Avatar billede xion Nybegynder
13. marts 2005 - 02:20 Der er 2 kommentarer

GRE VPN med 2 Cisco 831 routere

Jeg skal have opsat en GRE VPN forbindelse imellem to Cisco 831 routere. Pt er routerne opsat med statiske LAN og WAN ip adresser, og jeg har konfigureret dem til straigt-routning via web interfacet.

Nu vil jeg så have GRE VPN forbindelse imellem dem, er der en der kan hjælpe mig med dette? jeg har fundet en guide som ser meget fornuftig ud, jeg kan bare ikke forstå hvilke ip adresser skal tastes hvor. Her er guiden jeg prøver at følge:

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/routers/ps380/products_configuration_guide_chapter09186a0080118d1a.html#wp1087086

Jeg er ikke interesseret i IPSec men blot GRE VPN, kan jeg springe IPSec delen over?

Som sagt tidligere er jeg også i tvivl om hvilke ip adresser jeg skal taste når de skriver ip-address, kan en af jer please skrive hvad de mener, her er mit setup:

Router1:
WAN IP (static): 2.2.2.1 255.255.255.240
LAN IP (static): 1.1.1.254 255.255.255.0

Router2:
WAN IP (static): 2.2.2.2 255.255.255.240
LAN IP (static): 3.3.3.254 255.255.255.0

Kan en af jer udfra ovenstående eksempel skrive hvor de enkelte ip adresser skal tastes. Jeg går udfra de i guiden også bruger virtuelle ip adresser til tunnel interfaces, dem ville jeg også meget gerne vide hvor de bruger dem.

Jeg har lavet masser af VPN setups med ZyXEL og Microsoft, men er totalt newbie på cisco, har allerde brugt over 6 timer på at få routning fra lan til wan til at virke og jeg tør slet ikke tænke på hvorlænge jeg ville bruge på at gennemskue disse vpn ip-adresser :) Det ser sikkert super simpelt ud for en cisco kyndig, men det er sort snak hos mig, ikke fordi jeg ikke kender til netværk, jeg kan bare ikke omskole mig fra mit drag´n´drop :) please help.
Avatar billede svindler Nybegynder
14. marts 2005 - 22:49 #1
Det må vist være nogenlumde sådan her:

router1:
interface tunnel 0
ip add 4.4.4.1 255.255.255.252
tunnel source int "wan"
tunnel destination 2.2.2.2

router2:
interface tunnel 0
ip add 4.4.4.2 255.255.255.252
tunnel source int "wan"
tunnel destination 2.2.2.1

Det vil nu virke som om du har et link mellem 4.4.4.1 og 4.4.4.2. Så er det op til dig, om du vil bruge RIP, OSPF, statisk routning eller whatever til at opdatere de lokale route tabeller.
Avatar billede xion Nybegynder
14. marts 2005 - 23:41 #2
Tak skal du have, jeg prøver dette imorgen, så vender jeg tilbage.