Avatar billede x-masman Nybegynder
26. januar 2005 - 17:43 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Automatisk blok indeling i RSA

Hej eksperter,

Er der nogen der ved, om der eksistere et krypterings bibliotek til java, der automatisk kan inddele en tekst, større end en given RSA blok, i flere dele og på den måde kryptere store tekster automatisk?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2005 - 17:59 #1
Jeg tror ikke at du finder sådan et bibliotek. Det er nemlig en meget dårlig
løsning rent teknisk.

Du krypterer de store data mængder med en normal symmetrisk kryptering og så
krypterer du dens key med en assymetrisk kryptering som RSA.
Avatar billede x-masman Nybegynder
26. januar 2005 - 19:09 #2
Hvis man benytter RSA til kryptering af symmetriske noegler, kan man jo godt vaere udefor at den symmetriske noelge er stoerre end RSA blokken. Eksempelvis vil en RSA noegle med et modulos paa 512 bit kryptere i 64 bit blokke. 64 bit er jo ikke ligefrem en stor noegle. Endvidere vil der jo ofte vaere signature etc. med, der goer beskeden endnu stoerre.

Hvad goer man saa?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2005 - 19:26 #3
64 bit blokke ?

RSA med key 512 bit kan kryptere 53 byte.

En symmetrisk key på 53 byte = 424 bits må være sikker de næste par millioner år !
Avatar billede x-masman Nybegynder
26. januar 2005 - 19:30 #4
hmmm. ok, der havde jeg vist misforstaaet noget. Men det er vel ikke umuligt at forestille sig, at der i samme blok skal inkludere en signatur plus nogle andre elementer. Eksempelvis ved brug af XML. Der vil skulle bruges plads til tags etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2005 - 19:32 #5
Igen tror jeg at man vil RSA kryptere den symmetriske nøgle i dens binære form og
så putte f.eks. en Base64 encoded version af output i tags.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2005 - 19:33 #6
NB: Jeg skrev iøvrigt noget kode til et andet spørgsmål med en løkke omkring RSA
kryptering så den kunne kryptere store data mængde.
Avatar billede x-masman Nybegynder
26. januar 2005 - 20:17 #7
Jeg har kodet det. Det er mere til teoretisk brug. Symmetrisk kryptering foregaar jo ogsaa ofte i blokke. AES, blowfish og DES goer i hvertfald. Bliver stoerre dokumenter automatisk indelt i blokke eller hvad?

Med hensyn til RSA saa maa det jo vaere normalt at inddele i blokke. Dette goeres i hvert tilfaelde i PGP
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2005 - 20:28 #8
Så vidt jeg ved bruger PGP netop det at kryptere med IDEA og så kryptere IDEA
key'en med RSA.
Avatar billede x-masman Nybegynder
27. januar 2005 - 10:58 #9
ok. Nå men du svarede jo på mit spm, så læg et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2005 - 11:01 #10
svar
Avatar billede x-masman Nybegynder
27. januar 2005 - 11:02 #11
Og tak for hjælpen iøvrigt