Avatar billede slash Nybegynder
19. oktober 2004 - 12:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Reverse DNS lookup - ved 100% selvhost løsning

Hejsa.

Mangler lidt hjælp til Reverse DNS... Vi er i den situation at vi selv hoster mail, primær og sekundær EXTERN DNS, Firewall (som er en symantec; denne er ligeledes primær extern dns), WWW. Vores ISP er TDC - har 24 offentlige IP adresser!
Skal have reverse dns til at spille - men hvorledes kan det lade sig gøre ?

Jeg efterlyser proceduren - skal man have fat i TDC og de så enabler reverse dns på vores IP adr. - og det er så det ? Eller skal vi foretage os mere (for ex. på vores firewall?) ? Eller er det hos os der skal laves konfigurationer - tænker på firewallen..
Avatar billede czar Nybegynder
19. oktober 2004 - 12:50 #1
hostmaster<snavle a>tele.dk er stedet..

spørgsmålet er om du ved hvad du vil?

1) selv styre reverse dns
2) få reverse dns sat af tdc..

ud fra dine spørgsmål vil jeg vælge nr 2..
Avatar billede slash Nybegynder
19. oktober 2004 - 13:03 #2
Vælger man nr. 2 - altså TDC laver reverse dns, hvordan fungerer det ? Vi oplyser DEN eller DE IP adr. vi gerne vil have sat reverse dns op for, og så skal vi ikke tænke mere på det? (men hvordan hænger det lige teknisk sammen når vi selv hoster en extern primær + sekundær DNS?)
Avatar billede czar Nybegynder
19. oktober 2004 - 14:26 #3
i skal have en forward dns (A record) for en ip
tdc sætter så en reverse dns (PTR record) som matcher hostnavnet på A recorden..

at de to er helt forskellige DNS servers, det har ingen betydning

start med at sætte A reocrds op for dine ip'er..
år det er sket, så skriver du til ovennævnte adresse, og skriver listen med navne feks:

server1.mitegetdomæne.dk  123.456.789.123

osv..
så sætter de det op kort efter..
Avatar billede slash Nybegynder
21. oktober 2004 - 10:18 #4
ok - læg et svar
Avatar billede czar Nybegynder
21. oktober 2004 - 13:38 #5
k