Avatar billede autohh Nybegynder
03. april 2005 - 19:32 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Html valid

Hey Eksperten.dk

har min side men den er ikke så god i firefox. nogen der kan gøre så det ser ordenligt ud?

http://frip.dk/ghostweb/test/test/index.htm
sådan ser den ud. har testet i IE, hvor den ser fin ud
men i Fire Fox, bliver begge frames skubbet til venstre nogen der kan hjælpe ?

kode:

<center>
<title>Community</title>

<body background="grafik/bg.bmp">

<table width="640" height="480" border="0" background="grafik/design2.GIF">

<td><br><br><br>        <iframe src="sider/main.htm" name="main" width="250" height="280" frameborder="0" valign="top" scrolling="auto"></iframe>
<p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <font face=verdana size=1 color=black>
<font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp; </font>
<a target="main" href="sider/main.htm"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Forside</font><font size="1">
- </font>
<a target="main" href="system/opret.asp"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Opret</font><font size="1">
- </font>
<a target="main" href="system/login.htm"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Login</font><font size="1">
- </font>
<a target="main" href="sider/regler.asp"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Regler</font><font size="1"> </font>
</td>
<td><br><br>  <iframe src="sider/nyhed.htm" name="news" width="260" height="150" frameborder="0" valign="top" scrolling="auto"></iframe></b></a><br><br><br></td>
<tr>
<td> </td>
</tr>
<tr>
<td>
<font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</font></td>
</tr>
</table>

</center><style>
a:link {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:visited { color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:hover {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:active {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }

</style>

<div style="position: absolute; top: 0; right: 0;">
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2005 - 19:35 #1
<ole>

Begynd med at skrive et HTML-dokument ... ellers kan du slet ikke regne med noget somhelst.
Et HTML-dokument, _skal_ bl.a. indeholde en DTD, et HTML-element, et HEAD-element og et BODY-element. Derudover sakl der i HEAD-elementet angives charset og en dokument-titel

/mvh
</bole>
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 19:36 #2
lære html måske ?-)

En html side er bygget op sådan her:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="da" xml:lang="da">
  <head>
    <title>Community</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
  </head>
  <body>
  indhold her
  </body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2005 - 19:39 #3
alister_crowley >> Det er ikke et HTML-dokument, men et dårligt XHTML-dokument. Du bruger bl.a. en forkert 'Content-Type' meta ... og så er XHTML, som du ved, temmelig ubrugelig på WWW endnu.
Lidt sært, du insisterer på at pushe dårlig kode, når du nu ved bedre. Spørgeren spørger netop om valid HTML-kode
Avatar billede autohh Nybegynder
03. april 2005 - 19:40 #4
http://frip.dk/ghostweb/test/test/index2.htm

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="da" xml:lang="da">
  <head>
    <title>Community</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
  </head>
  <body>
  <body background="grafik/bg.bmp">

<table width="640" height="480" border="0" background="grafik/design2.GIF">

<td><br><br><br>         <iframe src="sider/main.htm" name="main" width="250" height="280" frameborder="0" valign="top" scrolling="auto"></iframe>
<p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <font face=verdana size=1 color=black>
<font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp; </font>
<a target="main" href="sider/main.htm"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Forside</font><font size="1">
- </font>
</font>
<a target="main" href="news/index.asp"><font size="1">
<font face=Verdana size=1 color=black>
News</font><font face=verdana size=1 color=black>
- </font> </font>
<font face=verdana size=1 color=black>
<a target="main" href="system/login.htm"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Login</font><font size="1">
- </font>
<a target="main" href="sider/regler.asp"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Regler</font><font size="1"> </font>
</td>
<td><br><br>   <iframe src="sider/nyhed.htm" name="news" width="260" height="150" frameborder="0" valign="top" scrolling="auto"></iframe></b></a><br><br><br></td>
<tr>
<td> </td>
</tr>
<tr>
<td>
<font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</font></td>
</tr>
</table>

</center><style>
a:link {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:visited { color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:hover {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:active {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }

