Avatar billede jkaad Nybegynder
18. marts 2005 - 21:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

K'et i København K

Jeg har et spørgsmål som ikke rigtig passer ind... Men er der nogen der kan svare mig på hvad K'et i København K står for???
Avatar billede kalp Novice
18. marts 2005 - 21:56 #1
K står for København og det blev for mange år siden tilnudt alle kredse i Købehavn at få et K efterfulgt af et nummer ind i deres navn. Dette blev gjort fordi der på et tidspunkt var langt over 30 kredse i København. Før vi blev til K8 hed vi, som sagt Ø4 hvilket stod for Østerbros 4. kreds. På samme måde hedder kredsene på Frederiksberg hhv. F1, F2 osv
Avatar billede jkaad Nybegynder
18. marts 2005 - 22:01 #2
Okay... Det lyder meget realistisk... Men hvorfor skriver man så ikke K4 osv når man sender et brev?? Ved du eventuelt hvor jeg kan læse nærmere om dette...?
Avatar billede kalp Novice
18. marts 2005 - 22:04 #3
Det der er copy & paste herfra... derfor de siger "hed vi"
http://fdfk8.dk/kredsen/index.php

men finder nok ikke mere der:) tror du skal grave ned i dk historie bøger:)
Avatar billede jkaad Nybegynder
18. marts 2005 - 22:05 #4
Jeg takker mange gange for hjælpen!!
Avatar billede kalp Novice
18. marts 2005 - 22:05 #5
Nu hedder kredsene i kbh noget lignende... København N, København NV

nord syd øst og vest:o) samt det imellem
Avatar billede norbert Nybegynder
18. marts 2005 - 23:15 #6
København K er som kalp siger den indre by - fra gamle dage, altså fra de gamle bymure som gik fra Nørreport og ned til Havnen - den gamle by. Nyhavn, Amalienborg, Toldbodgade, Store Strandstæde, Det kgl. Teater, Kgs. Nytorv ovs.
Blot som en indskudt sætning. Er selv født i Toldbodgade, på hjørnet af Nyhavn :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
18. marts 2005 - 23:17 #7
K'et i København K står faktisk for København, indre by.
Avatar billede Mathiesen Praktikant
13. april 2018 - 15:30 #8
Så i princippet er København C Jeg synes det er mærkeligt at de nye adresser ude på Magretheholmen også er i K. Det er mere København S for mig. Indre by er Købehavn K for mig.

https://cityo.dk/da/