Avatar billede farpumpe Nybegynder
31. januar 2005 - 17:09 Der er 7 kommentarer

Ny Skærm: Dell's 1905FP vs. LG's L1930SQ

Nu er tiden kommet til at smide sin gamle CRT-skærm væk, og jeg har kigget lidt omkring efter en ny TFT skærm. Indtil videre er jeg nået frem til disse 2, og håber at kunne få noget hjælp til hvilken jeg burde vælge:

Dell UltraSharp 1905fp:
http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/default.asp?s=dkdhs&l=da&m=dkk&c=DK211&n=&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&demo=&gc=&sbc=none&co=&b=DDK_200-27378

LG L1930SQ:
http://www.lge.com/catalog/prodmodeldetail?actType=search&page=1&modelCategoryId=CTG1000499&categoryId=CTG1000496&parentId=CTG1000439&modelPrefix=400000&globalCode=L1930SQ&globalSuffix=000000&unit=NOTHING&model=44

Jeg skal bruge skærmen hovedesageligt til grafikarbejde og spil.
Dell's skærm er 5-600kr dyrere end LG's, men det er ikke det økonomiske, der skal bestemme mellem de to.

Håber der er hjælp at hente hos eksperterne! :)
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 23:34 #1
Her er lidt specs. om LG's L1930SQ

Paneltyp:      TN
Panelhersteller:     LG Philips
Bildschirmdiagonale:     19 Zoll
Pixelfehlerklasse:     2
Pixelabstand:     0.294 mm
Auflösung (empfohlen):     1280 x 1024
Bildaufbauzeit (rise + fall):     12 ms
Helligkeit:     250 cd/qm
Kontrast:     400:1
Betrachtungswinkel vertikal:     140° (10:1)
Betrachtungswinkel horizontal:     140° (10:1)
Anzahl der Farben:     16,70 Mio.

Og her er om Dell UltraSharp 1905fp

Paneltyp:      PVA
Panelhersteller:     Samsung
Bildschirmdiagonale:     19 Zoll
Pixelfehlerklasse:     2
Pixelabstand:     0.294 mm
Auflösung (empfohlen):     1280 x 1024
Bildaufbauzeit (rise + fall):     20 ms
Helligkeit:     250 cd/qm
Kontrast:     800:1
Betrachtungswinkel vertikal:     170° (10:1)
Betrachtungswinkel horizontal:     170° (10:1)
Anzahl der Farben:     16,70 Mio.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 23:37 #2
Der er både ondt og godt om hver af skærmene. Det er såén lidt op en en selv hvad man vil vægte højest.

Men hvis du vil ofre lidt flere penge på en skærm vil jeg helt klart anbefale Dell 2001FP eller Dell 2005FPW (det er en WS). De koster 5000 - 5500 og lige p.t er der 20% off på alle dell skærme, så det er et godt køb.

Jeg kan ikke finde andre skærme som kan matche disse to specs.!
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 23:40 #3
Her er en lidt kort forklaring på hvad forskellen mellem de to panel typer er:

PVA paneler specielt egnede til spil eller helt generelt til at vise hurtigt bevægende/skiftende billeder (DVD film etc.) - og hvis man køber en TFT med MVA/PVA panel med en responstid på 25ms bliver tit meget skuffede og dødsdømmer TFT skærmen, fordi de ikke ved bedre. MVA/PVA paneler ligger typisk med en høj kontrast på 600:1-700:1, en høj betragtningvinkel på 170 grader og en relativ høj reponstid på 25ms. Da jeg selv svermer til dell fatter jeg ikke at de sætter sådan et lorte panle i deres skærme!

TN+ panelet er et panel, der lige nu, udelukkende anvendes i de nyeste 17' TFT skærme på markedet og var det første panel, der fik responstiden ned på 16 ms. Dette panel sidder bla. i Acer's velsælgende AL 732 17' TFT, i Hitachis nyeste 17', i Viewsonics Vp171s og i NEC1760NX og mange flere.
TN+ panelet med denne lave responstid har desværre vist sig, kun at kunne opnå denne lave tid ved kun at vise 250.000 farver ved meget hurtigt skiftende billeder - måske ikke noget man umiddelbart tænker over, men det betyder, at farverige spil vil virke noget mindre farverige på en TN+ panel baseret TFT skærm.
TN+ panelet ligger typisk med en kontrast på 400:1 en lidt mindre synsvinkel fra 140-160 grader og lav reponstid på 16 ms.
Avatar billede lede Nybegynder
08. februar 2005 - 03:03 #4
Hmmm Jacob, venligst undlad at kalde noget for "lort", hvis du ikke har forstand på det du taler om.
http://www.eksperten.dk/spm/588284
De oplysninger du bringer frem er ældgamle.
Skal det være valget mellem de to ovenstående, er valget simpelt da du skal spille hurtige spil, og det er LG skærmen med TN panel og 12 ms, dog ville jeg have valgt den nye 913N fra Samsung med højere kontrast og kun 8ms.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
08. februar 2005 - 13:10 #5
Lede: Beklager jeg så.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
02. april 2005 - 02:45 #6
Kan du ikke komme med noget feedback eller lukket dit spørgsmål???
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
12. april 2005 - 16:49 #7
Lige nu vil jeg da købe den skærm fra DELL, da da du kan spare 30% lige for tiden :)