Avatar billede kennethfr Nybegynder
31. maj 2005 - 18:42 Der er 8 kommentarer

Data in/out på min bærbar

Hejsa eksperter !

Jeg har fundet nogle oplysninger på nettet, der fortæller mig, hvordan jeg kan koble data fra en GPS til min computer.
Det kabel der omtales er et DB 9 eller DB 25 stik altså opkobling via et serie port.
Min computer er ikke udstyret med et stik som dette, og som jeg kan se det er der ingen serie port på computeren.
Er der mulighed for at bruge andre af de stik min computer er forsynet med ?
USB, printer stikket, netværks stikket eller ??????
Jeg håber en akn hjælpe mig.
På forhånd tak.
Avatar billede inglenook Praktikant
31. maj 2005 - 19:28 #2
eller maaske var det lettere at koebe en USB GPS modtager. Tror de kan koebes for et par hundrede kr.
Avatar billede kennethfr Nybegynder
31. maj 2005 - 21:18 #3
Det lyder helt fint.
Jeg var inde og se på USB/seriel adapteren og det er jo noget i den stil der kunne afhjælpe mit problem.
Men hvis man kan købe et stik der går fra seriel/USB så kan man vel også selv lave det, altså hvis man ved hvordan man gør ????
På DB 9 seriel stippet er det pin 2,3og 5 RxD,TxD og signal ground.
Er der en der ved hvordan man forbinder den til et USB stik.
Jeg er ikke interesseret i at købe noget for at lave dette, for ellers kunne jeg jo bare købe en GPS antenne som "inglenook" skriver.
Jeg har jo både GPS og computer og ville bare gerne, når det nu er muligt, sende signalet fra GPSén til min computer.
Håber på hjælp  TAK
Avatar billede scb Praktikant
01. juni 2005 - 15:53 #4
Du kan IKKE selv fremstille en USB til seriel adapter, det er bestemt ikke bare at krydse nogle ledninger, hvis du skal købe stumperne i "løs vægt" for selv at bygge en adapter koster det ca. 500 kr.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
01. juni 2005 - 15:55 #5
>inglenok hvor kan man køge en GPS til et par hundrede kroner?
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
01. juni 2005 - 15:55 #6
køge = købe
Avatar billede scb Praktikant
01. juni 2005 - 15:58 #7
Her er en USB til seriel adapter til Kr 149,00
http://www.thansen.dk/product.asp?c=486931225&n=496908102&pn=572895931
-SCB
Avatar billede inglenook Praktikant
02. juni 2005 - 11:53 #8
> scb:
jeg koebte en magen til denne: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=4668&item=5777452136&rd=1

paa eBay. Tror jeg fik den til omkring £16,- paa det tidspunkt.

Hvis du laver en soegning paa: 'usb gps receiver' kommer der som regel mellem 50 og 100 resultater frem. (£1 ~ 11kr.)