Avatar billede food_life Nybegynder
14. februar 2005 - 06:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Højde på en vandret celle?

Hvorledes får man en vandret celle til eksempelvis kun at være 3 pixel høj?
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. februar 2005 - 08:21 #1
<td style="height: 3px;">
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. februar 2005 - 08:24 #2
Svar
Avatar billede food_life Nybegynder
14. februar 2005 - 08:36 #3
Fungerer ikke på vandrette celler - kan ikke gøre dem mindre end den standard de sættes ind med? Ok på lodrette celler!
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. februar 2005 - 08:56 #4
Jo, det fungerer også på en række:

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width: 760px;">
    <tr>
        <td>&nbsp;</td>
    </tr>
    <tr>
        <td colspan="2" style="height: 3px; background-color: #fff000;"></td>
    </tr>
</table>
Avatar billede food_life Nybegynder
14. februar 2005 - 10:02 #5
Hvis jeg sætter koden ind - ja, så fungerer det; men hvorfor kan højden ikke sættes i DW ligesom bredden?
Avatar billede steen_hansen Forsker
15. februar 2005 - 06:51 #6
Fordi de forskellige editorer, som f.eks. Dreamweaver og MS Frontpage ikke laver det i overensstemmelse med W3C's standarder: http://validator.w3.org/

Eksempel lavet i Frontpage:

<div align="center">
    <center>
    <table border="0" width="100%" cellpadding="0" cellspacing="0">
        <tr>
            <td width="50%"></td>
        </tr>
        <tr>
            <td width="50%"></td>
        </tr>
    </table>
    </center>
</div>

skulle have været

<div align="center">
    <table border="0" style="width: 100%;" cellpadding="0" cellspacing="0">
        <tr>
            <td style="width: 50%;"></td>
        </tr>
        <tr>
            <td style="width: 50%;"></td>
        </tr>
    </table>
</div>

- Der skal ikke sættes <center></center> ind, det gør FP automatisk.

Man benytter ikke længere width="50%", men sætter en style på istedet: style="width: 50%;" osv. Sådan findes der mange eksempler på hvorfor Notepad er en langt bedre editor end f.eks. Dreamweaver.
Avatar billede miss-g Seniormester
22. februar 2005 - 11:27 #7
Det er fordi DW lægger mellemrum ind i cellen, det her tegn -->  &nbsp;

Jeg plejer at gøre det at jeg laver et gennemsigtigt mini-gif billede på f.eks. 3px x 5 px og lægger i, så klasker den sammen til de 3px.
Avatar billede steen_hansen Forsker
22. februar 2005 - 11:59 #8
Jeg har også benyttet en transparent GIF førhen, men det er altså lidt noget makværk, og ikke noget jeg vil anbefale, hvis man nu kan lave koden ordentligt istedet.

&nbsp; = "hårdt" eller tvungent mellemrum, og fylder 1 byte. Hvis mellemrummet er der, kan man selvfølgelig ikke lave en celle på 3px i højden.

Endelig vil jeg anbefale at skrive din kode direkte i Notepad, og så ellers hive div. funktioner fra DW, hvis du skal benytte nogle af dem. Langt de fleste editorer laver ikke valid kode.