Avatar billede bennylarsen Nybegynder
23. januar 2005 - 16:56 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Flytte fra drev c til drev d?

På min gamle Medion Pc med win 98se er den oprindelige harddisk (20GB Seagate), hvor styresyystemet ligger, begyndt at give nogle kedelige lyde. Er der mulighed for at flytte det hele uden nyinstallering over på en nyere harddisk (40GB Maxtor), som er installeret og virker udmærket?
Avatar billede roadi Nybegynder
23. januar 2005 - 17:05 #1
Ja, det er muligt, men det kræver et 3. parts værktøj så som partition magic el. Symantec Ghost.

Så kan du, du skal dog være opmærksom på at du højst sansynligt bliver nød til enten at dele disken i 2 for at undgå at miste data, fra den nye disk som jo allerede er i brug.

Jeg vil anbefale Partion Magic

/roadi
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
23. januar 2005 - 17:15 #2
Jeg vil lige se om der kommer anden hjælp, inden jeg giver point. Ved du hvad programmerne koster?
Avatar billede roadi Nybegynder
23. januar 2005 - 17:17 #3
Jeg mener det er omkring 400 kr.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2005 - 18:09 #4
Hvis du har mod på det kan du downloade "System RescueCD" fra http://www.sysresccd.org/
Det er et Linux system som gør det du efterlyser let og ubesværet, du skal downloade ca 110 MB iso fil som du skal brænde som et boot image herefter kan du boote op på Cd-en og arbejde fra den
Der ligger adskillige effektive Windows relaterede værktøjer på samme cd
Avatar billede majsmarken Nybegynder
23. januar 2005 - 18:22 #5
Avatar billede halifax Nybegynder
23. januar 2005 - 18:29 #6
Ja undskyld, men tillader mig at sige svar fra roadi er forkert. Dog har jeg ikke praktisk erfaring med Partition Magic, men kan roadi komme med et step by step vejledning ville det være fint. I så fald får du en undskyldning, roadi.  :)

Forkert svar fordi:
Du kan ikke lave et ghost fra en harddisk og bruge ghost'et til at installere disk C på disk D. Der imod kan ghost'et bruges til den samme disk, som det er lavet fra. Disk D har andre cylenders, sectores og heads en disk C. Så det går ikke, ej heller ved at dele D op i to partitioner.

Win98 er ikke et "multi-disk" system. 98 kræver at blive installeret på den første disk (disc0) på den første parttion, der skal være sat som Aktiv. Normalt er det C:\>

Efter min mening er svaret på dit spørgsmål desværre NEJ.
Du er nødt til at gå den lange, trange og sure vej ved at skifte disk-placering. Sætte 40GB disk som Master på den primære IDE-kanal og køre fdisk og format på den (alle programmer og data går tabt). Instalere 98 og alle programmer forfra. Surt.

Har du tillige brænder bør alle vigtige data fra 40GB disken forinden brændes ud på cd-rom'er som backup.
Bagefter kan 20GB disken tilsluttes som slave (skift jumper) og data fra den kopieres over på 40GB disken.    :)
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2005 - 18:35 #7
"halifax"
"Win98 er ikke et "multi-disk" system. 98 kræver at blive installeret på den første disk (disc0) på den første parttion, der skal være sat som Aktiv. Normalt er det C:\>
"
Det tror jeg du skal ændre til "DEN FØRSTE AKTVE PARTITION" på en af mine maskiner ligger Win98 på 3. partition
Avatar billede majsmarken Nybegynder
23. januar 2005 - 19:11 #8
Jeg har nogle gange med WIN98 genemført følgende:

Den ny HD fdisk + format /s (i et DOS vindue)
Boot op i [Fejlsikker tilstand]
Wia Windows copy hele baduljen fra C: til [nyt-drev].
Luk PC
Udtag den gamle HD
Omplacere den nye HD til at være den første disk.

Tænd dyret...

Når det så ruller så check med en checkdisk / defrag - for lidt efter-'oprydning'...

*** Sådan har det virket for mig en 10-20 gange i Wintendo98's dage... ***

NB: Kan IKKE gøres på den måde i W2K / XP ...

Gi' den metode en chance ?
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
23. januar 2005 - 22:06 #9
>>majsmarken: Jeg synes dit forslag lyder interessant, det var noget i den retning jeg havde forestillet mig. Min maxtor HD er partitioneret, tror du, jeg kan nøjes med at gøre 1. partition aktiv og lave format/s på denne, evt. fjerne min nuværende c harddisk.  med opstart fra en bootdiskette med fdisk m.m.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
23. januar 2005 - 22:10 #10
>> roadi. Jeg vil ikke helt afvise dine indlæg. kan du ikke nøje med kommentar, til jeg har set, hvilke forslag, jeg vil bruge?
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
23. januar 2005 - 22:12 #11
>> helgec. Jeg har ikke prøvet linux før, men det var måske en løsning, jeg vil overveje
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
23. januar 2005 - 22:17 #12
>> halifax. foreløbig tak for gode råd.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
26. januar 2005 - 00:50 #13
Det var f... min næsten nye maxtor, der var begyndt at støje, jeg troede da at maxtor var en god HD. men læg nogle svar alligevel, jeg får sikkert brug for jeres tip en anden gang. Der kan godt blive flere point.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. januar 2005 - 07:40 #14
Ping...
Læg selv et [svar] så ka' vi dele de 100 Point som du vil...
Avatar billede halifax Nybegynder
26. januar 2005 - 12:03 #15
Her er svar fra mig.

Info: kopiering af harddisk til en anden (bootbar) disk kan gøres med Drive2Drive
http://www.fssdev.com/products/drive2drive/

Trail versionen kan bruges gratis med den begrænsning, at den ikke kan kopiere til en større partition end den på "kilde-disken".
"Trial version of Drive2Drive 2.0. Fully functional except trial version does not support volume resizing. For example, when copying an existing drive to a new larger hard disk, the trial edition of Drive2Drive will not resize the drive to make full use of the new larger hard disk"

For w2k og XP bruges tilsvarende Casper XP Trail version.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
01. februar 2005 - 10:36 #16
>>roadi og helgec, hvis i ønsker point kan I få det så opretter jeg bare et supplerende spørgsmål.
Jeg siger iøvrig tak for alle kommentarer, jeg har prøvet nogle af metoderne, og har derfor været off line nogle dage.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. februar 2005 - 18:33 #17
Virkede mit 'trix' så ?
Bare til orientering for andre som skulle komme ind på denne tråd...
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
01. februar 2005 - 19:05 #18
Ja, det kunne godt lade sig gøre, omend en lidt tidsrøvende omgang, men tak for det.
I øvrigt ser det sidste link fra halifax interessant ud.