Avatar billede sagga Nybegynder
09. januar 2005 - 02:47 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

vil man veje det samme på en vægt i dk og på en vægt i kenya

hej eksperter..!

Hvis jeg stiller mig på en vægt her i dk, og på denne samme vægt i kenya. Vil jeg så veje det samme? Jeg tænker her på, om polernes magnetiske effekt ville have indvirkning på vægten.

takker på forhånd.!
Avatar billede syvon Nybegynder
09. januar 2005 - 02:59 #1
nej man skulle gerne veje det samme om det er i Danmark eller i Kenya.
Avatar billede willsonn Nybegynder
09. januar 2005 - 11:37 #2
Ja, medmindre du har spist HEEELT vildt på vej derned :o)

Nej, spøg til side. Det ville være lettere at tage udgangspunkt i et lod på 10 kg. Dette lod skal veje 10 kg. uanset hvor det bliver vejet i verden. Det er et spørgsmål om at kalibrere vægtene rigtigt (og ens).
Det ville jo ikke være smart at købe f.eks. 10 kg. guld i Kenya for at komme hjem og finde ud af, at det kun vejer 9,9 kg i DK, vel?
Avatar billede stigc Nybegynder
09. januar 2005 - 11:59 #3
Der er forskel på vægten i Danmark sammenlignet med Kenya, men måske den ikke er så tydelig. Jo længere væk man kommer fra jorden, jo mindre vejer man på sin badevægt. Står du fx. på et højt bjerg vil vægten vise mindre. Læs om vægt kontra masse.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
09. januar 2005 - 12:32 #4
Hvis det er en FJEDER vægt vil den vise forskel. Men en BALLANCE baseret vægt vil vise det rigtige...

Ballancevægt = http://www.albertslundapotek.dk/billeder/vaegt.jpg
Fjeder vægt = http://www.fitnessdk.dk/billeder/vaegt.160.jpg
Avatar billede lord-klaus Nybegynder
09. januar 2005 - 12:36 #5
kommer det ikke andet på hvor højt man er oppe i landet...? for tyngtekraften på da have lidt og sige...? eller er det bare mig....
Avatar billede majsmarken Nybegynder
09. januar 2005 - 12:45 #6
... derfor er en ballancebaseret vægt altid det bedste...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
09. januar 2005 - 12:47 #7
Avatar billede stigc Nybegynder
09. januar 2005 - 12:59 #8
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
09. januar 2005 - 14:44 #9
Ens MASSE er den samme men vægten er nødvendigvis ikke den samme.
I følge arkimedes lov er opdriften=den vægt et legeme fortrænger. Og hvis lufttrykket er anderledes i Kenya er vægten af den luft der bliver fortrængt anderledes en i Danmark. Og man vil derfor ikke veje det samme. Omend det er meget lille forskel.
På samme måde som hvis du stillede dig på en vægt nede i vandet. Vægten ville ikke vise din fulde vægt fordu du taber det i vægt som du fortrænger. Og i dette tilfælde er vægten af vandet temmelig stor.
Håber det giver lidt mening.
Avatar billede superbent Nybegynder
09. januar 2005 - 15:20 #10
Citat: "Der er forskel på vægten i Danmark sammenlignet med Kenya, men måske den ikke er så tydelig. Jo længere væk man kommer fra jorden, jo mindre vejer man på sin badevægt. Står du fx. på et højt bjerg vil vægten vise mindre. Læs om vægt kontra masse."

Så vil jeg sgu altid veje mig i skyskrabere og oppe i lejligheder frem for i stuen eller første sal ;)
- Tror jeg må finde en læge et sted som har kontor i en meget høj bygning, hehe
Avatar billede stigc Nybegynder
09. januar 2005 - 15:33 #11
Ja, selv du Superbent vil kunne hoppe højere og veje mindre (på en badevægt) på Mount Everest.
Avatar billede colabund Nybegynder
09. januar 2005 - 17:30 #12
Tyngdefeltet er temmeligt ujævnt fordelt over jordens overflade, her snakker vi dog om 3.de eller 4.de decimal....
Derudover vil centrifugalkraften fra jordens rotation gøre, at man vejer mindre i Kenya end i Danmark, her er vi også ude i decimalerne...
Avatar billede colabund Nybegynder
09. januar 2005 - 17:34 #13
Jordens magnetfelt har INGEN betydning for ens vægt, men som majsmarken skriver har det (også) betydning, hvilken vægt og hvilket vejeprincip man benytter.
Avatar billede japping Nybegynder
09. januar 2005 - 20:45 #14
Problemet med denne diskussion er, at folk bruger begreber uden at tænke over hvad de skriver .... undskyld min grove påstand.

Din "masse" (målt i kg) vil være den samme, uanset hvor du befinder dig. Men kraften som du påvirker vægten med vil variere, idet tyngdekraften varierer de 2 steder. Og dermed vil vægten sandsynligvis vise 2 forskellige "masser".

Husk at F=ma og det ofte er kraften F som en vægt måler.

Så svaret er ja, du vejer det samme - men nej, vægten vil ikke vise det samme.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
09. januar 2005 - 21:19 #15
<sagga>: Har du fået nok ?
Eller glemmer du også denne som alle dine andre:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=sagga&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

Til resten af jer som har skrevet her i denne tråd; bemærk det manglende Feedback fra spørger...
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 08:41 #16
Tyngdeaccelerationen er ikke ens overalt på jorden. Og som japping rigtigt skriver er det F=ma hvor a i dette tilfælde er g (tyngdeaccelerationen). Det har intet at gøre med Archimedes lov eller jordens magnetfelt. Det har heller intet at gøre med om det er en fjedervægt, Bismer-vægt osv.

Og så kunne sagga godt tage at dele point ud til de andre åbne spørgsmål som han/hun (?) har liggende eller evt kommentere hvorfor svarene ikke fortjente point.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. januar 2005 - 08:55 #17
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. januar 2005 - 08:55 #18
... men vi hører/læser nok ikke mere fra <sagga> ???
Avatar billede japping Nybegynder
12. januar 2005 - 08:18 #19
Takker for point.
Avatar billede sagga Nybegynder
12. januar 2005 - 13:52 #20
bare iorden..!