27. marts 2001 - 11:11Der er
36 kommentarer og 5 løsninger
Vil du være med i en artikel på: www.estrategi.dk
Hej eksperter, jeg er ved at skrive en artikel om Jubii.dk og mangler input.
Er jeg den eneste som fra nu af ikke kunne drømme om at betale for en tilmelding til dette sted.
Hvad tror i vil ske på markedet for danske søgemaskiner.?
Estrategi.dk får ikke mange hits fra Jubii.dk. Er det et generelt billede eller er der mange af jer som \"lever\" af Jubii.dk: Links eller søgeresultater?
det eneste jeg ser til jubii, er deres bannere rundt omkring, jeg bruger det sgu aldrig, de er for langsomme, og finder intet uden for landets grænser, og alle deres services er der ikke meget ved! Jeg bruger www.google.com eller www.av.com til at søge med. Jeg tror det er et generelt billede af at \"prof\" nørder ikke bruger jubii til meget, men ved det selvfølgelig ikke. (kender ikke nogen der bruger det til noget)
jubii og andre portaler er jo lavet til folk der ikke selv kan finde ud af ting og sager.
En anden MEGET negativ ting ved jubii, er at man fortæller dem der er mangler i deres \'gamle skole venner\' ting, efter 14 dage (gab de er langsomme) så fortæller de en at man selv kan indtaste de manglende skoler. Nej jeg vil ej, jeg fortalte dem adresserne, og de tjener penge på den service, hvorfor pokker skulle jeg så spille min tid på dem ?
Efter dette har jeg totalt droppet ethvert brug af deres \'amatør\' site
jeg vil skyde på at der sikkert vil komme en masse danske søgemaskiner, men vil uden tvivl blive droppet, da de ikke er ret omfattende.(kopier af jubii)
som vladimirr siger, er det kun begyndere, som bruger det. det er for dårligt.
Forskellen er den at hos jubii bestemmer de helt enerådigt hvad der skal være med i deres index.
En Ægte søgemaskine har robotter der scanner nettet efter sider. Derved er deres links også af bedre kvalitet, hvad angår om de virker eller ej.
Jeg er ikke engang sikker på om jubii har robotter ude, har ihvertefalde aldrig set de i min sites logfiler
Synes godt om
Slettet bruger
27. marts 2001 - 11:35#11
Ja, desværre er Jubii ikke så godt som det kunne være, der er mange fejl og mangler, men man kan da altid håbe på at de upper sig lidt. Det kan være derfor de ansætter en masse nye medarbejdere for tiden, hvem ved....?
Jeg synes generelt at de fleste indeks ikke duer, hvorimod at mange søgemaskiner går det bedre med, men stadig får man mange ubrugelige, døde eller bare kedelige links.
Jeg var for eksempel ret overrasket over at finde min side (vladimirr.dk) på www.google.com uden at have added den nogen steder, eller sat metatags endnu !
Hej det satte lidt gang i debatten!!! Tak for indlæggene indtil videre. Jeg vil gøre opmærksom på at vi linker direkte til debatten her, via www.estrategi.dk
de er ved at lavet noget a la \"min yahoo\". Her kan du selv sammensætte din egen forside med præcis de ting du vil have fra jubii, men de er bestemt ikke de første der laver dette og ingen andre har fået succes, så mon ikke det bliver et mindre flop, selv om de selvfølgelig til hver en tid vil påstå det modsatte...
men den skulle efter sigende blive en hel del federe end min yahoo, men jeg tror stadig ikke det er godt, undersøgelser viser at det er en dårlig idé, at lave den slags ting - brugerne bruger det simpelthen ikke, men OK hvis der er nogen der burde kunne få folk til at bruge den slags, så er det jubii, de har fat i så stor en målgruppe at næsten alt hvad de rører ved kan fungere med et fornuftigt antal brugere.
Disky -> Ja, det blev jeg klar over, og så er det rart at www.google.com KUN er en søgemaskine, og ikke en eller anden portal, der lige så snart man har søgt på noget fortæller en at man kan købe navnet/tingen/enmet man søgte på.
Hvad brugerbetaling på jubii.dk angår, så vil jeg tro at det bliver deres død.....
Ved en test af www.bgbank.dk kom et firma med speciale i brugervenlighed frem til dette:
Desværre forstod ingen brugere designerens smarte idé bag denne side. Meningen med siden er, at brugeren ved afkrydsning kan angive de områder, som netstedet efterfølgende skal vise på forsiden (Figur 8.1). Det lykkedes ingen brugere at gennemføre denne tilpasning. Det gjorde heldigvis ikke så meget, for brugerne var ligeglade med denne mulighed. De afkrydsningsfelter, hvor brugeren kan markere sine valg, forvirrede imidlertid. Nogle brugere troede, at de kun havde adgang til de sider, der var afkrydset; andre troede, at en markering af et felt automatisk førte dem til den pågældende side.
