Avatar billede dcheng Novice
20. maj 2005 - 14:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

index hvad er det?

Hej eksperter.

Jeg har fået at vide at man kan optimere databasen ved at bruge index, og få sine mysql forespørgelser til at gå 1000% hurtigere. Jeg bruger PHP til programmerings sprog. og jeg bruger kunde WHERE forespørgelser.

Hvordan gøres dette rigtigt. Jeg har phpmyadmin til at redigere i databasen.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2005 - 15:29 #1
Du sætter et index på de felter som du bruger i en WHERE condition.

Hvis:

... WHERE xfelt = $x

så bør du have index på xfelt
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2005 - 15:29 #2
der bør være en checkbox i PHPMyAdmin til det
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2005 - 15:30 #3
det fungerer ligesom i en bog

uden index til sidst i bogen er du nødt til at bladre alle 400 sider
i dein database bog igennem for at finde noget om index

med index til sidst slår du op i det og ser at index er beskrevet på
side 237 og så hopper du direkte dertil
Avatar billede dcheng Novice
20. maj 2005 - 15:46 #4
fx.
SELECT * FROM varer WHERE varegruppe='ting'

Så skal varegruppe altså vælges som index?
og skal indexnavnet være noget bestemt?
Avatar billede andy Nybegynder
20. maj 2005 - 15:49 #5
Google og i dette tilfælde mysql.com er din ven :-)

Læs om hvordan MySQL anvender indexes på http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/mysql-indexes.html

Du kan bruge EXPLAIN foran din SELECT queries, for at få information om hvordan din query vil blive eksekveret. EXPLAIN fortæller dig bl.a. om MySQL vil benytte et eller flere af dine indexes ved den pågælden query. Brug derfor EXPLAIN når du skal optimere dine queries. Læs om EXPLAIN på http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/explain.html

Du kan læse om flere optimeringstips på http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/tips.html
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2005 - 15:56 #6
varegruppe skal ikke vælges som index - der skal sættes et index på varegruppe

navnet på indexet betyder ikke noget
Avatar billede dcheng Novice
20. maj 2005 - 16:39 #7
Hmm kan du lige forklare den?

Evt. hvor jeg skal trykke.
http://www.chengonline.dk/1.JPG
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2005 - 18:04 #8
du klikker bare på lynet ud for de felter der skal have index
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2005 - 18:04 #9
du kan så se det blive tilføjet nede under index
Avatar billede arne_v Ekspert
20. maj 2005 - 18:04 #10
og et svar