Avatar billede mhh Nybegynder
15. marts 2001 - 09:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hub

Hvad betyder ordet \"hub\" ? Er det en forkortelse eller hvad ?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
15. marts 2001 - 09:22 #1
Hub er bare et navn de har givet den ...

Det er ikke en forkortelse. !
Avatar billede limemedia Nybegynder
15. marts 2001 - 09:23 #2
Main Entry: hub
Pronunciation: \'h&b
Function: noun
Etymology: probably alteration of 2hob
Date: 1649
1 : the central part of a circular object (as a wheel or propeller)
2 a : a center of activity : FOCAL POINT b : an airport or city through which an airline routes most of its traffic
3 : a steel punch from which a working die for a coin or medal is made
Avatar billede limemedia Nybegynder
15. marts 2001 - 09:23 #3
kig mest på 2) med IT øjne :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
15. marts 2001 - 09:30 #4
Hub er et engelsk ord. Det kan oversættes til \"hjulnav\", \"centrum\", \"center\".
Det beskriver jo fint hvad en Hub´s funktion er i netværket :o)
Avatar billede cvg Nybegynder
15. marts 2001 - 09:36 #5
på engelsk er der et ord \"hubs\" som kendes af folk, som flyver meget! De rejser gennem disse \"hubs\" når de skifter fly. En hub skal ses som en slags fly-\"terminal\", hvor i gennem der sker trafik. Man kan bruge en metafor hvor man forstiller sig, at en masse kommer ind og ud, men intet bliver ud over de collisions, der af og til opstår! Umiddelbart er det altså ikke en forkortelse, men en betydning som er overført.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
15. marts 2001 - 09:51 #6
microtec --> så er det vidst et lille netværk du snakker om !!
Avatar billede microtec Nybegynder
15. marts 2001 - 09:55 #7
ellebaek >> Man bruger vel heller ikke en Hub i et stort netværk. Der benytter man en router.

Syntes nu \"hjulnav\" er en fin analog til den funktion en hub har i et netværk. Et \"Nav\" (box) som samler alle \"egerne\" (forbindelserne). Hubén udgør da også \"centrum\" i netværket.

Jeg forstår ikke lige hvad din kommentar skal gøre godt for ;o)
Avatar billede ellebaek Nybegynder
15. marts 2001 - 12:03 #8
Det var netop det jeg mente... man bruger ikke hubs i store netværk, man bruger switches ...
de er meget pålidelige, og meget meget bedre !!

og hubben udgør et centrum i en lille del af et netværk, på omkring 8 comper ...
Avatar billede microtec Nybegynder
15. marts 2001 - 12:11 #9
ellebaek >> Nu var spørgsmålet: Hvad betyder ordet \"hub\".

Så er det ikke rigtigt at begynde en diskussion om hvornår man benytter en hub eller router ;o)
Avatar billede ellebaek Nybegynder
15. marts 2001 - 12:14 #10
nej nej nej néj ...

det var bare det du skrev at centrum beskriver fint hvad en hubs skal i et netværk !