Avatar billede xandros Nybegynder
24. januar 2005 - 22:53 Der er 3 kommentarer

Hvilken version af Linux skal jeg bruge?

Jeg ønske at skifte fra Windows XP til Linux, og ønsker derfor hjælp til at finde den rigtige version af linux. Jeg vil godt kunne kører forskellige programmer fra Microsoft på linux.
Jeg bruger WLAN tilforbindelse til internettet.
Min computer er som følger.

TOSHIBA:~# lspci

00:00.0 Host bridge: ALi Corporation M1644/M1644T Northbridge+Trident (rev 01)

00:01.0 PCI bridge: ALi Corporation PCI to AGP Controller

00:02.0 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)

00:04.0 IDE interface: ALi Corporation M5229 IDE (rev c3)

00:06.0 Multimedia audio controller: ALi Corporation M5451 PCI AC-Link Controller Audio Device (rev 01)

00:07.0 ISA bridge: ALi Corporation M1533 PCI to ISA Bridge [Aladdin IV]

00:08.0 Bridge: ALi Corporation M7101 PMU

00:0a.0 Ethernet controller: Intel Corp. 82557/8/9 [Ethernet Pro 100] (rev 0d)

00:11.0 CardBus bridge: Toshiba America Info Systems ToPIC95 PCI to Cardbus Bridge with ZV Support (rev 32)

00:11.1 CardBus bridge: Toshiba America Info Systems ToPIC95 PCI to Cardbus Bridge with ZV Support (rev 32)

01:00.0 VGA compatible controller: Trident Microsystems CyberBlade XPAi1 (rev 82)

04:00.0 Ethernet controller: Unknown device 168c:0013 (rev 01)

På forhånd tak for hjælp.
Avatar billede stelki Nybegynder
24. januar 2005 - 23:09 #1
Well, jeg ville da nok udmildbart sige linspire, da det ligger ligefor angående at køre windows programmer på linux, men desværre koster denne løsning også penge.
Derimod ville jeg anbefale dig Mandrake Linux (www.mandrakelinux.com), kombineret med CrossOver Office, af CodeWeavers (http://www.codeweavers.com/site/products/)

Dit `lspci` output viser dog ikke rigtigt noget om hvor mange mhz din cpu er på, og hvor mange mb ram der er til rådighed osv, oplysninger som disse ville nok hjælpe en del.
Avatar billede xandros Nybegynder
25. januar 2005 - 03:21 #2
Tak for svaret, kunne du eventuelt også oplyse mig om hvordan jeg får min WLAN forbindelse til at virke.
Jeg bruger: D-Link airplus xtremeG DWL-G650, jeg mangler en driver til dette kort.
Hvad er din mening om SUSE- og Xandros linux
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2005 - 09:01 #3
SuSE 9.2 er helt klart løsningen dog skal du være indstillet på at investere i Cross-Over hvis du fastholder dit krav om Microsoft programmer