Avatar billede running_fast Nybegynder
12. oktober 2004 - 17:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fomrat DV eller DVD

Jeg har fået optaget en del bånd i ferien - og nu vil jeg så ha' dem over på pc'en, så jeg kan redigere og lave et par DVD'er med klip osv.

Filmene er optaget på miniDV bånd - og i mit software har jeg muligheden for at hente dem fra kamera og til pc i flere formater, hvoraf de 2 : DVD og DV interesserer mig. Hvad er forskellen på de 2, mht. redigering og brænding på DVD. DV ser ud til at fylde mere (men der var til gengæl også en del digitalt flimmer - forsvinder det ved brænding til DVD ??)

hvilken 'setting' bruger i ??
Avatar billede bleze Nybegynder
12. oktober 2004 - 23:34 #1
Det normale er at man henter de rå DV avi'er over på computeren, redigerer og derefter encoder+brænder som DVD.

Jeg tvivler på din PC er hurtig nok til at gemme direkte i "DVD". I såfald vil kvaliteten lide under det.

-> vælg DV og du får en 100% kopi af båndet over uden tab
Avatar billede running_fast Nybegynder
13. oktober 2004 - 16:42 #2
problemet er som sagt, at når jeg henter i DV format, så er der en del digitalt flimmer (især synlig ved panoreringer) - Denne flimmer er ikke til stede i format DVD (nej - ved godt at det ikke er et "rent" dvd format - men bare 'navngivningen' i VideoStudio ;) - som derimod fylder mindre på HD'en (!)

Forsvinder denne flimmer ved redigering / brænding ?

Er der nogen med VideoStudio 8, som har eksperimenteret mere med de 2 formater ?
Avatar billede bleze Nybegynder
13. oktober 2004 - 22:08 #3
"Forsvinder denne flimmer ved redigering / brænding ?"

Hvad med at prøve at brænde den samme scene optaget med hver profil og undersøg det.  Ellers kan jeg anbefale Pinnacle Studio9. Det er billigt og let at bruge
Avatar billede running_fast Nybegynder
14. oktober 2004 - 16:25 #4
god pointe ;)