Avatar billede amphetamine Nybegynder
26. marts 2005 - 19:24 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Ny cpu?

Jeg har en maskine til mine forældre med dette bundkort, http://ecsusa.com/products/k7sem.html hvor der er (eller var) en 1800+.
Den satte jeg så over i en anden maskine og startede et spil om. Efter ca. 5 minutter gik maskinen i stå (lyden hakkede og billedet frøs) så jeg rebootede den - intet skete. Skærmen var i stand-by hele tiden og ca. hvert 5. sekund genstartede pc'en forfra. Satte så cpu'en over i mine forældres pc igen, samme problem med skærmen gik i stand-by og maskinen genstartede hvert 5. sekund, så jeg gætter på at det er en afbrændt cpu - er det korrekt?

I så fald skal jeg have en ny cpu osm skal passe i det gamle bundkort som der er link til øverst.
Jeg har kigget på en af de her 2 cpu'er:
Duron 1.8 - http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86951
Sempron 2200+ - http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109775

Vil en af de cpu'er virke med bundkortet? Kan der anbefales andre i samme prisklasse (ca. 300 til 350 kr.)? (findes der nogle steder endnu hvo der sælges 1800+ cpu'er?)

På forhånd tak.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. marts 2005 - 19:29 #1
Hvis cpu'en er brændt af bør den overhovedet ikke forsøge at starte.
Det lyder som om du ikke sætter køleren korrekt på og den derfor overopheder med det samme. Prøv lige at checke at du ikke vender køleren forkert. Den udfasede kant i køleren skal vende mod den ophøjede kant på soklen. Og så en ganske lille smule kølepastat på kernen før du sætter køleren på.
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. marts 2005 - 19:32 #2
En af samme slags ville nok ikke være af vejen da det er et meget forældet bundkort du har med at gøre.
og ja, inde på www.edbpriser.dk sælger de stadig 1800+ CPU´er
Det kan godt tænkes at CPU´en er brændt af hvis den ikke virker i nogen af PC´erne, det er svært at svare på når du endnu ikke har prøvet med en anden.
Avatar billede amphetamine Nybegynder
26. marts 2005 - 19:35 #3
tonnybrandt: Jeg har afmonteret den et par gange, og tilmed prøvet en anden køler - samme problem.

des 84: Kan ikke finde en 1800+ derinde

Men vil en af de cpu'er jeg har kigget på passe, uden problemer?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. marts 2005 - 19:41 #4
Mht en ny cpu, så tror jeg at begge cpu'er vil virke sammen med bundkortet, idet jeg selv har prøvet at sætte en semprom 2600+ på et gammelt k7s5a bundkort der ikke understøtter 333mhz fsb. Computeren kunne køre, men selvfølgelig med nedsat hastighed, da bundkortet jo ikke kunne komme op på 333 mhz fsb men istedet kørte 266 mhz.

Der er ihvertfald en 2000+ derinde med 266 mhz fsb:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=10858
Avatar billede amphetamine Nybegynder
26. marts 2005 - 20:00 #5
tonnybrandt:
Så hvis jeg køber den Sempron vil den sagtens virke, men bare ikke køre ved normal 2200+ hastighed? (1.5GHz)

Hvis den får 133 mhz, hvilken hastighed vil den så have?
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. marts 2005 - 20:01 #6
Ja, det er netop det med den nedsatte hastighed der skal kigges på, for det er ren spild at bruge penge på en cpu der ikke yder det den kan.
ville nok anbefale Duron 1.8 GHz (Model 8) til 318 kr.
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. marts 2005 - 20:02 #7
hastigheden på CPU`en vil gå ned til den højeste hastighed bundkortet understøtter.
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. marts 2005 - 20:03 #8
Derfor også denne Duron da den kører 266 Mhz.
Det ville være mest fornuftigt i forhold til økonomi og ydelse.
Avatar billede amphetamine Nybegynder
26. marts 2005 - 20:04 #9
Okay, så det ville være bedst at tage Duron'en? Hvor langt vil den gå ned, hvis den kun får de 133 mhz?
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. marts 2005 - 20:07 #10
Så vil den jo så gå ned og køre med 133 Mhz.
Men da der ikke kan købes nogle 133 Mhz mere, så vil jeg anbefale Duronen ja.
Avatar billede amphetamine Nybegynder
26. marts 2005 - 20:08 #11
des 84: Jeg mente, hvor hurtigt vil den 1.8 GHz Duron så køre, når den får 133 istedet for 266?
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. marts 2005 - 20:13 #12
Det tør jeg ikke sige da jeg ikke kender regnestykker dertil.
Men min fornuft siger mig at den måske vil skære ned på 1.5 eller deromkring, hvis den overhovedet skærer ned.
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. marts 2005 - 20:13 #13
en 1800+ kører jo også kun 1533 Mhz så vidt jeg husker
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. marts 2005 - 20:31 #14
Duronen vil køre med dens normale hastighed idet bundkortet understøtter 133 mhz fsb, (hvilket er det samme som benævnes 266 mhz fsb) som duronen kræver

Sempron'en vil køre med let nedsat hastighed, og det er den procentvise forskel mellem 166 og 133 (333 og 266), altså noget i retning af 20 % langsommere end normal hastighed for den. Men stadig hurtigere end den 1800+ som sad i før.
Avatar billede amphetamine Nybegynder
29. marts 2005 - 18:50 #15
Har lige købt et k7s5a, 1800+ inkl. køler og et gf2 for 350 kr. af en ven, hvilket er udemærket til den pc der skal køre - ellers tak for hjælpen.
Avatar billede amphetamine Nybegynder
29. marts 2005 - 18:52 #16
tonnybrandt og des_84, gider i lige lave et svar? Syntes i skal dele pointsene fordi i gad bruge jeres tid :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. marts 2005 - 18:57 #17
Her kommer et svar, så :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 16:03 #18
Kan spørgsmålet lukkes ?
Avatar billede amphetamine Nybegynder
17. april 2005 - 16:06 #19
Kan det godt ja :)
Havde helt glemt spørgsmålet, og siden des_84 ikke har svaret får du bare hans del også.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 16:18 #20
Så siger jeg mange tak for point :)