Avatar billede bahne2000 Novice
31. august 2014 - 14:04 Der er 2 kommentarer

FreeNAS på en gammel Medion NAS box

hejsa,

jeg er en kende nub til at installere linux, jeg har for nogle år siden lavet en freenas server selv. Men denne gang vil jeg forsøge at gøre det på en Medion nas, som er en lille sort kasse uden monitor udgang.

Ideen opstod fordi den ikke fanger nogen IP adresse fra routeren, inden da lavede den hardware fejl ifølge LED farverne. Dette fik jeg fixet (forhåbentligt) ved at installere ubuntu på en gammel bærbar og køre xfs repair.

Men nu har jeg formateret Medion Nas HD og vil installere freenas på den.... jeg er dog helt blank på hvordan jeg kan få det gjort uden en monitor at se på hvad der foregår og evt menuer der skal foretages valg i.

jeg har en usb stick med udpakket image på, men jeg aner faktisk ikke om denne lille box kan boote via usb.
Avatar billede bahne2000 Novice
31. august 2014 - 14:48 #1
nå... nye info

Medion serveren er nu oppe at køre igen efter at jeg har startet den op med freenas i usb porten. Dog har jeg slettet partitioner og formateret. Så det må være firmware der er aktiv.

jeg kan nu tilgå medion serveren via web interface, men jeg har ingen mapper og kan ikke oprette en dyt. Sikkert fordi at disken ikke er partitioneret.
Avatar billede Blueeyez Mester
31. august 2014 - 18:45 #2
Mig bekendt kan freenas ikke installeres på en nas. Eneste nas server hvor jeg kender til alternativ firmware er nogle fra d-link.