</style>

<div style="position: absolute; top: 0; right: 0;">
  </body>
</html>

blev det ikke ligefrem bedere af,sry :(
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 19:41 #5
du har 2 x <body>

  <body>
  <body background="grafik/bg.bmp">
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 19:42 #6
Og brug dette her doctype istedet, så bliver olebole glad :)

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2005 - 19:44 #7
Ja, alister ... det andet er jo direkte invalid kode - da du efterfulgte din DTD med en meta, der laver koden om til HTML.

autohh >> Prøv at validere koden på W3C. Den er fyldt med helt elementære HTML-fejl
Avatar billede autohh Nybegynder
03. april 2005 - 19:45 #8
hmm

får 2tal fejl nu ;)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="da" xml:lang="da">
  <head>
    <title>Community</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
  </head>
  <body>
  <background="grafik/bg.bmp">

<table width="640" height="480" border="0" background="grafik/design2.GIF">

<td><br><br><br>         <iframe src="sider/main.htm" name="main" width="250" height="280" frameborder="0" valign="top" scrolling="auto"></iframe>
<p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <font face=verdana size=1 color=black>
<font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp; </font>
<a target="main" href="sider/main.htm"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Forside</font><font size="1">
- </font>
</font>
<a target="main" href="news/index.asp"><font size="1">
<font face=Verdana size=1 color=black>
News</font><font face=verdana size=1 color=black>
- </font> </font>
<font face=verdana size=1 color=black>
<a target="main" href="system/login.htm"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Login</font><font size="1">
- </font>
<a target="main" href="sider/regler.asp"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Regler</font><font size="1"> </font>
</td>
<td><br><br>   <iframe src="sider/nyhed.htm" name="news" width="260" height="150" frameborder="0" valign="top" scrolling="auto"></iframe></b></a><br><br><br></td>
<tr>
<td> </td>
</tr>
<tr>
<td>
<font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</font></td>
</tr>
</table>

</center><style>
a:link {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:visited { color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:hover {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:active {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }

</style>

<div style="position: absolute; top: 0; right: 0;">
  </body>
</html>
Avatar billede autohh Nybegynder
03. april 2005 - 19:46 #9
olebole, nu er det sådan jeg ikke er så god til det der :S hvordan finder jeg w3c?
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2005 - 19:47 #10
http://validator.w3.org/

- og så skriv dette i toppen i stedet:
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
... osv, osv ...
Avatar billede autohh Nybegynder
03. april 2005 - 19:52 #11
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 19:54 #12
Den kode du validere ser jo sådan her ud:

<center>
<title>Community</title>

<body background="grafik/bg.bmp">

<table width="640" height="480" border="0" background="grafik/design2.GIF">

<td><br><br><br>        <iframe src="news/" name="main" width="250" height="280" frameborder="0" valign="top" scrolling="auto"></iframe>
<p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <font face=verdana size=1 color=black>
<font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp; </font>
<a target="main" href="news/"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Forside</font><font size="1">
- </font>

</font>
<a target="main" href="system/opret.asp"><font face="Verdana" size="1">Opret</font><font face=verdana size=1 color=black>
- </font>
<font face=verdana size=1 color=black>
<a target="main" href="system/login.htm"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Login</font><font size="1">
- </font>
<a target="main" href="sider/regler.asp"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Regler</font><font size="1"> </font>
</td>
<td><br><br>  <iframe src="sider/nyhed.htm" name="news" width="260" height="150" frameborder="0" valign="top" scrolling="auto"></iframe></b></a><br><br><br></td>

<tr>
<td> </td>
</tr>
<tr>
<td>
<font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</font></td>
</tr>
</table>

</center><style>
a:link {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:visited { color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:hover {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:active {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }

</style>

<div style="position: absolute; top: 0; right: 0;">
Avatar billede autohh Nybegynder
03. april 2005 - 19:54 #13
ja.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 19:55 #14
hov, havde overset 2-tallet, sorry

Den ser sådan her ud:

<center>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
  <head>
    <title>Community</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
  </head>
  <body>
  <background="grafik/bg.bmp">

