Avatar billede dennism Nybegynder
25. marts 2005 - 09:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

HD går i PIO-mode

Jeg har et Asus ATA266 bundkort. For nylig fik jeg ny harddisk, men har haft problemer med min computer lige siden. Harddisken er en Maxtor 6B160P0. Min computer kører MEGET sløvt, og det er ikke løgn hvis jeg siger at det tager 2 minutter om at indlæse windows ved opstart. Jeg har fundet ud af, at harddisken kører i PIO-mode, men uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få den i DMA-mode.
Min harddisk er jumpet som master, jeg det er det grå IDE-kabel, som sidder deri. Da mit IDE-kabel er blåt i den ende som sidder på bundkortet (og bundkortet også er blåt der), går jeg ud fra at jeg har et 80-pins.
Jeg har geninstalleret windows nogen gange, men intet hjælper. Dog har jeg bemærket, at den MÅSKE først bliver langsom efter at SP2 bliver installeret - jeg kører WinXP.

Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt?
Avatar billede kenp Novice
25. marts 2005 - 09:18 #1
Står den til auto i bios? har du været inde i enhedsorinterigsen også sætte den til UDMA?
Avatar billede dennism Nybegynder
25. marts 2005 - 09:25 #2
Jeg har været inde og lege lidt derinde, men uden held. Kan du fortælle mig hvordan den skal indstilles i BIOS. Førhen stod den som AUTO, men jeg ændrede den så til følgende "User type HD", og har nu disse indstillingsmuligheder:

Translation method:
  LBA *
  LARGE
  Normal
  Match Partition Table
  Manual

Multi-sector Transfers:
  Disable
  2 sectors
  4 sectors
  8 sectors
  6 sectors
  16 sectors
  32 sectors
  Maximum *

Smart monitoring:
  Disabled *
  Enabled

pio mode:
  4*

Ultra DMA mode:
  6 *
  disabled

* angiver den aktuelle indstilling.
Avatar billede kenp Novice
25. marts 2005 - 09:38 #3
hvis det ikke er en udma 133 disk så skal du ihvertfald ikke sætte den til 6 i udma. men maks 5.
Men sæt den til Auto i bios.

Så går du i enhedsorienteringen, også finder du din harddisk kontroller og så folde den ud, vælg den primær controller, under avanceret kand u sætte den til udma hvis muligt.
Avatar billede dennism Nybegynder
25. marts 2005 - 09:40 #4
Den står på auto nu, men samtidig har den altid stået på UDMA hvis muligt!
Avatar billede dennism Nybegynder
25. marts 2005 - 09:48 #5
BIOS er desuden også opdateret.

Under IDE ATA/ATAPI-controllere har jeg noget der hedder "ALi M5229 PCI Bus Master IDE-controller". Det er ik den der ødelægger noget, vel?
Avatar billede shamanic Nybegynder
25. marts 2005 - 09:50 #6
dennism:
Jeg har haft samme problem, med at en harddisk kun kører i pio mode:

Det du skal gøre er at gå ind i enhedshåndtering, og fjerne den ide kanal som harddisken sidder på, det er enten:

Primær IDE-Kanal
Sekundær IDE-Kanal

Derefter genstarter du, og lader windows selv installere den ide-kanal du har fjernet. Det gør windows automatisk.
Avatar billede dennism Nybegynder
25. marts 2005 - 09:54 #7
shamanic >>

Dette har jeg prøvet nogle gange - og alle gange uden held! Det hjælper ikke på mit problem :(
Avatar billede shamanic Nybegynder
25. marts 2005 - 09:57 #8
hmm måske kunne der være noget galt med drevet?
prøv at hente maxtors eget program powermax

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.8db0c3d6932ced37294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads
Avatar billede dennism Nybegynder
25. marts 2005 - 10:11 #9
Når jeg forsøger at boote disketten, siger den: Cannot load DOS :(
Ved ik hvad det skal betyde..

Jeg kan iøvrigt se når min computer starter op, at min HD kører UDMA 6. Derfor må vi vel kunne konkludere at det er windows der laver fejlen!? Hvilket også passer med, at det først er sket efter installation af SP2.
Avatar billede shamanic Nybegynder
25. marts 2005 - 10:15 #10
Ja det er windows der laver fejlen, men jeg kan nok desværre ikke hjælpe mere, prøv ervt at kigge på microsofts side, og søg med "pio"
Avatar billede dennism Nybegynder
25. marts 2005 - 17:22 #11
Der er ik noget der hjælper..hvad kan jeg gøre?
Avatar billede dennism Nybegynder
28. marts 2005 - 19:37 #12
.lukker
Avatar billede dennism Nybegynder
28. marts 2005 - 19:42 #13