Så galt kan det gå, der er virkelig mange \"dumme\" brugere i den her verden.
Brugerne er dumme, bare dog nettet kun kunne bruges af dem som sidder og programmerer i flash mm, så slap vi for alt det pjat med besværlige brugere. ;-)
Debatten fortsætter og endnu engang tak for de seriøse indslag.
På min forretnings site får jeg næsten ingen hits fr Jubii, eller nogen af de øvrige indexer. Lang største parten af mine hit´s kommer fra de store søgemaskiner, Altavista, Yahoo, Google og Alltheweb.
Min egen erfaring er også at sandsynligheden for at finde det man søger efter et langt størrer på en søgemaskine, som jo indekserer alle ord på siden. Hos indexerne har man typisk hun 5-10 søgeord pr. site.
Jeg syntes Jubii er ved at grave deres egen grav med deres \"betaling for optagelse\". Betalingen vil betyde at der bliver færrer tilmeldte sider => Færrer der bruger Jubii => Endnu færre der vil betale for optagelse => Slet ingen der vil bruge Jubii => Slet ingen der vil betale for optagelse.
PS: For et lille firma vil det være urealistisk at skulle betale ca. 1500Kr. om året for en optagelse i et index/søgemaskine. Skal man bare dækkes ind med de største indexer, er de første 10.000 Kr. brugt.
nire >> Jeg kan regne ud, at vi begge har deltaget i debatten http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=8004 - jeg går ud fra, at du tager det fra debatten dér, som du kan bruge (det er mig der er Robert, du må gerne bruge mit, hvis du kan).
\"Følg med i debatten på:Eksperten Vi advarer mod at debatten er fri!\"
Advarer mod? Gør opmærksom på, ja, men advarer man ikke kun mod noget der er farligt? :o)
Jeg har tidligere skrevet til Jubii, fordi jeg var træt af deres popup og skidt, hvilket hurtigt afslørede at de alene fokuserer på trafik-volumen, og er ligeglade med brugervenlighed, eller om dem de lokker til at sætte Jubii til startside, nu også ANVENDER Jubii.
Noget kunne tyde på, at Jubii primært lever af de uvidende brugere, der tror at Jubii er den eneste søgemaskine der indeholder danske sites, og nu håber på at malke firmaer der ikke tør lade være med at betale for at registrere sig i Jubii.
Måske var det på tide at starte en informationskampange?
Hvor mange af os sidder ikke med kontakt til de små firmaer, som nu bliver ramt at Jubii\'s nye prispolitik? Og med kontakt til de uvidende brugere?
Anders, du har fat i kernen, annoncering på Internettet er lige nu lagt på is af mange.
Hvor kommer pengene fra nu?
Der vil komme nogle værktøjer omkring værdien af bannerannoncering (vi har en artikel på vej om et program der kan spore en \"eksponerings-kunde\" som senere vender tilbage)som vil skabe vækst på markedet igen. Men ikke før bunden er nået og det er den vist ikke endnu!!.
Men ingen tvivl om at Internettet er ved at nå til en fase, som kan ændre radikalt på indhold og kvalitet- ikke kun negativt.
vladimirr >> Jeg kan godt følge dig. Der er nok ikke muligt at drive et site udelukkende på indtægter fra banner-reklamer.
Det er bare lidt \"hønen og ægget\". Personligt vil jeg kun bruge mine reklame-kroner på optagelse et sted, som er tæt på at være komplet (har dermed mange brugere). Betalingen gør bare at mange vil fravælge netop det indexet, som dermed ikke kan blive næsten komplet.
Mit reklame-budget rækker heller ikke så langt at jeg kan betale for mere end et par optagelser.
Det hele kan jo kædes sammen med at alle dem der før kunne leve af internetttet, nu alle er ved at gå ned økonomisk. Det samme kan man se med tjenester som napster, aviser, og mange flere, deriblandt jubii. Hele internettet er ved at blive et sted for dem som har råd til at betale, og det mener jeg er et skridt VÆK fra den personlige frihed, det engang ver, og forhåbentlig bliver ved med at være.
Ja, det kan være godt at få ryddet lidt op i alle de sk*de portaler der ligger, og bare er fyldte med reklamer og andet man ikke kan/vil bruge til noget.
