Avatar billede muddi Praktikant
23. november 2004 - 18:51 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

RAM kan ikke opgraderes i Compaq Presario 7000

Jeg sidder med en Compaq computer som fra fabrikken har 128 MB PC133 CL3 Ram installeret.

Nu synes ejeren at 128 MB var lige i underkanten, og vi har derfor købt nedenstående 2 klodser til:

RAM 256 MB SDRAM 32x8 PC133 8 Chip
RAM 128 MB SDRAM PC133

Problemet er så at når jeg isætter de to ekstra klodser, så vil systemet ikke starte op.
Alle tekniske detaljer om computeren kan ses her
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?product=94680&lang=en&lc=en&cc=us&dlc=en&docname=c00034158

Er der nogen der kan komme med et bud på hvorfor de nyligt indkøbte ram-klodser ikke fungerer?

/Morten
Avatar billede nva Praktikant
24. november 2004 - 08:31 #1
Jeg vil foreslå at du downloader programmet Aida32 og kigger under 'monitor' - 'SPD' hvor du nøjagtig kan se hvilke RAM du har i dag. Køb derefter nogen magen til.
24. november 2004 - 18:35 #2
Enten har du købt noget RAM der ikke kan bruges, eller der er fejl enten på RAM eller System Boardet. (Tror nu ikke på at du hat fået 2 defekte moduler)
Jeg vil foreslå at du tester de nye RAM moduler et ad gangen.

Har du ikke flere specs på de ny RAM moduler evt Links ???
Avatar billede nva Praktikant
25. november 2004 - 12:31 #3
Problemet med Compaq og IBM maskiner er som regel at de er meget selektive med hvilke RAM de accepterer. Hvis du via fx. Aida32 eller Everest programmerne finder produktnummeret på din nuværende RAM-blok, så skal du finde nogen der er kompatible med det nummer. Så vidt jeg husker kaldes det kompatible nummer for et FRU-nummer ( Free Repair Units )
Avatar billede muddi Praktikant
25. november 2004 - 16:19 #4
Hej rogerrabbit her er links til hver af klodserne:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22175
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22148

Vi købte bare nogle billige nogen, da computeren blot er en familie pc. Havde godt nok ikke regnet med at det ville være noget problem.
Avatar billede muddi Praktikant
25. november 2004 - 16:20 #5
nva >> Jeg vil prøve det Aida32 når jeg kommer hjem til dem i løbet af weekenden. Er der et link til hvor det kan downloades?
25. november 2004 - 19:38 #6
Jeg har mistanke til spændingen. De RAM moduler du har købt er: Forsyningsspænding:  2.5 - 2.9 V
jeg har selv en Presario 7000 7EL 272 og jeg kører med Kingston RAM, de er 3,3 volt. Det er ganske vidst ikke de moduler som Kingston anbefaler, men de virke det meste af tiden ( kasse havde været åben, da jeg modtog den). Jeg kan ikke finde spændingsniveau på de RAM som Kingston anbefaler. Jeg vil lige se, om jeg kan finde ud af lidt mere om hvilken spænding der skal bruges. Det tager lige et par dage.
Avatar billede nva Praktikant
26. november 2004 - 12:14 #7
26. november 2004 - 18:07 #8
=> nva, skal man trykke et eller andet underlig sted for at få oplysningerne i SPD, jeg har prøvet at køre både Everest og AIDA. og de glimre ved IKKE at skrive noget i SPD.
Avatar billede nva Praktikant
29. november 2004 - 09:20 #9
Der skulle ikke være nogen smarte tricks - bare vælg 'Motherboard' og så 'SPD'
29. november 2004 - 19:19 #10
=> Det var også hvad jeg forventede, så mutti kan heller ikke hente de oplysninger der.
=> Muddi, jeg har ikke kunnet finde flere oplysninger, men jeg antager at du skal have noget RAM, der kører på 3,3 Volt.
Dette er hvad Kingston anbefaler af deres produkter
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=9618&distributor=0&submit1=Search
Avatar billede muddi Praktikant
30. november 2004 - 09:39 #11
rogerrabbit >> Jeg kan heller ikke se mange oplysninger under SPD på den Skumpaq! På min anden maskine kan jeg se "det hele".

Vi bliver nok nødt til at returnere de ram-klodser, men kan man gøre det med den begrundelse at de alligevel ikke passer i maskinen? De er købt Bulk og var ikke i en plomberet emballage.

/Morten
Avatar billede muddi Praktikant
13. januar 2005 - 09:59 #12
Vi har opgivet opgraderingen. Skumpaq er simpelthen for bøvlet, så nu bliver det en sprit-ny computer i stedet :)
Men tak for hjælpen!

Btw, så er aida32 et kanon redskab. Tænk at jeg ikke har opdaget det før?! Det har jeg haft stor glæde af side!

/Morten
14. januar 2005 - 16:59 #13
I mine øjne er laver Compaq nogle kanon gode maskiner, jeg er/og har været glade for alle mine. Andre i min familie og omgang kreds har samme syn på dem.
Hvis man vælger bare at shoppe efter pris, uden at undersøge det meget grundigt, så risikere man at få ørene i maskinen. Det er dog en grim fælde du er røget i der.
Men ellers, velbekomme :)
Avatar billede muddi Praktikant
19. januar 2005 - 15:03 #14
Det er jo smag og behag :) Jeg vil aldrig anbefale en Compaq til nogen ...