Avatar billede cogitans Nybegynder
05. februar 2005 - 14:32 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Fladskærmdata

Hvad er "Billedkontrastforhold" ?
Det kan f.eks. være "700:1" - hvad vil dette sige?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. februar 2005 - 14:35 #1
Måsle noget herfra: http://www.eksperten.dk/artikler/337 ???
Avatar billede cogitans Nybegynder
05. februar 2005 - 14:41 #2
Jeg kan ikke finde noget om Billedkontrastforhold på den side....
Avatar billede cogitans Nybegynder
05. februar 2005 - 18:41 #3
?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. februar 2005 - 18:57 #4
Jeg har pt. ikke mere end du nok selv ka' finde via lidt Google stuff...
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 10:19 #5
Jeg står nemlig og har valget mellem 2 fladskærme. Den ene har billedkontrastforhold 1:500, mens en anden har 1:700. Men jeg aner ikke, hvad forskellen er....
Avatar billede kakke Nybegynder
07. februar 2005 - 12:46 #6
Du skal vælge den med størst kontrast dvs 1:700

men svaret er relativt da også responstiden kan være relevant for dig og dit behov. Især hvis du spiller pcspil - gælder det om lav responstid. Generelt er det pt sådan at skærmen enten har lav responstid eller høj billedkontrast. Sjældent begge dele.
Samsung 720T har f.eks høj billedkontrast på 1:1000 hvilket er superhøjt til gengæld er responstiden dvs opdateringen af hvert pixel ekstrem langsom dvs 25 m. sek hvor 8 eller 12 msek ofte er nødvendig for brugere som spiller pcspil.
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 13:21 #7
Okay - men jeg spiller også. Så jeg skal ikke bare under 15ms, men helt ned til 12 - eller faktisk 10?
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 13:37 #8
P.t. har jeg kig på 4 forskellige skærme:

Acer AL1914ms 2.682 kr.
(Sølv / Sort)  19" TFT aktiv matriks / 1280 x 1024 / 0.294 mm / 12 ms /
250 cd/m2 / 500:1 / 24-bit (16,7 millioner farver)
AOC LM 925 2.839 kr.
19" TFT aktiv matriks / 1280 x 1024 / 0.294 mm / 16 ms / 135 MHz /
250 cd/m2 / 450:1 / 24-bit (16,7 millioner farver)
Belinea 10 19 01 (Classic gray) 2795kr
19" TFT aktiv matriks / 1280 x 1024 / 0.294 mm / 16 ms / 135 MHz /
250 cd/m2 / 500:1 / 24-bit (16,7 millioner farver)
Samsung SyncMaster 913N (Sølv)  3.487 kr.
19" TFT aktiv matriks / 1280 x 1024 / 0.294 mm / 8 ms / 140 MHz /
300 cd/m2 / Up to 16.2 million colors

Hvilken en er bedst/anbefales?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 14:49 #9
Her er et godt link til ting omkring en fladskærm: http://reviews.cnet.com/4520-7610_7-5084364-3.html#pixel-rr

General vil jeg sige at Samsung laver nogle fantastiske skærme. Grundet til det er at de laver deres egne paneler og mange af de andre firmaer køber så af f.eks. samsung når samsung ikke bruger dem mere. Det er vidt kun Samsung, Sony op philips der laver deres egne paneler
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 14:56 #10
Billedkontrastforhold: A measure of how much light a panel can produce. Luminance is expressed either in nits or candelas per square meter (cd/m²). A measurement of 200 to 250 nits is OK for most productivity tasks; 500 nits is better for TV and movies.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 14:59 #11
Beklager. Den ovenover var forklert. Det var for billedklarhed :s

