Avatar billede nka Nybegynder
27. marts 2001 - 09:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

stty escape

Hvad skal man skrive for at sætte escape karakteren i solaris. Eks. \"stty xxx ^[\"

Med venlig hilsen

Nicholas
Avatar billede driften.dk Nybegynder
27. marts 2001 - 09:28 #1
stty styrer ikke escape karakteren, men det gør dit terminal-program.

Hvis du har brug for en specielt escape karakter, når du skal ind på et system, så skriv evt:

telnet -e \'^D\' sun.host.dk

Hvor sun.host.dk er maskinen du logger ind på.

stty styrer kontrol karakterer i din shell. Escape karakteren bliver fanget inden shellen får den.
Avatar billede nka Nybegynder
27. marts 2001 - 09:59 #2
hmmm, mit problem er at når jeg klikker på Esc, så for jeg tegnet ^[. Det er især til MEGET stor irritation i vi.

\\Nicholas
Avatar billede driften.dk Nybegynder
27. marts 2001 - 14:07 #3
Mja... Det er jo i sandhed noget skidtsnavs....!

Uden at være på helt sikker grund virker det som om din terminal-emulator konvertere din ESC(?), hvilket dog er unormalt (jeg har prøvet det een gang for en hel del år siden; og der var det emulatoren, der var problemet).

Hvad for en arbejdsstation bruuger du?
Hvad for en terminal-emulering bruger du?
Avatar billede nka Nybegynder
27. marts 2001 - 15:06 #4
Jeg kobler på min Solaris 8 på 2 måder. Både fra en windows 2000 professionel via en ReflectionX 8.02 xterm /XDMCP direct connection og så logger jeg også direkte på maskinen. Min $TERM variabel er sat til dtterm.
Avatar billede nka Nybegynder
27. marts 2001 - 15:07 #5
Jeg kan omgås problemmet ved at holde Ctrl + Alt Gr + 8 nede samtidig, det har samme effekt som at klikke på Esc (normalt)
Avatar billede kmikkels Nybegynder
29. april 2001 - 09:19 #6
^[ betyder i virkeligheden <Crtl>[
Og det er jo netop esc.
ctrl virker således at <ctrl>A svarer til ascii 1
<ctrl>B til ascii 2 o.s.v. efter Z kommer [ så derfor havner d på esc som er er ascii 27.
Og din terminal vælger at vise din esc.
Men hvad er egentlig problemet i vi?
Avatar billede ild Nybegynder
23. maj 2001 - 13:14 #7
Kunne du ikke sætte din TERM til vt100?