Har lige kikket lidt på Jubii.dk \'s \"Tilføj webside\".. Min mening : Små firmare og \"os almindelige hjemmesidefuskere\" har ikke den store chance på den portal i fremtiden.. En ventetid på 2-6 måneder??? Eller en pris på 1500 kr. + moms?? Det kan da godt være at det er ved at værer svært at leve af internettet, men burde de så ikke kikke på om der har for meget overflødigt med på siden?? = For mange produkter.. Alm. virksomheder giver sig jo heller ikke i kast med 1.000.000 forskellige ting uden at det koster MANGE ressurser = dyrer drift... Sæt fokus på de væsentlige ting for en portal og skær det overflødige væk....
Jeg har en mindre virksomhed, hvor jeg fremstiller indrammede landkort til markering med kortnåle. 99,95% af mine kunder er virksomheder. Sådan har det været siden 1964. I 1999 oprettede jeg en yderst simpel hjemmeside med en oversigt over mine landkort, samt afbildning af en del af mit program. Jeg har kun registreret mig hos Jubii, og modtager i dag ca. 400 hits om ugen. 98% af disse hits genereres af søgninger på Jubii. Resten kommer fra udlandet - guderne må vide hvorfor. Jeg sælger ganske pænt på disse få hits. Måske er det fordi, ingen andre sælger tilsvarende produkter. Gudskelov sælger jeg ikke harddiske eller leverpostej.
Jeg mener, at Jubii for mig ville være ca. 1500,- kr. værd om året i reklameudgift. Gudskelov har de ikke sendt en regning endnu :0)
Så for mig er Jubii egentlig udmærket - selv om jeg aldrig selv bruger sitet. Det er jo komplet umuligt at finde noget seriøst. Sidste efterår søgte jeg på \"Julekort\", fordi jeg havde enkelte større kunder, som jeg gerne ville sende et julekort til. Jeg fik en del henvisninger til firmaer, som ville producere julekort med mit eget logo for en mindre formue. Og et hav af links til private hjemmesider og andet gøgl.
Intet sted fandt jeg en \"lynpakke\" med 50 julekort incl. kuverter. Prisen havde været mindre væsentlig, fordi jeg havde besluttet, at hvis jeg fandt et passende reelt, konkret tilbud, så ville jeg handle. \"Klik her, varen sendes med en faktura vedlagt\" uden problemer, online betaling, online godkendelse af Dankort, online tracking, gøgl, pis og galar. Men det findes ikke på nettet. Intet sted har man lavet en lille konkret pakke, som kan købes straks. Her måtte man som altid ty til boghandleren.............
Forleden skulle jeg bruge en ny mus - NU!!! Den gamle havde fået bussemænd.
Afsted til edbpriser og prisindex. Og jo, der var mange \"billigste\" mus, men ingen på lager hos de kvajpander, der sælger de billigste edb-mus. Hvordan ¤%#\"£@!!! kan man liste et produkt hos disse prissammenlignende websteder uden at have lortet på lager? I guder, hvor savner nettet konkretisering.
Det endte med, at jeg bestilte en mus hos den første, der havde en kugleløs mus på lager. Prisen var ligegyldig. Frem med dankortet, indtastning og afsted. Dagen efter lå pakken i posten. Sådan. Han havde lortet på lager, og jeg købte det.
Jubii, hvor det går godt. 26 millioner hits om ugen, 70 ansatte og et overskud på under 300.000 Kroner.
Det klarer jeg sgu bedre ene mand ved at klæbe landkort op...
Måske var det på tide at konkretisere nettet lidt. Lissom dele lortet lidt op - ikke? Nørderne for sig og realiteterne for sig. Fantasterne på sin hylde og de jordnære på en anden.
Hits, visioner og ønsketænkning præger internettet - ligesom det offentlige....\"postbudene scanner ind de rigtige steder - altså er vi dygtige\"....
Jubii\'s succes får mig til at brække mig af misundelse...
Jubii!!! - jeg har fundet en ny funktion i min indkøbte turbo-mus. Den jeg købte som ovenfor beskrevet...uden kugle og potentielle bussemænd...kun en svag raspen som af sand på en glasplade når man bruger den.....
Hvis jeg trykker på den midterste af de tre \"normale\" knapper (jeg tillader mig at ignorere de andre 32 knapper) så FORSTØRRES der et udsnit af skærmen...???!!! \"Turbo-screen - 16:9....\"
Har I nogensinde set eksperten.dk i 400%\'s forstørrelse? Hold da helt Orla, hvor ser det godt ud!!!
Tak for de fine indlæg som stadig kommer ind. Jeg lukker snart spørgsmålet.
Niels
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.