Billedkontrastforhold:A spec much hyped by manufacturers (be suspicious of their claims), this is the difference in light intensity between the brightest white and the deepest black.
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 15:31 #12
Jeg overvejer kraftigt, at købe Samsung SyncMaster 913N. Men er udviklingen ikke næsten gået forbi denne model? Jeg mener: hvad med LCD? Hvad med de skærme, som fremtidens(nærmest nutidens) fjernsyn bliver lavet af? Er det ikke meget bedre kvalitet?
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 16:49 #13
Hmm - nu har jeg da fundet ud af, at man helst skal have en skærm med S-IPS panel. Men kan det passe, at der ikke eksisterer nogle skærme med denne funktionalittet inde på edbpriser?
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 16:54 #14
(S-IPS panelet stårbeskrevet på: http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=339)
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 18:53 #15
cogitans: Nogle af de LG skærme der er på edbpriser har S-IPS panel
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 19:04 #16
Jo, men burde det så ikke stå under "Display"? Hvordan ser man det ellers?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 19:12 #17
Jeg kan ikke selve finde nogle steder om hvor det står. Det er ret så surt :/ Tror det er nødvendig at skrive en mail til producenterne
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 19:18 #18
Kan det virkelig passe, at producenterne ikke skriver, hvad Deres produkter indeholder?
Nå, men så ser vi bort fra S-IPS panel'et igen. Hvad for en skærm passer bedst til mig, af dem jeg har opremset før?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 19:25 #19
http://www.prad.de/guide/screen1107.html <--- På den side kan du finde alle de informatiner der ønskes omkring en fladskræm. Den som vises der er den skørm som jeg selv køre med, og det bliver vist ikke meget bedre! ;)
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 19:38 #20
Prøv at sætte skærmene op mod hinanden på den side. Det må give dig et godt billede af hvad de forskellige skærme indeholder
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 19:40 #21
Uden at vide det ville jeg tro at Samsung SyncMaster 913N er den bedste skærm. Har haft en tråd herinde før, hvor jeg fik den anbefalet
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 21:39 #22
Hvad er et TNpanel? Og hvordan står det i forhold til de andre typer?
Er der nogle, som ved hvilke paneltyper, de 4 skærme, jeg før skrev op, har?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 21:51 #23
Du kan læse om TN panel på den side som du selv kom med ( http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=339 )

Acer AL1914ms har TN panel
AOC LM 925 har TN panel
Belinea 10 19 01 har TN panel
Samsung SyncMaster 913N har TN panel
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 21:52 #24
TN+ panelet er et panel, der lige nu, udelukkende anvendes i de nyeste 17' TFT skærme på markedet og var det første panel, der fik responstiden ned på 16 ms. Dette panel sidder bla. i Acer's velsælgende AL 732 17' TFT, i Hitachis nyeste 17', i Viewsonics
TN+ panelet med denne lave responstid har desværre vist sig, kun at kunne opnå denne lave tid ved kun at vise 250.000 farver ved meget hurtigt skiftende billeder - måske ikke noget man umiddelbart tænker over, men det betyder, at farverige spil vil virke noget mindre farverige på en TN+ panel baseret TFT skærm.
TN+ panelet ligger typisk med en kontrast på 400:1 en lidt mindre synsvinkel fra 140-160 grader og lav reponstid på 16 ms.
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 22:11 #25
Når der er højtalere i skærmen, kan man så benytte dem samtidig med, at man benytter sine "normale" højtalere (altså så man får en slags surround sound)?
Der er nemlig ikke højtalere i den fra Samsung. Desuden er der også 0.5 mil færere farver i den. Burde jeg se bort fra dette?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 22:44 #26
Det med højtalerne ved jeg ikke lige noge om, men vil gætte på at de skal bruge den udgang der er til de "normale" højtalere. Men det er sikkert ikke ret gode, så jeg vil da ikke benytte dem. Personligt kan jeg godt li' at der er en tynd kant omkring skærmen derfor er jeg ikke så meget til højtalere på en skærm.

Som en go' tommelfinger regl skal man altid gå efter dem med flest farver
Avatar billede cogitans Nybegynder
07. februar 2005 - 23:15 #27
Ja, jeg er helt enig mht farverne. Men vil det så sige, at jeg skal fravælge Samsung'en, fordi den ikke har så mange farver, som de andre skærme? Og så skal jeg vælge en af de andre skærme, som til gengæld ikke har så høj kontrast eller lav responstid?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 23:20 #28
Kommer meget an på hvad skærmen skal bruges til? Hvis det er gaming skal responstiden være så lav så muligt. Hvis det er mere er til at se film på at det vigtig at billedkontrastforhold er højt. Hvis det er til seriøs grafikbehandling, webdesign, billede behandling vil jeg ikke anbefale nogle af disse skærme.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 23:25 #29
Men vil også lige sige at man ikke skal gå ud og købe en fladskærm for hurtigt. Jeg har haft ville have en de sidste 4 måneder og jeg har først lige nu fundet den skærm som passede til mig. Der er meget man skal sætte sig ind i inden at jeg fandt ud af hvad alle tingene betød :)
Avatar billede lede Nybegynder
08. februar 2005 - 02:56 #30
http://www.eksperten.dk/spm/588284

