Avatar billede lrp Nybegynder
21. maj 2005 - 16:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed ved deling af internetforbindelse

Hej Eksperter.

Vi skal - som så mange andre - til at dele en internetforbindelse i vores boligforening.

Kablerne er trukket og stikkene sat op - spørgsmålet er så bare, hvad vi skal have indkøbt af netværksudstyr.

Vi har KUN brug for at dele selve internetforbindelsen - vi har ikke brug for at kunne se hinandens computere, ligesom der heller ikke skal være nogen servere på netværket. Hver enkelte husstand skal helst opleve, at han/hun er "isoleret" på netværket (bortset fra at der er hul igennem til internet) - det må vel også være det sikreste for at undgå spredning af virus mv.?

Kan det lade sig gøre - og hvilket udstyr skal vi i givet fald indkøbe?

Spørg endelig, hvis der er noget jeg skal uddybe nærmere.
Avatar billede leif Seniormester
21. maj 2005 - 17:43 #1
Hvis de enkelte hustande ikke må se hinanden skal I have fat i nogen switche med vLan, så I kan skille hustandene fra hinanden !

Der kunne http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF05a/23495-23499-23499-23499-12086714-12086716.html være et bud !

Hvor mange hustande snakker vi om ?

Husk at Boligforeningen står til ansvar hvis der bliver lavet noget forbudt fra forbindelsen ! Med mindre I har udstyr der logger præcis hvad hustand laver !
Avatar billede lrp Nybegynder
23. maj 2005 - 08:37 #2
Vi er kun 10 husstande. Så switchen behøver sådan set kun at have 12 porte...
Avatar billede lrp Nybegynder
23. maj 2005 - 09:15 #3
Jeg kan forstå, at jeg skal have en switch, der understøtter vLan. Er der andet jeg bør tage højde for i mit valg af switch?
Avatar billede leif Seniormester
23. maj 2005 - 11:22 #4
Umiddelbart ikke andet, ikke andet end at sørge for at man har en ordentlig router på med masser af log muligheder, så du kan finde synderen hvis der bliver lavet ulovlige ting.
Avatar billede lrp Nybegynder
23. maj 2005 - 12:25 #5
Har du et forslag til en router? Vi er jo som sagt kun 10 til at dele udgiften. Kan man få en router med log-muligheder til nogle få tusind kr. eller er det urealistisk lavt sat?
Avatar billede leif Seniormester
23. maj 2005 - 12:35 #6
En mulighed kunne være en Draytek 2900, der skal du dog helst have en maskine til at modtage log, dog ville jeg ikke bruge det program der følger med men et Syslog program fra http://www.mikrotik.com/download.html#syslog
Avatar billede lrp Nybegynder
23. maj 2005 - 13:04 #7
Jeg sidder lige og kigger lidt efter en switch - det ser ud til at dem fra HP er vanvittigt dyre...

Vil denne her kunne bruges til mit formål?
http://www.compex.com.sg/prodimages/sxp2224wm.pdf
Avatar billede lrp Nybegynder
15. april 2007 - 14:00 #8
Lukketid...