Avatar billede kakke Nybegynder
05. februar 2005 - 16:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Samsung 720T , 710T eller 710N

Jeg overvejer at købe en Samsung fladskærm (FTF):

Mit behov er til brug for Internet Surf, Chat, MSN messenger ( webcam) og at se videoklip, Word, Officepassen generelt og billedbehandling Samt PDF formater evt også til Dreamweaver. Altså ikke til spil.

Der er tre væsentlige parameter som jeg er opmærksom på

- Panelts kvalitet
- Responstiden  ( så lav som muligt)
- Billedkontrasten ( så høj som muligt)

Jeg ved dog ikke hvorledes disse skal vægtes og om der er øvrige forhold som er væsentlig for billedkvaliteten.

Jeg har lagt mig fast på at skærmen skal være fra Samsung.
Jeg er mest til en 17" skærm - Jeg har idag en CRT fra Sony Trinitron. Men kan dog overbevises til at det skal være 19" hbis det anbefales klart. ( hvad er tendensen ved kontorbrug?)
Endvidere har jeg hørt at det vil være fornuftigt med DVI format. Hvad er det ligge man bruger det til?

Der er tre konkrete skræme jeg har kig på: modellerne 710T, 720T og 510N

710T :
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91198

710N ( Den har ikke DVI)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104326

720T
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116945

720T findes i en 19 tommer som hedder 920T
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116946

Model 720T og 920T har begge DVI og har en utrolig højkontrast 1:1000 men tilgengæld er responstiden helt nede på 25 ms - Men da jeg ikke spiller computerspil men mest laver hjemmesider, redigere billeder og video / webcam klip så er 25 en responstid på 25 måske okay eller kan man sige at kontrasten da har størt betydning for om mit behov dækket med et billed som står klart og tydeligt eller er en lavere responstid nødvendig for at videofilmene ikke opleves som billeder som hopper og springer?
Avatar billede kakke Nybegynder
05. februar 2005 - 16:47 #1
Kan evt godt og hurtigt skærmkort evt gøre noget ved opdateringen af billedet ved film og video? f.eks et  256 MB DDR Skærmkort?

Er der nogen som ved hvor jeg kan købe Samsung 720T da Zitech tilsyneladende ikke forhandler denne skærm endnu?
Avatar billede kakke Nybegynder
05. februar 2005 - 22:51 #2
Hvilken skærm skal jeg vælge blandt ovenstående?
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 14:51 #3
Her er en fantastisk ny skærm fra samsung, men den har desværre bare ikke DVI
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118842&Bedom=true
Avatar billede klavil Seniormester
07. februar 2005 - 16:08 #4
Jeg har selv 710N og kan kun sige kun sige at den har en meget flot og skarpt billede, samt er meget god til spil. Der er godt nok ingen højttalere, men hvad jeg har læst mig til ,så er de generelt ikke meget bevendt. Mht DVI så kan jeg ikke personligt se forskel på om det er DVI el sub-D. Når du kører digitalt vil din skærm hver gang under opstart stå og søge for at finde porten. Jeg syntes personligt det er irreterende, da hvis du skal ind i din Bios så kan du sidde og trykke DEL hele tiden, da du ikke kan se når bios skal startes.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 19:35 #5
http://www.prad.de/guide/screen1107.html <-- På denne side kan i finde alle de informationer om TFT skærme. Den som er vist er den model jeg har
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 22:14 #6
Det er alle sammen TN paneler der sidder i samsung skærmene og her er lidt information om TN panalet:
TN+ panelet er et panel, der lige nu, udelukkende anvendes i de nyeste 17' TFT skærme på markedet og var det første panel, der fik responstiden ned på 16 ms. Dette panel sidder bla. i Acer's velsælgende AL 732 17' TFT, i Hitachis nyeste 17', i Viewsonics
TN+ panelet med denne lave responstid har desværre vist sig, kun at kunne opnå denne lave tid ved kun at vise 250.000 farver ved meget hurtigt skiftende billeder - måske ikke noget man umiddelbart tænker over, men det betyder, at farverige spil vil virke noget mindre farverige på en TN+ panel baseret TFT skærm.
TN+ panelet ligger typisk med en kontrast på 400:1 en lidt mindre synsvinkel fra 140-160 grader og lav reponstid på 16 ms.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
07. februar 2005 - 22:15 #7
For tiden findes der de har 4 panaler MVA,PVA,TN og S-IPS. MVA er det ringeste og S-IPS er det bedste. TN panelet ligger i midten og er det der sidder i næsten alle skerme.
Avatar billede lede Nybegynder
08. februar 2005 - 02:46 #8
Arghhh, For at kunne udtale sig om hvad som er bedst, og hvad som er dårligst, synes jeg man måske skulle kunne forklare hvorfor, og måske også vide det.

