Avatar billede scotch Nybegynder
28. oktober 2004 - 15:23 Der er 30 kommentarer

Hvilken modstand skal jeg bruge for at nedsætte spændingen..

Hey..

Dette indlæg passer nok ikke her, men satser på en eller anden ved noget om det alligevel..

Ser i, vores bil har en overspænding på lygtesystemet. Hvor der cirka 3 volt for meget. har målt dem til 14.5 volt. hvor de oprindeligt skal være 12.5 volt.  Så skal jeg have sat en modstand i..

Men hvilken modstand jeg skal anvende..  Skal i bruge flere data som ampere og watt forbrug.?
Avatar billede scb Praktikant
28. oktober 2004 - 15:27 #1
Ja watt eller ampere er nødvendig for at kunne regne modstandsværdien ud.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
28. oktober 2004 - 15:36 #2
Hvis det f.eks er til forlygterne som normalt er på 55 watt pr. stk ser regnestykket sådan ud:
2 x 55 watt / 12 volt = 9,2 Ampere.

Derfor bliver modstanden:
3 volt nedsættelse af spændingen / 9,2 Ampere = 0,33 Ohm

Og modstanden skal kunne holde til:
9,2 Ampere x 3 volt = 28 watt.
Så den skal nok være på 50 watt for at kunne komme af med varmen også om sommeren.
-SCB
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
28. oktober 2004 - 15:36 #3
nerd.-..
Avatar billede scotch Nybegynder
28. oktober 2004 - 15:47 #4
Så..

Pæren er på 12 volt 55 watt..  og der løber 30 Ampere rundt i systemet..
Avatar billede scotch Nybegynder
28. oktober 2004 - 15:49 #5
Eller glem lige de 30 ampere igen, tror vi har fundet en løsning.

Hva skal så sige når jeg står nede ved elektronikforhandleren.?
Avatar billede scb Praktikant
28. oktober 2004 - 15:50 #6
Altså 12 volt og 55 watt er 4,6 Ampere.

Watt / Volt = Ampere

Så hvor du får de sidste ca. 25 ampere fra ved jeg ikke?
Det er vel ikke bare sikringen der er mærket med 30 ampere?
-SCB
Avatar billede scotch Nybegynder
28. oktober 2004 - 15:51 #7
scb -  Jeg sætter en modstand på hver pærer.. Da det dette problem også er gældende for langt lys og posionslys.. Faktisk det hele..  Så du skal bare regne på en pærer  altså 1*55 watt
Avatar billede scb Praktikant
28. oktober 2004 - 15:51 #8
Skal du bruge en modstand til hver pære, (For jeg går ud fra at der er 2 lygter på bilen) eller er de samlet til et kabel?
-SCB
Avatar billede scotch Nybegynder
28. oktober 2004 - 15:52 #9
Jeg målte bare 30 ampere på selve batteriet.. Men det er selvføgelig ikke det som kommer ud til selve pæerne..
Avatar billede scotch Nybegynder
28. oktober 2004 - 15:53 #10
1 modstand til hver enkelt pærer..
Avatar billede scb Praktikant
28. oktober 2004 - 15:54 #11
Jamen så er det:
3 volt nedsættelse af spændingen / 4,6 Ampere = 0,66 Ohm

Og modstanden skal kunne holde til:
4,6 Ampere x 3 volt = 14 watt.
Så den skal nok være på 25 watt for at kunne komme af med varmen også om sommeren.

Så du skal have en modstand på ca. 0,66 ohm og 25 watt.
Spørgsmålet er om en biludstyrsbutik har noget der er mere egnet, til fastspænding i en bil.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
28. oktober 2004 - 15:55 #12
Om den er på 0,5 ohm eller 0,68 ohm er ikke så vigtigt bare den kan holde til effekten.
-SCB
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
28. oktober 2004 - 16:36 #13
Halløj Scotch. Det er ikke den måde du skal løse problemet på.

Hvis du måler 14,5V ude ved lygterne (husk de skal være tændte mens du måler) .. så er der et eller andet helt galt .. sandsynligvis generatoren!

Prøv at måle over batteriet når den har kørt lidt 14,4V er absolut maks. der må måles.
Du kan meget nemt risikere at batteriet eksplodere, med den overspænding.

Spændingen i en bils elsystem er ikke 12,5V men et sted mellem 9,5 og 14,4V
Avatar billede scb Praktikant
28. oktober 2004 - 16:53 #14
Der er faktisk nogle bilmodeller der kører med forhøjet batterispænding, hvilket bevirker at levetiden på pærene forringes meget.
Og så anbefales det at isætte en faldmodstand.