Med hensyn til kontrast, er det som Jacob skriver forskellen mellem helt sort og helt hvid.
Grunden til at mange går meget op i dette, er at TFT paneler har et problem med at lave rigtig sort.
Det synes svært for producenterne at lukke helt af for lyset som sidder bagerst i skærmen.
Det giver problemer med farvedybden, og muligheden for at indstille farvene korrekt, da der jo kommer dette "falske" lys bagfra.
Så jo højere kontrast, jo bedre farvedybde, og jo bedre muligheder for at indstille skærmen så at farvene matcher virkeligheden, hvilket grafikere har meget brug for, da det de ser på skærmen, skal være det samme som bliver produceret (Annonce, print, plakat eller hvad de nu laver).
Avatar billede cogitans Nybegynder
08. februar 2005 - 12:41 #31
Jeg har prøvet, at finde nogle testresultatter inde på tomshardware, men jeg kan ikke rigtig hitte ud af det. Om det er fordi, at der ikke er lavet sådan en test endnu, ved jeg ikke. Er der nogle, som kan hjælpe mig - evt. med en URL?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
08. februar 2005 - 13:17 #32
Mener du en test af de 4 forskellige skærme??
Avatar billede cogitans Nybegynder
08. februar 2005 - 15:02 #33
Ja, eller test af nogle af skærmene (primært Samsung, Belinea og Acer AL1914ms). Bare noget, hvor jeg kan sammeligne de skærme med hinanden og andre skærme....?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
08. februar 2005 - 17:29 #34
Jeg kan kun lige p.t finde nogle specs. om skærmene. Det er godt nok på tysk, men håber det går:

Acer AL1914ms: http://www.prad.de/guide/screen1718.html
Samsung: http://www.prad.de/guide/screen1564.html
Belinea: http://www.prad.de/guide/screen1669.html
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
08. februar 2005 - 17:30 #35
Og her kan du finde alle mulige andre skærme, så har du noget at sammenligne med:
http://www.prad.de/guide/hersteller_start.html
Avatar billede cogitans Nybegynder
08. februar 2005 - 18:07 #36
Ja, det var også derinde, hvor jeg fandt de sidste informationer. Men jeg mangler nogle testresultatter. F.eks. har jeg fået indtryk af, at skærmen skal være utrolig god, hvs grafikken i hurtige 3d-spil skal blive godt (eller blot tilfredsstillende). Så vil jeg også gerne finde ud af, om de 0,5 mil manglende farver i Samsungs kontra de "andre" virkelig gør en forskel.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
09. februar 2005 - 18:03 #37
Det ved jeg ikke præcis om det har.. :(
Avatar billede cogitans Nybegynder
09. februar 2005 - 19:48 #38
I dag har jeg hørt, at Samsung yder garanti på deres skærme i 3 år. Og hvis der kommer "døde pixels", så får man skærmen byttet. Er dette rigtigt?
Desuden skulle denne skærm være specielt fremstillet til kunder, som spiller meget spil. Så derfor kan man vel næsten konkludere, at de "manglende" 0,5 mil farver ikke gør en mærkbar forskel...eller hvad?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
09. februar 2005 - 21:39 #39
Jeg kender en der har en samsung skærm, og der var 2 døde pixel på og han fik den ikke byttet.

http://shg.dk/files/Vejledninger/samsung-17-19.htm <-- Der kan du læse om hvor mange døde pixel de acceptere.

Hvis skærmen er lavet specielt til gaming, må man da formode at det ikke er en stor betydning, men ved det faktisk ikke.
Avatar billede cogitans Nybegynder
28. februar 2005 - 09:18 #40
Hvaeh Jacob, giver du lige et svar, så du kan få nogle point?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
28. februar 2005 - 14:36 #41
Det gør jeg så. Håber at du er blevet klogere ;)
Avatar billede cogitans Nybegynder
28. februar 2005 - 17:05 #42
Jo, jeg blev da meget klogere på problemet her. Men jeg begyndte jo med, at være meget imod Samsungløsningen, da den kostede forholdsvis meget mere end de andre løsninger. Men da det lykkedes mig at få en udvidet garanti og en god pris for den ved TDC, så købte jeg den (selvom Samsung åbenbart ikke producerer så mange af dem p.t.. De var i hvert fald i restordre til den 4. marts - men så foretog jeg lige nogle opkald til de forskellige TDCbutikker, og så var problemet løst).
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
28. februar 2005 - 19:58 #43
Okay. Det var da meget godt at du lige kunne få hivet sådan en ordning i land ;) Blev det så 913N fra Samsung?
Avatar billede cogitans Nybegynder
28. februar 2005 - 20:38 #44
Det gjorde det da ;-)
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
08. marts 2005 - 18:59 #45
Okay. Det bliver du nok hellere ikke ked af!