Det er korrekt at TN+ er et 6 bit panel, altså "kun" 2 i 6. farver = 64 farver for hver sub-pixel, ergo 64 gange 64 gange 64 = 262.144 farver, dog kan der i teorien opnås 16,2 Mill farver ved hjælp af FRC (Frame Rate Control).
Det er dog stadig sådan at TN teknologi har lidt dårligere farver og betragtningsvinkel end f.eks. PVA, men er derimod hurtigere til at opdatere, samt har en højere lysstyrke.
D.v.s. at de bedste TN paneler, som i øvrigt har fra 500-700:1 i kontrast, og 160 graders betragtningsvinkel, både horisontalt og vertikalt (både fra siden, samt oppe og nedefra) er klart de bedste skærme til hurtige spil såsom CS, da de både har den hurtige opdatering af skærmen (åbne/lukketid for lysgennemstrømningen), samt en høj luminans, eller såkaldt lysstyrke.
PVA derimod har langt bedre kontrast og betragtningsvinkel, og kører ægte 8-bit farver, altså 256 * 256 * 256 = 16.777.216 farver.
S-IPS er en bløde mellemvare, hvilket vil sige ikke så hurtig som de bedste TN paneler, og ikke så god farvedybde og billedkvalitet som PVA.
Men p.g.a. af den nyeste udvikling indenfor TN paneler, har bl.a. Toms Hardware Guide udnævnt 710N/710T som værende de bedste all-round skærm, og de har begge det samme TN Panel med 600:1 i kontrast, 300 cd/m2 lysstyrke, 12ms opdatering og 160 graders betragtningsvinkel.
Det er dog kun fordi at Toms kigger meget på skærmens kvalitet over for hurtige spil.
Har man IKKE brug for at spille Half-life, CS og lignende spil, synes jeg at de nyeste PVA paneler med 1000:1 i kontrast, 178 graders betragtningsvinkel og 20-25ms opdateringshastighed er et bedre valg.

For ca. 1 år siden var TN panelerne dårligere end S-IPS panelerne til spil (lukketiden på S-IPS paneler måles anderledes p.g.a. de flydende krystallers stuktur), og PVA og S-IPS var dengang nogenlunde lige gode på farvedybde og billedkvalitet.
Siden da har TN panelerne overhalet S-IPS til spil, og er blevet meget mere kontrastrige end før.
PVA panelerne har samtidigt overhalet S-IPS på farvedybde, kontrast, og betragtningsvinkel, og modsat hvad du skriver, sidder der bl.a. PVA panel i Samsung 720T, 173P, samt i 711T, alt sammen 17" skærme.

Konklusion:
S-IPS var nok det bedste for 1 år siden, i dag skal man definere sit behov, og lige nu synes jeg at skal man spille hurtige spil, skal man gå efter et 8-12 ms TN+ panel,med 6-700:1 i kontrast (Samsung Eksempler: 710N, 710T, 172X, 720B, 913N).
Har man IKKE behov for at spille disse spil, mener jeg det bedste valg er et PVA panel med 800-1000:1 i kontrast (Samsung eksempler: 720T, 711T, 173P, 910N, 910T, 920T, 193P, 930MP).
Det betyder ikke at S-IPS ikke kan være en rigtig god skærm, men kan man definere sit behov, kan man altså få en bedre og mere specifik løsning der er kanon til det man bruger skærmen mest til, og ikke en god mellemløsning.

PS ! MVA er ikke ringe, det bruges mest til større paneler og er ikke så udbredt.
Avatar billede klavil Seniormester
17. februar 2005 - 14:55 #9
Jeg syntes lige i alle skal have dette link. Her står en 27 siders test af TFTskærme, samt hvad der af fordele og ulemper. Konklusionen er at TN+ har én fordel nemlig den hurtige opdateringshastighed. Den anbefales til avancerede spil, men ved grafiske opgaver og billedbehandling er den ikke god.
S-IPS der imod kan bruges alround og deres opdateringshastighed er meget tæt på TN panelerne. Dog er ulempen at når der er mærkt er billedet fladt.
TN eller S-IPS ?? Kommer an på hvad den skal bruges til.
Der er vist tests af 16 og 25 ms. Man vil jo tro at en 16ms er 9ms hurtigere, men det kun teoretisk.
I får lige artiklen her:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide_21.html
Avatar billede kakke Nybegynder
28. februar 2005 - 23:20 #10
tak for hjælpen - forstår desværre knap så meget af svarende!