Avatar billede xenophobia Nybegynder
14. december 2004 - 12:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Teoretisk ikke i nærheden af praksis. Hvorfor?

Hej

Jeg har et trådløst netværk (11Mbit) hvor alle klienterne er så tæt på routeren at signal kvalitet og styrke altid ligger over 95%. Derfor tænkte jeg at jeg nok kunne komme op på næsten de 11Mbit.
Efter have testet netværket med flere forskellige bandwidth monitors under FTP-, HTTP- og Windows Share-overførelser er det højeste jeg kan komme op på i praksis 300KB/s = 2,4Mbit.
På daværende tidspunkt havde 128bit WEP-kryptering så prøvede jeg at sætte det ned på 64bit, men hastigheden ændrede sig ikke(!).
Hvorfor får jeg sådanne elendige hastigheder?

(Min router = Linksys BEFW11S4)
Avatar billede kenp Novice
14. december 2004 - 16:41 #1
du er ikke den eneste som får det ;) lige så snart du sætter sikkerhed på så falder hastigheden, men du vil næsten aldrig nå over 5,5 mbit i reel hastighed.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
14. december 2004 - 17:14 #2
Mht. adgang til det fysiske medium, fungerer et trådløst netværk i princippet på samme måde som et alm. kablet netværk: to computere tilkoblet kan ikke sende samtidigt.
Derfor jo flere der er tilkoblet, jo flere "kollisioner" vil der opstå, da de jo ikke kan vide når en anden vil sende, som er lig spildt båndbredde.
Bl.a. pga. ovenstående: jo flere tilkoblet jo mindre båndbreddeudnyttelse -> lavere hastighed.

I bedste tilfælde får du ikke mere end 5.5 mbit igennem og typisk også mindre...hvis du kun har én klient.
Men hvis du har flere og de samtidigt vil have tilgang til mediummet, så er tallet reelt langt lavere < 1mbit
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
28. april 2005 - 17:19 #3
Fundet ud af det?
Avatar billede xenophobia Nybegynder
28. april 2005 - 19:50 #4
Nej, for selv med kun én klient er hastighederne stadig elendige :(