Avatar billede alizweb Nybegynder
13. maj 2005 - 00:57 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Èt år med AMD (strøm pris)

Jeg er en glad computer ejer (AMD i dette tilfælde), der overvejer at anligge mig en server.
For at kunne få en server, må jeg kassere min nuværende desktop og bruge den som server.
Derfor også købe en ny, som skal fungere som desktop.

Min nuværende desktop er en AMD 1800 med et MSI kt333 ultra morbræt, med en 160gb harddisk.

Mit spørgsmål er nu:
Hvor meget vil det cirka komme til at koste pr. år (eller uge, eller måned om i kan og vil fortælle mig det) at have sådan en server stående 24/7.

Jeg har opgiver motherboard, processor og hdd da jeg gik udfra det var de mest relevante komponenter for dette spørgsmål.

Mvh. Rasmus

Ps. ved godt priser på strøm er forskellige, men jeg søger et cirka svar. På forhånd tak.
Avatar billede mahuni Nybegynder
13. maj 2005 - 01:06 #1
Jeg tror det er strømforsyningen der er vigtig, den er sikkert 250 eller 300 watt
Avatar billede mahuni Nybegynder
13. maj 2005 - 01:07 #2
Så vil den bruge 6,4 kWh per døgn, det er knap 10 kr...

Eller, det lyder sgu lidt usandsynligt, håber der er nogen der kan rette/bekræftige mig
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
13. maj 2005 - 01:29 #3
Du skal regne med, at cpu'en bruger ca. 60-65 watt (det kommer an på præcis hvilken cpu, det er), harddiskene bruger ca. 5 watt stykket, og så ryger der også noget til blæsere, diskdrev, optiske drev, evt. grafikkort, netkort og andre sager.

Hvis du skærer så meget overflødigt væk, som muligt, f.eks. fjerner diskettedrev, optiske drev og grafikkort, kan du sikkert nå ned på 80 watt.

24 timer * 365 dage = 8760 timer

80 watt * 8760 timer / 1000 = 700,8 KWH

Lad os sige, at en KWH koster ca. 1,75 kr, så kommer en server i døgndrift til at koste ca.

700,8 KWH * 1,75 kr = 1226,40 kr
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. maj 2005 - 01:29 #4
Hvis den kun skal bruges som server, og ikke andet, så er der kun bundkort, CPU, RAM, grafikkort og harddisk der bruger strøm, og det vil kigge i nærheden af 100 -120 W, og det giver Ca. 2,5 kWh/døgn. Du kan jo styre den remote fra en af de PC'er der sidder på netværket.

Strømforsyningens effekt, er det maximale der kan forventes af den, og ikke et udtryk for hvor meget din PC "sluger"
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. maj 2005 - 01:30 #5
Det var vi da sådant set meget enige om  ;-)
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
13. maj 2005 - 01:30 #6
mahuni - at en strømforsyning er på 300 watt betyder heldigvis ikke, at den leverer 300 watt. Den leverer kun, hvad der skal bruges, og det bestemmer komponenterne i dyret. ;)
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
13. maj 2005 - 01:31 #7
dragonknight - igen var vi enige :D
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. maj 2005 - 01:35 #8
;-)
Avatar billede thov Forsker
13. maj 2005 - 01:36 #9
En af strømslugerne er almindeligvis grafikkortet, men her kan man nøjes med et minimum. Skærmen kan vel slukkes, så forbruget ender sandsynligvis på 100-150W.
Man kan låne Wattmetre, jeg kan bare ikke huske hvor - Jeg har min egen, købt i Netto for en slik.
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
13. maj 2005 - 02:25 #10
Elbutikker (?!) har wattmetre til udlån.

thov - Et grafikkort er jo strengt taget ikke nødvendig i en server. Man har jo efterhånden et hav af muligheder til fjernadministration - både grafiske og tekstbaserede løsninger. ;)

alizweb - Jeg vil lige tilføje, at hvis du er tilfreds med din nuværende computer og ikke har brug for flere kræfter i den, så kan en mere økonomisk server sagtens sættes sammen for et fornuftigt beløb.
Dette bundkort f.eks. er inkl. processor og det er meget økonomisk og indeholder alt, hva der skal til (bortset fra ram og harddisk): http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94929
Du vil måske kunne spare 15-20% i forhold til mit ovenstående overslag med en mini-itx løsning.

Så det vil klart være værd at overveje ;)
Avatar billede mahuni Nybegynder
13. maj 2005 - 10:42 #11
Rigtigt, mig der tog fejl...
Avatar billede alizweb Nybegynder
13. maj 2005 - 10:42 #12
Tak for de mange svar.
Det er utroligt med eksperten, nogle gange får man et hav af svar på ingen tid, og andre gange får man aldrig noget :)
Men sådan er det vel.

Angående rasmusbg's indlæg omkring et hardware skift, så lyder det da som noget man burde overveje, men problemet er jo at jo så vil ligge inde med en masse hardware jeg ikke skal bruge til noget :)
Men som sagt er det da en sag man klart bør overveje.

1226 kroner pr. år er da også en en pris der er værd med at tage med :/

thov og rasmusbg, er det muligt at starte en computer uden grafikkort? for jeg har ikke tænkt mig at serveren skal stå med sin egen skærm, tastetur og mus, men kan den HELT leve uden grafikkort, og stadig fungere?

dragonknight -> Lig et svar?
Avatar billede dmcn Praktikant
13. maj 2005 - 10:46 #13
Nogen bundkort tillader dig at boote uden grafikkort i, mens andre ikke kommer til POST uden.

