnet ird eller det her men ok.

Som sagt tester jeg laptops og har min erfaring den vej. Kan igen kun sige Dell vil jeg ikke anbefale noget

Hygge herfra
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. oktober 2004 - 18:50 #31
Vil heller ikke anbefale Dell - og jeg sælger laptops...
Avatar billede jensenoest Nybegynder
07. oktober 2004 - 15:01 #32
Hm, det lyder næsten som en meningskrig dette her. Der skal nok nogle flere argumenter på bordet for at man kan vurdere objektivt, om man foretrækker det ene fremfor den andet. Oplevelser omkring service og betjening kan jo være subjektive eller uheldige oplevelser, men selvfølgelig kan der også være tale om mere udpræget dårlig service fra et firmas side.

Nu har jeg brugt mindst en uge koncentreret for at finde ud af, hvad jeg skal købe. Og omend jeg er blevet meget klogere, så ved jeg stadig ikke, hvad det skal være for en bærbar. Havde egentlig besluttet mig for zepto znote 4050, men så læste jeg en klage på internettet over znote 4200, som også går generelt på design og kvalitet, og så blev jeg i tvivl.

Har noglen læst det link jeg satte ind ??

Så nu drøner jeg lidt rund og kigger på maskinerne i real life, for det er jo svært med internettet at man ikke kan se vare. Man har ikke mulighed for at se designet ordentligt og kvalitetsfølelsen får man også kun ved at have det i hånden.

Igår faldt jeg bogstavelig talt for en fijitsu siemens K7800 design-mæssigt. Hold da k.....en lækker lille maskine. Men desværre er den slet ikke, hvad jeg søgte efter rent ydelsesmæssigt: Mobile Athlon XP 2600+, 15" TFT, 256 ram, S3 prosavage delt-grafik.....

Tilmed gjorde jeg den opdagelse, at TFT skærme faktisk er ret irriterende at se på. De havde nogle Parcard Bell (vist nok HP ikk?) med LCD skærme og det var bare noget helt andet. Men forhandleren fortalte mig, at der ikke laves ret mange med LCD skærme idag, fordi de er for dyre.

ØV
Avatar billede freehelp Praktikant
07. oktober 2004 - 16:31 #33
tilføj mig på msn med ld69@ofir.dk så skal jeg hjælpe dig færdig

Orker ikke et langt indlæg her og vil hellere besvare dine spørgsmål der

Læs den her jeg har skrevet http://www.eksperten.dk/artikler/365 og kontakt mig med de tvivls ting du har
Avatar billede freehelp Praktikant
07. oktober 2004 - 16:40 #34
Lidt sammenfattet af min hjælp herinde tidligere:

Hold fast for det er langt :-)

Snakker man bærbare og 64bits tech kan man udlede at farten på Athlon64 først for alvor sat op, når Microsoft frigiver den nye 64-bit
På dette tidspunkt vil alle de 32-bit computere, der er på markedet ikke kunne anvende denne Windows-version eller de programmer der kommer til denne Windows.

Athlon64 er derfor aktuel i flere år frem end computere med normale processorer.

Skal du have en til spil - skal du have et af de store kort fra ATI. Det store 9600 er nok - men du kan i dag også få et 9700. Fremtiden lover at vi snart kan skifte VGA chippen på maskinen - men lad os nu se :-)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Faktisk samme maskine - men mit valg er og bliver Asus 6800 :-)

Har testet utallige af 6800 modellen - og ikke en har fejlet.

Kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge den til.
VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Overvej også Asus M6800N-modellen hvis det er noget du evt vil spille på eller grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer 2,7 kg
Den har noget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - bl.a. nogle af dem du har fundet!)
Personligt syntes jeg du skal gå efter en maskine med centrino teknologi. Mindre MHZ men samme ydelse som en større P4 - man kan grundlæggende sammenligne en Pentium M 1.3 (cpu´en i centrino) med en 2.2 GHz P4 i ydelse - 1.4 med en 2.4 - 1.5 med en 2.6 og 1.7 med en 2.8 GHz P4.
Deet du her skal lægge mærke til er ydelse kontra MHz - altså færre MHz men bedre ydelse - det vil igen sige mindre varmeudledning og dermed mindre køling - dermed en ret så støjsvag maskine.

Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Zepto Znote 4200 høre ikke til de billigste notebooks, men det er så også umuligt med den form for ydelse. Uden diverse tilbud koster denne som min.>>>>>>> 15.547 kr. inkl. moms.<<<<<<<<<<<

Efter min mening da jeg har testet den er at den er en ganske nice maskine. Dog ikke den jeg selv ville tage pt.

Snakker vi banias kontra den nyeste dothan.

Til at starte med skal Pentium M fremstilles med 90 nanometer teknologi. Denne processor med kodenavnet Dothan skulle faktisk have været på markedet i dette kvartal, men Intel fandt nogle problemer med designet, så teknikerne måtte tilbage til tegnebrættet. Derfor er Dothan forsinket til andet kvartal.