Normalt er ladespændingen for en 12 volts akku 14,4 volt, så der er bestemt ingen fare for at den eksploderer.
-SCB
Avatar billede scotch Nybegynder
28. oktober 2004 - 16:53 #15
Det vil altså sige:

Forlys - 2 stk a' 0.66 Ohm - 25 watt

Langt lys - 2 stk a' 0,66 Ohm - 25 watt

positionslys - 2 stk a' 0.49 Ohm - 11,26 watt

Bremselys - 2 stk a' 0.49 Ohm - 11,26 watt

Baglys - 2 stk a' 1,75 Ohm - 10,25 watt
Avatar billede scotch Nybegynder
28. oktober 2004 - 16:54 #16
Forpærer = 55 watt

Langlys = 55 watt

Positionslys = 5 watt

Bremselys = 5 watt

Baglys = 21 watt
Avatar billede scb Praktikant
28. oktober 2004 - 16:56 #17
Positionslys plejer kun at være på få watt, så 0,49 ohm lyder forkert.
Det samme med bremselys, som iøvrigt ikke lyser særlig tit, så det er ikke strengt nødvendigt med modstand på disse.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
28. oktober 2004 - 16:58 #18
Du har byttet rundt på effekten for bremse og baglys.
Men:
5 watt / 12 volt = 0,4 Amp
3 volt tab / 0,4 amp = 7,5 ohm
og efekten 0,4 amp x 3 volt = 1,2 watt så 5 watt er passende.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
28. oktober 2004 - 17:00 #19
21 watt / 12 volt = 1,75 ampere
3 volt / 1,75 amp =1,71 ohm
3 x 1,75 = 5,25 watt så brug 10 watt
-SCB
Avatar billede scotch Nybegynder
28. oktober 2004 - 17:06 #20
Okay..  Jeg vælger ikke at sætte modstand på bremselyd og positionslys..

Så det er følg pærer jeg skal have modstande på:

Forpærer - 55 watt
Langlys pærer - 55 watt
Baglys pærer - 5 watt

Hvis du vil lave en lille modstandliste over hva jeg skal bruge ville være herligt :)
Avatar billede and_ Nybegynder
28. oktober 2004 - 18:53 #21
skimmede lige tråden og tænkte at jeg da lige vil poste ohm's lov.... også lige så meget for evt. andre som bruger denne tråd til at hjælpe sig selv.... But here it goes:

U = volt
R = modstand
I = ampere

Man kan så bruge følgende trekant/formel til at udregne de forskellige værdier:

u = r * 1
    /\
  /  \
  / u  \
/------\
/ R | I  \

Ikke lige den mest perfekte trekant, men det går vel ;)

For at udregne spænding:
u = r * i

For at udregne ampere:
i = u / r

For at udregne modstand:
r = u / i
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
28. oktober 2004 - 19:22 #22
14,5-12,5=2V. Ikke 3V!
Har du målt spændingen helt ude ved lygterne, (når varmeblæser kører, alt lys er tændt, også bremselys og antidugruden?) eller har du målt spændingen på akkumulatoren?
Jeg tror ikke, der er noget galt med spændingen på bilen. I så fald er den rigtigste løsning at få repareret/justeret ladespændingen.
Avatar billede smikkel Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:37 #23
Normalt har man en ladespænding på 13,8 til 14.4 V på en bil.
Mange gang er fordi man køber pære af en dårlig kavlitet så heller give lidt mere for dem og de holder.
Avatar billede smikkel Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:42 #24
Køre selv med pære til kr.350.oo for et sæt,og de har holdt nu i godt 2 år eller 120000 km. <Har ose ladespænding på 14,4 v
Avatar billede scotch Nybegynder
29. oktober 2004 - 08:51 #25
Smikkel.  Hvileken bil kører du da i.?

Dette problem er også hos mange andre japanske modeller. Vi snakker om en Mazda 626 fra 2002. Og kender nogen som også har denne model.
Og alt det nødvendige lys er tændt er spændingen stadig på 14.5 Og jeg vil helst have spændingen ned på 11.5 - 12 volt.
Og 14.5 volt på en forpærer er ikke normalt. Eller kan det godt være, men så er levetiden på pærerne ikke særlig længe i hvert fald. Eller også er der bedre køling til pærerne i ´din bil.. Det er jo også kun nogle modeller dette problem er gældende.
Og jeg vil bare gerne vide hvilken modstand som jeg skal bruge til de 6 pærer. Da jeg ikke helt har styr på det med modstande.
Avatar billede hsgroup Nybegynder
01. november 2004 - 16:00 #26
Spændingen vil altid være i størrelsesordenen op til 14,V da ladespændingen skal ligge i intervallet over 12 v - at sætte en modstand i for at nedsætte spændingen vil være helt forkert. Kontroller evt. om ladereguleringen er defekt.
Avatar billede and_ Nybegynder
19. januar 2005 - 10:48 #27
så må det da være lukketid...
Avatar billede kh-radio Nybegynder
01. marts 2005 - 17:34 #28
Jeg har en meget bedre løsning kontakt din lokale bildillen forhandler, de har pærer der kan tåle op til 20v og holder i laaaaaang tid! Husk at skifte parvis!
Avatar billede Jim Rasmussen Novice
24. september 2014 - 13:46 #29
Kan han ikke bare benytte en 12+ volt's spændings-regulator?
Avatar billede jacovit Novice
19. december 2022 - 09:40 #30
hvis en generator giver 14 ,6 v til pære  som er påtrykt 12  v 55w vil jeg mene at man skal have en modstand på 120 på ca ohm da jeg siger 2,6 v x 2,6v  divideret med p som er 55 watt eller hvad tager jeg fejl