Avatar billede dinkie Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Geforce FX 6800 PCX

Hej,

Jeg vil vildt gerne have et Geforce 6800 til PCI Express.. Men synes ikke lige at jeg kan finde noget der har det.. På NVidias side står der at de er lavet, men det er nok kun NVidias egne kort..

Dem som eller laver dem som PoW, MSI osv ser ikke ud til at have dem..

Men hvis der er nogen som ved noget om hvor jeg evt kan få et kort fra så vil det være cool!
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:21 #1
Sidder selv og venter på et... Grunden til at du ikke kan finde det nogle steder nu er at der er så stor efterspørgelse på dem nu at Nvidia ikke kan følge med. Men jeg har ladt mig fortælle at de sende en ny forsendelse til europa inden jul så hvis du bestiller nu ved en dansk forhandler skulle du kunne have det inden jul, det blev ihvetfald lovet mig :o)
Avatar billede dinkie Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:39 #2
Fair nok.. Jeg snupper et Radeon X800XT til at starte med.. Så må vi se når 6800'en kommer.. :o)
Avatar billede freehelp Praktikant
08. oktober 2004 - 14:41 #3
PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP som bruges til overførsel af data i bundkortet. PCI har traditionelt stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet. Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde; PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden. Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.
Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelt hardware flere kanaler, så der opnås højere båndbredde. Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.

For det første er det vigtigt at bemærke at hverken Intel eller Nvidia har en Native PCI-Express løsning klar, dvs. der bruges stadig en AGP->PCIe bridge, hvilket betyder at der endnu ingen fordele er ved PCI Express hvad angår teoretisk tilgængelig båndbredde. nVIDIA bruger som nævnt en ekstern bridge, mens ATI der jo ellers hævdede at have Native PCI Express har en intern bridge - det gør dog ingen praktisk forskel om man skjuler denne bridge eller ej

Jeg ville helt vente med PCI - express da det endnu er alt for nyt på markedet og der ikke rigtigt er kommet noget der kan udnytte muligheden i det