Avatar billede bragger Juniormester
16. maj 2005 - 03:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

VHS til DVD - uden tab af kvalitet

Hvordan får jeg hurtigst muligt overført mine VHS tiol DVD i den bedst mulige kvalitet. Det SKAL ske via PC.
Har indkøbt Adaptec video-in kort og en videostabilizer, så Disney også kan blive back-up'et, samt scart output
... og har så prøvet med Sonic's myDVD (medfølgende kortet)

Problem: Tager en hulens tid: først overspilningen, siden vil den absolut konvertere MPEG. Da jeg skal til DVD vil jeg helst lave en VOB - måske det ikke kan lade sig gøre? Måske det ER MPEG, der bruges til VOB?
Kvaliteten er ikke for god med tilfælde af JPEG/MPEG "firkanter" med krims-krams i og små "hak" i filmen. (ikke flydende).
Lyden er 2-3 skeunder bagefter filmen (skal lydkabler i lydkortets indgange istedet for videokortets?)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. maj 2005 - 08:33 #1
Hvor kraftig er din PC?
Avatar billede bragger Juniormester
16. maj 2005 - 11:10 #2
Pentium4 2,8Ghz med 1 Gb Ram
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. maj 2005 - 07:05 #3
hvad er dit TV kort for et, det lyder underligt at den maskine ikke skulle kunne følge med, bruger selv en mindre maskine, den kan klare en god kvalitet af billede, men lyden (via lydkort) glider ud af sync når jeg optager mere end 30 minutter!
Avatar billede bragger Juniormester
17. maj 2005 - 13:43 #4
Adaptec PCI AVC 2010, til cirka kr. 1.000,-
Så jeg mente også jeg var rigeligt "i land"

Måske er det det medfølgende program Sonic MyDVD?
Måske det er under brændingen?
Måske det er under "decodningen" ( hvad der så end sker dér?!) ?
...?...?...?
Jeg er noget i vildrede!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. maj 2005 - 15:06 #5
Er problemerne der også når du afspiller fra harddisk, eller brænder du direkte på DVD? Jeg kender ikke MyDVD, men jeg skal lige se hvad jeg kan finde ud af!
Avatar billede bragger Juniormester
18. maj 2005 - 08:41 #6
Hej James - tak for din tid.
Jeg har lige skrevet andet steds følgende, så jeg tillader mig lige at kopiere det omend det er på engelsk.

Info:
Macrovision works in up to 4 layers and then again in 2 versions. That also means, that a videotape can be more or less protected - up to 4 times. (Don't ask about the details I just got them from an engeneer yesterday.)
Little protection (1-2 layers) is cheaper for the company etc.
"Toy Story 2" (1999) gave a lack in the sound of 12 seconds.
"Jungle cubs Monkey Business" (1997) gave none!
Both of them is copyprotected

Jeg har fået hakkerne væk (Jpeg-firkanterne) ved at skifte batteriet i "Videostabilizer". Pinligt, men det lå i kassen med nye batterier.

Jeg har fået anbefalet at brug NanDub til at syncronisere lyden med i de tilfælde hvor den forrykker sig.

Endelig har jeg talt med Videostabilizer.dk og lavet test fra video til video (han sagde, at den ikke var lavet til overførsel til PC, hvilket jeg ret sikkert har læst et sted inden jeg købte den...) Resultatet var ENDNU værre. Nærmest dobbeltbillede/meget sløret. Så nu ryger kræet retur til en ombytning.

Enden på denne lange historie er nu, at jeg forhåbentlig får noget der virker og KUN har ét problem tilbage  det oprindelige: Hvilket program kan overføre video i rå form til PC'en, redigere i de rå data og så her efter overføre til vob/DVD?
Sonics MyDVD overfører og koder så til Mpeg. Mpeg kan herefter redigeres, men skal her efter kodes til DVD ved brænding

Pyyha... er du med endnu?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. maj 2005 - 10:13 #7
ja jeg er med.

Nero burning rom kan brænde MPeg til DVD.
Avatar billede bragger Juniormester
19. maj 2005 - 16:16 #8
Det er præcis det jeg vil ungå: VHS - MPEG - MPEG- VOB = 2 x kodning
Jeg vil have VHS - råfil - VOB
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. maj 2005 - 17:51 #9
hvis jeg ikke er helt galt afsporet, så er en vob fil en MPEG fil!

En Rå fil vil fylde utroligt meget, meget mere end en DVD.
Avatar billede bragger Juniormester
23. maj 2005 - 01:47 #10
Ja du må undskylde, men jeg er altså ret ny til det her.

Jeg tror du har ret!
(http://www.davk.dk/index.php?module=ContentExpress&func=display&ceid=9)

Men der ligger jo bare ikke fysisk en Mpeg-2 på DVD'en. Der ligger Vob-filer, så en eller anden omforming er der vel sket? Eller?
Jeg er ikke så bange for filstørrelser (kr. 899,- for 250GB harddisk i denne uge!! Jeg vil bare gerne undgå at køre flere komprimeringer oven i hinanden, da VHS jo ikke har en sublim kvalitet i forvejen.
Jeg kan jo se, at VHS'en bliver kørt ind (i rå format? Og hvorhen?). Når båndet stopper, kodes der til mpeg2. Hvis jeg så vil lave en DVD, kodes(?) der igen. Der sker i hvert fald noget i ret lang tid.
Avatar billede fuglen1 Novice
27. maj 2005 - 14:50 #11
vob filer er mpeg2

De bedste er optage iavi med et højkvalitets codec.
Fjerne det støj der skal cvæk og andre ting. og til sidt konvertere til mpeg2 og lave dvden

Nu optager jeg selv vhs bånd i mpeg2 og redigere i avi format
Avatar billede bragger Juniormester
01. juni 2005 - 15:32 #12
OK - VOB = Mpeg2 uden at man kan se det, så der sker altså ingen komprimering af materialet, når mpeg2-filen konverteres til DVD og dermed til VOB - som jeg forstår det. Eller er det forkert?

"fuglen1", du skriver at AVI er bedst til optagelse og redigering, for så at komprimere til mpeg2/VOB. hvordan gør jeg det? og hvorfor gør du selv tilsyneladende det modsatte?
Avatar billede dksms Nybegynder
07. juni 2005 - 15:44 #13
Prøv at kigge lidt på denne her guide http://www.dvdrip.dk/search.php?query=&topic=11