Avatar billede mora Nybegynder
02. juni 2005 - 22:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Troubleshooting af ældre pc

Har en computer der gerne skulle op og køre igen, den har kørt uden problemer i et par år, men er så begyndt på at "crashe" tilfældigt.

Da jeg startede med at kigge på den kunne den boote hver 3-4gang, og når den endelig kunne boote crasher den efter et par minutter.

Prøvede at geninstallere windows, men der crasher den efter indledende installation (kopiere filer, navn på bruger, reg kode, og setup af hardware), hvor der er ca 30minutter tilbage (800mhz).

det er windows xp pro sp2 dk jeg prøver at lægge ind på den.

Har haft skiftet grafikkortet, og harddisken, samt taget floppy og cd drev fra uden at det har rettet problemet.

Hvor tror i fejlen ligger ?
Det er en lille computer så det eneste der ikke har været skiftet mens jeg har haft den til repration er psu, bundkort, ram og cpu.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 23:31 #1
Da den kørte uden problemer, havde du garanteret ikke XP på den.

Xp er lidt kræsen, og på en ældre PC, ville jeg nok installere WIN98.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
03. juni 2005 - 00:04 #2
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. juni 2005 - 00:09 #3
Det kan selvfølgelig også være dine RAM, der er fejl på, for Xp er ret kræsen også med RAM.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. juni 2005 - 07:21 #4
Jeg har (også) en 300Mhz / 196Mb RAM MED XP Pro SP2 - reagerer ikke indenfor få millisekunder men ellers rimeligt nok. Har brugt samme PC til WIN98 SE - der virkede den faktisk lidt langsommerer...

Er det tidsmæssigt at den dør eller ved samme sted under install ? Jeg tænker på varme; hvis du lader den stå tændt et "par timer" og derefter starter install - er det så samme std den dør ?

Afmonter alt "unødvendig" extra hardware - evt. kun nøjes med 128Mb RAM i første omgang...

Check efter støv/nullermænd i PSU osv. En omgang støvsugning og en lille pensel ?
Det har jeg reddet en nullermandsPC på for nyligt...
Avatar billede mora Nybegynder
03. juni 2005 - 15:20 #5
Jo den kørte også xp før, er en 800mhz 128mb ram 20gb harddisk.

Kan prøve at fjerne støv, har desværre ikke en ram blok jeg kan skifte med, og har heller ikke en cpu den kan klare.

Faktisk kun PSU, jeg har en anden jeg kan prøve med, og ville nødig til det fordi jeg skal fjerne den fra min egen comp.
Avatar billede mora Nybegynder
03. juni 2005 - 15:21 #6
Er forresten ikke varme den dør af, den har jo kørt fint før, og den cpu køler den har er lavet til xp2000, så den er kølig nok (28grader ved idle)
Avatar billede mora Nybegynder
20. november 2005 - 00:49 #7
Endte med computeren blev skrottet efter psu havde været udskiftet.