Avatar billede morteeart Nybegynder
29. januar 2005 - 00:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

CSS og højder som opfører sig underligt

Hej

http://www.thedeathart.dk/cms/diverse er der intet indhold, men alligevel synes siden er der skal en scrollbar på (1027x768)..

hvorfor ? der er intet indhold uden for browserens højde.
Nogle gode ide'er ?
Avatar billede carl_erik Nybegynder
29. januar 2005 - 00:58 #1
det kan være på grunn av at du avslutter alle <div>-ene...de bruker som regel å være en <br> etter den...
Avatar billede carl_erik Nybegynder
29. januar 2005 - 01:02 #2
prøv å sett inn dette på dine div-tagger:
margin: 0px 0px 0px 0px
Avatar billede morteeart Nybegynder
29. januar 2005 - 01:06 #3
1. ikke forstået, en <div> er et block element, og skal afsluttes korrekt
2. margin 0px; (som er til alle elementer) hjælper ikke det store.
Avatar billede eksplayer Nybegynder
29. januar 2005 - 01:14 #4
Prøv at læse leksion 9 og 10 her: http://www.html.dk/tutorials/css/lektion10.asp
Jeg vil tro at margin: 0px 0px 0px 0px; som Carl_erik skriver vil kunne løse problemet.
Avatar billede olebole Juniormester
29. januar 2005 - 04:34 #5
<ole>

Din indholdshøjde burde være:

#total (margin 2*15px) 30px
#logo  (height)        173px
#indhold (height)      311px
#bund (height)        173px
---------------------------------------------
Ialt                  687px

1024x768 giver da heller ingen scrollbars hos mig  :)

Jeg forstår dog ikke, hvorfor du vil besværliggøre livet for min (og alle andres) browsere ved at skrive XHTML, når siden alligevel altid vil parses som dårlig HTML4.01. Hvis du skrev ægte HTML4.01-Strict, ville din kode være langt bedre.
XHTML kan ikke bruges på WWW, som det ser ud idag  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
29. januar 2005 - 04:36 #6
carl_erik og eksplayer >> Hvilket element skulle skabe problemet - og hvorfor skulle 'margin:0px' løse noget?
Avatar billede olebole Juniormester
29. januar 2005 - 04:39 #7
Sorry ... jeg målte inderhøjden. Der introduceres en scrollbar ved en udvendig højde på ca. 853px - hvilket jo også passer meget godt med din CSS  :)
Avatar billede morteeart Nybegynder
29. januar 2005 - 14:46 #8
Forstår ikke det med den udvendige højde ?

Mht. xhtml er det pga. siden lige er blevet uploadet, jeg plejer at bruge xml som mimetype og derfor xhtml som kodestil. :P

Men det diskutere vi jo hver gang ;-)
Avatar billede morteeart Nybegynder
29. januar 2005 - 15:18 #9
hov, fejlen var at min bund var 173px men billedet som blev brugt kun var 54px
det hjalp at ændre dette..

lukketid :)
Avatar billede olebole Juniormester
29. januar 2005 - 18:25 #10
Ja, det diskuterer vi hvergang - ikke mindst fordi din kodestil netop *ikke* er XHTML  ;o)
For det første, lukke du ikke dine tags - men det kan selvfølgelig være fordi, der er tale om en test-side - for det andet scripter du til HTML og så er det jo ligegyldigt, hvad du sætter af MIME  :)