I forhold til første generation Pentium M med kodenavnet Banias vil Dothan byde på højere ydelse, blandt andet på grund af højere clockfrekvens og en 533 MHz systembus, men ellers er der ikke den store forskel.

Dothan er at foretrække fremfor Banais kernen .... Da Dothan er lavet til 400 Mhz FSB og derfor giver ekstra ydelse - men det er ikke en stor forskel - og slet ikke noget jeg selv ville give mere for. Dothan skulle udvikle en smule mindre varme Jeg mener forskellen er mellem ca 21w (Banais) og ca 24,5w (Dothan), men når Dothan så har 1mb større l2 cache giver det også lidt ekstra power.

Banias fåes pt også kun til 1.7GHZ hvorimod dothan hopper på 1,6-1,7-1,8 og 2,0Ghz

Har endnu ikke fået testet mere end 2 med den CPU og tror heller ikke det er noget jeg vil smide flere penge efter.

Man kan jo så også vælge amitech's 64bit tech, men det yder ikke mere end de andre vi snakker om her.

Ting jeg personligt ville kigge efter er en god support fra producenten.

Det er ofte der folk "skider" i nælderne :-)

Mærker som Asus/HP/Fujitsu siemens/Zepnote(som er Dansk) og Vega er producenter jeg altid foreslå folk at handle med.

En bærbar behøver ikke koste en formue for at få dine ønsker opfyldt - men synes personlig at når man alligelvel bruger 8-12000 kroner - kan man ligeså godt gøre så godt et køb som muligt :-)

Ligemeget hvad - så gør op med dig selv hvad du skal bruge maskinen til - og hvilke krav du har til den. Snakker du batteritid så skal du have centrino og ikke celeron M

Jeg stress tester alle de maskiner jeg får ind her - og ikke en celeron M overgår banias eller dothan.

Snakker vi kroner - vil jeg sige du skal over 9000 for at få bare lidt kvalitet. Under dette skal du gå på kompremis men flere ting.

Gør op med dig selv om ikke du kan nøjes med en "billigere" model hvis dine krav til den ikke er så store - ller om du skal kaste penge efter en kraftigere maskine.

Lad dig ikke "snyde" at maskiner som bl.a Shg note maskiner som eftersigende skulle være asus inspireret :-) JO ofte er det Asus indhold - men ikke altid er god kvalitet!

Det samme gælder Vega maskinen. Det er ibund og grund en Asus dog med en lidt anden indpakning - og kan ofte findes billigere :-)

Til sidst vil jeg sige til dig at du skal sørge for at få en god skærm. Når jeg tester maskiner har jeg diverse programmer til dette - men er ikke selv tilfreds med diverse programmer til dette. Jeg indstiller altid maskinen så den passer til mig. så stiller jeg mig i en god vinkel og kigger ind på skærmen fra siden. Kan man se hvad der står på skærmen vender jeg tommel op :-)

Alle bærbare har pixelfejl - men gælder jo om at finde en der ikke ligger i den tunge ende hvad angår pixelfejl :-)

Facts er:

MIN erfaring siger - skal du have en kvalitets maskine til over 10.000 så tag M6Nne serien eller en Fujitsu siemens maskine

Vil du have alt dette uddybet så skriv til mig på msn for gider ikke spilde min tid på eksperten :-)

Beklager
Avatar billede jensenoest Nybegynder
08. oktober 2004 - 01:16 #35
hold da helt op, det var ellers noget af en respons. Mange tusind tak.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. oktober 2004 - 11:33 #36
*Reklame*
http://www.fujitsu-siemens.com/products/mobile/notebooks/amilo_m_wide.html

Denne er netop kommet i en M1425 version m. radeon9700 grafik og en duallayer DVD brænder.
Mere info, når det er helt på plads (den udgives i midten af næste uge)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. oktober 2004 - 11:34 #37
P.s. Der er 128 MB ram på grafikdelen ;)
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 11:35 #38
Mums!
Avatar billede freehelp Praktikant
09. oktober 2004 - 11:37 #39
Skal jeg være ærlig er kabinets kvaliteten ikke god på den 4200.

Ville uden tvivl tage Asus M6Nne eller fujitsu siemens.

Min egen drømme maskine http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=22025

Den er totalt lækker
Avatar billede jensenoest Nybegynder
10. oktober 2004 - 20:09 #40
Ja, men de ser da også super lækre ud begge ud, men desværre vist også lige lidt overpris i forhold til, hvad jeg havde tænkt at investere i en bærbar lige nu.

Jeg var hos Greendata i århus i fredags og så deres Greennote i live-udgave. Den er faktisk også ret lækker. Prøv lige at tjekke det ud.

http://www.greendata.dk/shop/

  GREENnote 8089P XL
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. oktober 2004 - 20:28 #41
Til dit behov ser det ud som et fornuftigt køb :)
Avatar billede jensenoest Nybegynder
11. oktober 2004 - 10:02 #42
til freehelp:

jeg ville gerne tage imod dit tilbud om at kontakte dig på msn, men jeg har ikke aktiv konto og programmet oppe og køre, så det kan jeg ikke lige pt.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. oktober 2004 - 17:24 #43
Du er velkommen