Avatar billede pz Nybegynder
17. november 2004 - 21:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forskel på ATX og ATX12V strømforsyning

Jeg er ved at samle en PC og motherboardet foreskriver en ATX12V strømforsyning.

Hvad er forskellen på en normal PC strømforsyning (Hedder de ikke ATX ?) til motherboard med P4 processor og en ATX12V strømforsyning ?
Avatar billede Hulubulu Praktikant
17. november 2004 - 21:33 #1
Efter hvad jeg ved, er det eneste der er forskellen er at der er en 4-stik som er med på din PSU (Power supply unit).. Altså på din strømforsyning..

Altså.. På de fleste nye motherboards er der lavet et ekstra udtag til 12v stik som bundkortet nu kræver, som også er på de fleste PSU'er nutildags..
Avatar billede freehelp Praktikant
17. november 2004 - 21:38 #2
betegnelse for et pc-kabinet, og dermed for dimensionen på motherboardet, hvis formfactor har en størrelse på 30x25 cm (12´x9,6´).

Til forskel fra Baby AT er CPU´en fx flyttet op under strømforsyningen, hvorfor der ikke er behov for en separat CPU-blæser, hvilket reducerer støjniveauet.

PASTA om ATX12V:

Har du ikke allerede en strømforsyning med P4-stik, skal du investere i en ny - eller finde et andet bundkort. Dette bundkort har nemlig ikke mulighed for at bruge et alm. 12V Molex stik (som man bruger til harddisk, CD-ROM drev osv.) i stedet for de specielle P4-stik, som det var tilfældet med Acorp 4D845A. Underligt nok beskriver både manualen og Easy Installation Guiden de to specielle P4-stik (AUX og ATX12V), men kun et af dem er at finde på bundkortet - det der kaldes for ATX12V
Avatar billede freehelp Praktikant
17. november 2004 - 21:42 #3
Avatar billede pz Nybegynder
17. november 2004 - 22:31 #4
Motherboard (Intel S875WP1-E) har et 24 pins stik og et 8 pins stik til strømforsyning.
Strømforsyningen har et 20 pins og et 4 pins (Plejer at kalde P4).
Det kan samles uden problemer 20/24 og 4/8.
Vil det så være ok ?
/PZ
Avatar billede freehelp Praktikant
23. november 2004 - 10:28 #5
fik du svar nok??
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:28 #6
Mon ikke snart du kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller får det her lukket ned!?
Avatar billede pz Nybegynder
05. januar 2005 - 09:28 #7
Det virker !!!
Beklager den sene respons, hvis I lægger et svar tildeler jeg point, det er vist rimeligt at dele mellem red ksk og freehelp, glemte at få lukket.
/PZ
Avatar billede freehelp Praktikant
05. januar 2005 - 12:04 #8
Giv min andel til de andre
Avatar billede pz Nybegynder
04. februar 2005 - 21:55 #9
Ingen svar, så lægger jeg selv et svar for at kunne lukke.
/PZ