Mht. overskydende hardware kan du jo sælge det du har nu på dba.dk og få penge til ITX-løsningen. Den vil jeg også anbefale, hvis du kan leve uden for mange udvidelsesmuligheder. Alternativt dukker der ofte gamle (dual-CPU) server-bundkort op i diverse nyhedsgrupper o.l., som du kan få til en 500 kr. De består oftest af et "ægte" serverbundkort med (2 * )500 MHz P3-CPU'er eller noget lignende, og er alt rigeligt til hvad du ønsker.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. maj 2005 - 10:48 #14
Gerne  ;-)

De bundkort jeg kender til,brokker sig, hvis de ikke har et grafikkort. Det bundkort som  rasmusbg linker til, kender jeg desværre ikke.
Det kan jo være et rigtig gammel grafikkort, som ikke bruger strøm.
Skærm behøver du ikke, da den kan fjernstyres fra en Pc i netværket.
Avatar billede alizweb Nybegynder
13. maj 2005 - 10:53 #15
Hvad er der så specielt ved en ITX løsning, og der vil ikke være nogle problemer ved f.eks at køre en debian server på den, i stedet for alm. ATX.
Avatar billede dmcn Praktikant
13. maj 2005 - 10:57 #16
Et ITX-motherboard/CPU er bygget til at forbruge så lidt strøm som muligt for ikke at blive for varm til de små køleløsninger de bygger på. Samtidig er de lavet til at være så små som muligt, så du kan få dig en server, der principielt set kan bygges ind i en skotøjsæske og stå i et hjørne uden mere end en enkelt blæser kørende.
Avatar billede dmcn Praktikant
13. maj 2005 - 10:57 #17
http://five.nocrew.org/via/debian.html har lidt info om at installere Debian på Mini-ITX. Google har langt mere. :)
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
13. maj 2005 - 11:05 #18
Lidt mere extravagante eksempler på, hvad man kan gøre med mini-itx: http://www.mini-itx.com/projects.asp

Læg specielt mærke til denne: http://www.mini-itx.com/projects/cluster/

Det lille cluster består af 12 Via Epia V8000 boards, og det skulle, ifølge ham, der har bygget det, trække ca 200 watt ved max belastning ;)
Avatar billede alizweb Nybegynder
13. maj 2005 - 13:13 #19
Det sidste jeg lige er usikker på er mini-itx og derved VIA's evne til at drive en server. Hvordan er den?
Har planer om SSH, Apache (php og mysql) og måske ftp.
Hvordan er det, vil den gå helt ned, hvis det kun er 800 mhz, eller er det en powerful satan?
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
13. maj 2005 - 13:20 #20
Det vil sagtens kunne køre på et VIA EPIA ML8000A - selvfølgelig vil det ikke kunne trække sites med mange hits. Men det vil være rigeligt til almindelig privat brug.
Avatar billede dmcn Praktikant
13. maj 2005 - 13:22 #21
Hvor meget belastning forventer du? :)
Jeg har en K7 700 MHz stående, der fungerer som web/FTP/fil-server. Den klarer snildt at drive mit eget site samt lidt andet, at servere musik til mine maskiner rundt omkring i hytten samt at køre en P2P-klient uden at blive det mindste forpustet. Jeg har endda overvejet at nedgradere til en P2 400 for at kunne mindske støjen fra CPU-blæserne lidt. :)
Avatar billede alizweb Nybegynder
13. maj 2005 - 13:27 #22
Jeg vil nok hoste en personlig side, samt en side der har cirka 20-30 hits hver dag.

men K7 er vel AMD?
Avatar billede dmcn Praktikant
13. maj 2005 - 13:30 #23
Ja, det er det - den fungerer aldeles glimrende, hvis det ikke lige var for de 2 * 40 mm blæsere, der sidder på CPU'en og larmer med 7000 RPM.

Til dit formål er en VIA alt rigeligt. :)
Avatar billede alizweb Nybegynder
13. maj 2005 - 13:34 #24
okay... Tusind tak for de gode svar...
Hvor mange point vil i have?

n0rmality, giv et svar.
Avatar billede dmcn Praktikant
13. maj 2005 - 13:35 #25
Jeg springer over - spørgsmål jeg finder interessante, vil jeg ikke have "betaling" for at besvare. :)
Avatar billede dmcn Praktikant
13. maj 2005 - 13:36 #26
Og mht. den hardware du overvejer at skrotte for VIA'en - jeg er gerne aftager. ;)
Avatar billede alizweb Nybegynder
13. maj 2005 - 13:47 #27
Okay... det skal jeg da overveje...
Hvor meget står sådan noget i?
Jeg skal ikke sælge lige nu, så går lige noget tid først, men det var da en god ide.

hvis du har lyst til at svare på flere spørgsmål, så ville det da være dejligt.
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
13. maj 2005 - 13:47 #28
alizweb - det er ikke et spørgsmål om, hvor mange point vi vil have, men et spørgsmål om, hvad du synes hjælpen er værd. :)
Avatar billede alizweb Nybegynder
13. maj 2005 - 13:51 #29
Hjælpsomheden var over middel :o)
Avatar billede alizweb Nybegynder
14. maj 2005 - 02:33 #30
Jeg har oprettet endnu en tråd om ITX, hvor i burde kunne komme med en masse godt input.
http://eksperten.dk/spm/617703 - Hvis i er intereserrede?!?!?