<table width="640" height="480" border="0" background="grafik/design2.GIF">

<td><br><br><br>        <iframe src="sider/main.htm" name="main" width="250" height="280" frameborder="0" valign="top" scrolling="auto"></iframe>
<p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <font face=verdana size=1 color=black>
<font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp; </font>
<a target="main" href="sider/main.htm"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Forside</font><font size="1">
- </font>
</font>
<a target="main" href="news/index.asp"><font size="1">
<font face=Verdana size=1 color=black>
News</font><font face=verdana size=1 color=black>

- </font> </font>
<font face=verdana size=1 color=black>
<a target="main" href="system/login.htm"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Login</font><font size="1">
- </font>
<a target="main" href="sider/regler.asp"><font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">Regler</font><font size="1"> </font>
</td>
<td><br><br>  <iframe src="sider/nyhed.htm" name="news" width="260" height="150" frameborder="0" valign="top" scrolling="auto"></iframe></b></a><br><br><br></td>
<tr>

<td> </td>
</tr>
<tr>
<td>
<font color="#000000" size="1"
        face="Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</font></td>
</tr>
</table>

</center><style>
a:link {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:visited { color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:hover {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }
a:active {  color: black; text-decoration: none; font-weight: none; }

  </style>

<div style="position: absolute; top: 0; right: 0;">
  </body>
</html>
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 19:56 #15
fra toppen:

<center>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
  <head>
    <title>Community</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
  </head>
  <body>
  <background="grafik/bg.bmp">

1. Du har <centeR> før doctype , tænk lige over det ..
2. <background="grafik/bg.bmp"> , den html kommando findes altså ikke.

osv.. mange fejl nedaf.
Avatar billede autohh Nybegynder
03. april 2005 - 19:57 #16
kun blevet værrer fra da vi startet ;)

http://frip.dk/ghostweb/test/test/index2.htm

nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2005 - 19:58 #17
Du må prøve at lære noget fuldstændig grundlæggende HTML. Prøv at købe et hæfte på en tank eller togstation. Det er helt basale fejl, så det giver mere mening at læse lidt om det først  :)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 19:59 #18
"nogen der kan hjælpe ?" næ, vi hjælper jo allerede :)

Tror du skal sætte dig ned, lære lidt HTML og CSS først, og så kode hele siden forfra, det er vist lettest.

Kan anbefale http://w3schools.com/ , de har nogle glimrende tutorials.
Avatar billede autohh Nybegynder
03. april 2005 - 20:01 #19
spurgte ikke efter at lære html :) spurgte om i ikke kunne hjælpe med at rette fejlene ;)
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2005 - 20:05 #20
Formålet med Eksperten er 'Hjælp til selvhjælp'. Det er det, vi gerne vil yde ... men det kræver jo, man selv kan lidt.
At rette fejlene, betyder i dette tilfælde: "At skrive et helt nyt dokument". Der er kun få huller mellem fejlene.
Derfor er det bedste råd, du kan få, at lære noget HTML  :)
Avatar billede autohh Nybegynder
03. april 2005 - 20:07 #21
ok. læg svar ligemget så. var ikke meningen det skulle være "selvhjælp" skulle være så folk ville hjælpe med de fejl der nu var., !
Avatar billede olebole Juniormester
03. april 2005 - 20:13 #22
Undskyld, jeg fik vist ikke forklaret mig tydeligt nok:
Selvhjælp er netop, hvad vi gerne vil yde ... men det kræver, man selv kan en lillebitte smule.
Ellers hjælper vi dig jo ikke til at hjælpe dig selv. Tværtimod, så laver vi bare en færdig løsning til dig. Det kan vi skam også - men så foregår det et andet sted og under helt andre forhold.

Det er det, vi laver, når vi ikke har fri og hjælper på Eksperten  ;o)
Avatar billede autohh Nybegynder
04. april 2005 - 08:16 #23
Lyder fint ;)

bare sæt et svar ole og alister :)
Avatar billede autohh Nybegynder
20. maj 2005 - 18:58 #24
nu har det stået der i over en mrd i skal sætte svar, nu sætter jeg selv et..