Avatar billede lingodingo Nybegynder
22. november 2004 - 17:46 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

math problem. jævn fordelt resultat værdi i en nedtælling

Hej
Har et math problem.
Har brug for en jævn værdi til at dividere med. I nedenstående eksempel accelerer resultatet.
Findes der en metode hvor en sum divideret med en nedtællings værdi, giver et jævn fordelt resultat værdi. Jeg har prøvet med sin og pi men....

Her accelerer resultatet. Hvordan fordeler jeg resultatet jævnt? Tælleren kan være fra ? ned til 1
10/13 = 0.76
10/12 = 0.83
10/11 = 0.90
10/10 = 1
10/9 = 1.11
10/8 = 1.25
10/7 = 1.42
10/6 = 1.66
10/5 = 2.00
10/4 = 2.50
10/3 = 3.33
10/2 = 5.00
10/1 = 10.00

P.F.T.
J
http://www.balther.dk
Avatar billede overchord Nybegynder
22. november 2004 - 18:00 #1
Vil du have en linear nedgang
y = -a*x

er maaske en mulighed istedet, fremfor division.
Avatar billede lingodingo Nybegynder
22. november 2004 - 19:16 #2
Desværre er det ikke så lige til. I princippet er det to lister som lægges sammen. Den sidste liste betyder ikke så meget i starten men efterhånden skal den være dominerende.
Det kan ser sådan ud:
counter = x
-------------------------------
Liste1 + (liste2 / counter)
------------------------------
og så tæller den ned indtil counter = 1
counter = counter-1
-------------------------------
Her er problemet at der sker for lidt i starten og for meget i slutningen når counter tæller ned.
J
Avatar billede kanding Nybegynder
22. november 2004 - 22:16 #3
Jeg er ikke helt sikker på hvad du vil, men det lyder som en simpel division.

Hvad med:

on countDown(ground, amount)
  step = ground/amount
  repeat with r = 1 to amount
    ground = ground - step
    put ground
  end repeat
end

Kaldes sådan her:  countDown(10, 13.0)

Helt ved siden af måske ...????
Avatar billede overchord Nybegynder
23. november 2004 - 12:17 #4
ok men det vil vel altid ske men mindre du skalerer din counter.
Det er lidt svaert at vudere hvordan og hvorledes uden at vide mere, men en mulighed kunne vaere at log-transformere el lign.
Avatar billede lingodingo Nybegynder
24. november 2004 - 18:24 #5
Tak for jeres svar. Jeg har fundet en anden løsning som er helt anderledes men jeg er sikker på at jeg bliver nødt til at tage det op igen snart.
Håber ikke I har noget imod at dele pointene.
Hvad mener du med en log-transformere?
MVH
J
http://www.balther.dk