Avatar billede salkcin Nybegynder
13. marts 2005 - 01:16 Der er 4 kommentarer

Billig lokal filserver løsning med rettighedsstyring

Hej derude,

Jeg har fået til opgave at lave en filserver til højst 6000-7000kr og der er derfor ikke særlig mange penge til software licenser. Filserveren får kun omkring 5 brugere, men alt bliver gemt på den for at øge datasikkerheden. Filserveren vil kun blive brugt lokalt. Den oplagte løsning er jo at købe en billig computer med en Windows XP licens hvor man så bruger windows file sharing med workgroups. Så kan man på de 5 klienter tilføje en lokal policy der mapper sharesne som netværksdrev, men eftersom løsningen helst skal indeholde noget rettighedsstyring for hver bruger som windows file sharing jo IKKE gør i et workgroup miljø skal man jo have fat i en anden løsning.

En Windows 2003 Server Small Business Edition licens koster 4000kr hvilket er for meget, men jeg ville jo meget gerne nyde godt af de muligheder man har med et domæne, active directory og et distrubuted file system.
Som alternativ har jeg tænkt på at købe en Windows XP licens og noget FTP software. Jeg har de seneste dage testet løsningen med nogen shareware versioner af FTP software og den virker faktisk tildels godt - der er rettighedsstyring for alle brugerne og man kan lave en virtuel mappe struktur for at gøre det mere brugerventligt (ligesom en DFS)... faktisk som jeg vil have det og denne løsning er 2700kr billigere i software licenser, men hvor den falder bagefter er hvordan explorer behandler filerne på serveren. Jeg har arbejdet hårdt på at få explorer til at behandle filerne på serveren som om de er lokale eller på et windows share, men de bliver behandlet som de ville i internet explorer. Man kan fint browse imellem mapperne, men når man f.eks. prøver at åbne et billede bliver det åbnet i internet explorer og ikke med ens standard billedeprogram - prøver man at åbne en exe fil vil den gemme den på computeren istedet for at køre den så løsningen var ikke så smart som jeg troede.

Så jeg er faktisk åben for alle forslag som opfylder kravene i overskiften - software licenserne skal bare ikke koste for meget. Er der en udvidelse til windows file sharing eller et workaround til en FTP server?

Hvordan ville i løse det?

Mvh.
Nicklas
Avatar billede salkcin Nybegynder
13. marts 2005 - 01:48 #1
Linux med samba er jo faktisk også en mulighed - den sidste i min øjne. Nogen som har et synspunkt fra det? Er Linux + samba en mulighed som domain controller + fil/printserver for at linux bruger på det laveste niveau?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
14. marts 2005 - 12:40 #2
Linux vil være en fin løsning.... MEN

Du slipper ikke for at sætte dig lidt ind i hvordan Linux virker og Samba virker.

Den bedste løsning er som du selv siger en SBS2003, men dyr...
Avatar billede bjuhl Nybegynder
14. marts 2005 - 12:54 #3
Ellers kunne man bruge sådan en satan her...

http://www.synology.com/enu/products/diskstation/index.php?page=ds-101&content=overview&current_sub_link=1

Det er en Ekstern disk, med netkort og et Linux styresystem med Samba.
Her kan du lave brugere og grupper til at styre rettigheder. Det hele styres via en webbrowser, og så kan du endda smide en ekstra ekstern disk på Synology, som den så selv kan tage backup på.
En fin lille sag. Der er desuden en ny model på vej, som har 2 diske i.

Prisen er ca. 2000 + moms
Avatar billede pempem Nybegynder
15. marts 2005 - 20:01 #4
Jeg ville gå efter en SBS2003 standard. Jeg mener den koster mindre end 4000, men den er inklusiv 5 bruger + Exchange2003. En alm. standard W2K3 srv + 5 CALs er dyrere og har så ikke engang exchange. Eneste begrænsning er, at SBS2003 ikke kan køre som terminal server, men kun som terminal server licensing.