Avatar billede graugart Nybegynder
28. februar 2005 - 10:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Satte processor speed til 166/133mhz = PC død

Min pc begyndte i dag at opføre sig lidt mærkeligt efter jeg havde haft den i dvale. Den havde pludselig mistet driverne til lydkortet, så jeg prøvede at slukke den helt og tænde igen. Det gav en fejl om at BIOS indstillingerne ikke var korrekte, så jeg gik derind for at sætte dem som de skulle. Uret gik bl.a. forkert, men processor clock speed (eller hvad det nu hedder) stod til 100mhz/100mhz, hvilket jeg kunne huske jeg skulle sætte op for at den ikke skulle køre med mindre hastighed en den kunne trække. Jeg satte den til 166/133mhz men ved nærmere eftertanke mener jeg nu at have sat den til 133/133 dengang.

I hvert fald har det resulteret i at der intet sker når jeg tænder computeren nu :( Alle blæsere, diske osv starter, men skærmen tænder ikke og der kommer ikke engang nogen bios meddelelse.

HJÆÆÆLP hvad kan jeg gøre??? Skal jeg virkelig ud og investere i nyt motherboard??
Avatar billede john.doe Nybegynder
28. februar 2005 - 10:32 #1
du skal resette din bios.

der er en jumper lige i nærheden af batteriet
på bundkortet.

tag 220 stikket ud af comp.
flyt derefter jumperen over på de 2 ben der resetter.
vent ca.10 sek. flyt derefter jumper tilbage.
sæt strøm på og start igen.
Avatar billede screem_brille Novice
28. februar 2005 - 10:35 #2
Prøv først og træk power kabelet ud, og nulstil BIOS (gøres ved at flytte en jumper, den er oftest placeret lige ved backup battteriet, men det er ikke altid, så du skal nok lige have fat i din manual over boardet), evt. kan du prøve at holde insert knappen nede mens du tænder, på flere maskiner indlæser det default indstillinger (men igen det er kun på nogle, den sikreste måde er via jumperen, men husk INGEN strøm til boardet imens)
Avatar billede graugart Nybegynder
28. februar 2005 - 10:39 #3
Perfekt, det virkede lige som det skulle! Brugte jumperen lige ved siden af batteriet.
Avatar billede thov Forsker
28. februar 2005 - 15:08 #4
Hvis computeren har 3-4 år på bagen, så skift batteriet - symptomerne (ur går forkert) tyder på at det er slidt op.
Avatar billede john.doe Nybegynder
01. marts 2005 - 08:16 #5
Lægger lige et svar, når du nu kunne bruge mit indlæg.